Test av elkontra Rockbass Triumph Lite - UNDERKÄND!!!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Test av elkontra Rockbass Triumph Lite - UNDERKÄND!!!

Inlägg av hitman »

Beställde en Warwick Rockbass Triumph Lite och fick den levererad i fredags :-P

...och på måndag åker den tillbaks till leverantören igen :'(

Den är runt 3000 kr billigare än Steinberger NXT´n jag hade tidigare, så visst hade jag väntat mig en skillnad i kvalitet. Men det här var inte bra, och NXT är totalt överlägsen på alla punkter.

Om jag hade köpt en Harley Benton från Thomann för 5000:- så hade jag accepterat att de glömt sätta fast batteriet, att den var kasst justerad och att greppbrädan är dåligt slipad med skorr på vissa toner (det hade jag kunnat fixa i ordning). Men Rockbasen går på nästan 9000, då duger inte detta >:-(

Brukar alltid testa basar akustiskt först. Ett skramlande ljud när man spelade låga toner, framförallt öppet A. Letade länge innan jag öppnade kontrolluckan. Det visade sig att de inte hunnit klämma fast batteriet, som låg löst och skramlade. Warwick brukar väl vara mer noggranna i kvalitetskontrollen?

Mer problem: basen var inte justerad, så jag ägnade en bra stund åt att släppa på dragstången och sänka stränghöjden. Men jag lyckades inte få bukt med att några toner lågt på greppbrädan (framförallt F# och G på E-strängen och A på G-strängen) inte går att ta pga att greppbrädan är för slarvigt slipad.

Denna bas vill de ha nästan 9000 kr för, då måste man ha rätt att ställa betydligt högre krav än så här, tycker jag.

Får fortsätta spara till en KK Baby Bass istället (och hoppas att vår usla skitvaluta kronan återhämtar sig mot pundet, så jag får råd).
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Test av elkontra Rockbass Triumph Lite - UNDERKÄND!!!

Inlägg av FlacMurry »

jag håller med dig hitman!!! rockbass är något väldigt väldigt negativt enligt mig och speciellt deras triumph modeller de kostar så mycket och du får något som verkligen verkligen inte håller i längden.. inte heller efter några dagar!! jag känner med dig och hoppas du hittar något som verkligen funkar för dig!

däremot vet jag inte riktigt hur bra baby bassen är MEN jag hoppas verkligen att den är bättre än rockbassen O_o
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Test av elkontra Rockbass Triumph Lite - UNDERKÄND!!!

Inlägg av hitman »

FlacMurry skrev:jag håller med dig hitman!!! rockbass är något väldigt väldigt negativt enligt mig och speciellt deras triumph modeller de kostar så mycket och du får något som verkligen verkligen inte håller i längden.. inte heller efter några dagar!! jag känner med dig och hoppas du hittar något som verkligen funkar för dig!

däremot vet jag inte riktigt hur bra baby bassen är MEN jag hoppas verkligen att den är bättre än rockbassen O_o
Tack för stödet! Min jakt på el-kontra är definitivt ett i-landsproblem, dock lite frustrerande just nu...
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Test av elkontra Rockbass Triumph Lite - UNDERKÄND!!!

Inlägg av hitman »

Thomann verkar ha tagit bort den ur sitt sortiment redan. Finns kvar på Warwicks hemsida men det är väl bara en tidsfråga innan de lite diskret låter den försvinna in i skammens glömska.

Rätt märkligt hanterat av Warwick, de verkar inte ha vetat riktigt vad de ville. "Ska vi satsa på hög kvalitet eller lågt pris? Hm..."
Och så gjorde man en kompromiss där man tillverkade ett undermåligt instrument men ville ha rejält betalt. Synd, den verkade så bra på pappret.

Och endorsement-h*ran Steve Bailey kan väl dra nå´t gammalt över sig - han gjorde entusiastisk reklam för skiten och gjorde sig av med den sista resten av trovärdighet i min värld...

http://www.warwickbass.com/en/Warwick-- ... Video.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar