Wilfer värde

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Steke
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 21 apr 2013, 10:14

Wilfer värde

Inlägg av Steke »

Är nyfiken på värdet på min kontrabas? Någon som har en aning?

Har en 3/4 Wilfer, tillverkad någon gång på 70-talet. Bra skick, lättspelad med ebenholtsstackel. Har tänkt sälja den antingen på Blocket, eller här, och behöver veta vilket pris som är rimligt att sätta på den. Om någon här är intresserad är det förstås bara att hojta till.

Bild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Wilfer värde

Inlägg av Roger Hedin »

Jag hade en sån på 80-talet; nuförtiden är de ganska dyra om de är i bra skick. Sist jag såg en i en affär var i Köpenhamn 2014; den gick loss på 70 000 danska. Helträ, antar jag?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Wilfer värde

Inlägg av christian veltman »

Wilfer låter enkelt men...
Det är en stor släkt med instrumentmakare och därför stor variation när det gäller kvalitet.
Basen som visas ser ut att vara av enklare kvalitet och sannolikt plywood.
Bilden är inte högupplöst men jag tycker mig se den typiska Plywoodkrackeleringen.
Värde beroende på skick och ljud. ca 7500kr
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Wilfer värde

Inlägg av Roger Hedin »

christian veltman skrev: ons 06 mar 2019, 23:13 Wilfer låter enkelt men...
Det är en stor släkt med instrumentmakare och därför stor variation när det gäller kvalitet.
Basen som visas ser ut att vara av enklare kvalitet och sannolikt plywood.
Bilden är inte högupplöst men jag tycker mig se den typiska Plywoodkrackeleringen.
Värde beroende på skick och ljud. ca 7500kr
Det låter mer troligt.
Det är svårt att bedöma efter ett fotografi; det behövs mer info. Jag köpte min helträ-Wilfer av Nathan Walden i Malmö 1986 för 13000, sålde den några år senare för samma. Den som fanns i Köpenhamn var på tok för dyr...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Steke
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 21 apr 2013, 10:14

Re: Wilfer värde

Inlägg av Steke »

Tack för svar. Bara för att förtydliga - det är playwood. Köpte den för ca 7000:- för omkring 10 år sedan. Fast då visste inte säljaren att det var en Wilfer. Det fick jag bekräftat av Luin Sitkey på Söder. Han sa att det, med 100% säkerhet, var just en sådan och att den var tillverkad på 70-talet. Den har inga sprickor eller skador, låter bra osv.
Hade hört någonstans att de låg på omkring 15 000:-, men om man vill veta exakt vänder man sig till experterna på detta forum...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Wilfer värde

Inlägg av Roger Hedin »

Precis!
Jag försökte skriva igår kväll, men det funkade inte...
Min gamla helträ-Wilfer tyckte jag aldrig riktigt om. Den hade en tråkig och "tom" ton. Den dyra i köpenhamn hade samma karaktär, så jag vet varför jag inte gillade den. Jag hittade dock en annan kontra i samma affär - numera nedlagd - som jag tog hem, men det hör hemma i en annan tråd. ;)

Är din bas lätt och annars i bra skick? Jag funderar på en plywoodbas att ta med på "bus-gig" där inte min fina helträbas riktigt hör hemma. Var finns du?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Steke
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 21 apr 2013, 10:14

Re: Wilfer värde

Inlägg av Steke »

Roger Hedin skrev: tor 07 mar 2019, 13:39 Precis!
Jag försökte skriva igår kväll, men det funkade inte...
Min gamla helträ-Wilfer tyckte jag aldrig riktigt om. Den hade en tråkig och "tom" ton. Den dyra i köpenhamn hade samma karaktär, så jag vet varför jag inte gillade den. Jag hittade dock en annan kontra i samma affär - numera nedlagd - som jag tog hem, men det hör hemma i en annan tråd. ;)

Är din bas lätt och annars i bra skick? Jag funderar på en plywoodbas att ta med på "bus-gig" där inte min fina helträbas riktigt hör hemma. Var finns du?
Den är lättspelad, har bra ton (dvs i jazzhänseende). Inga skador, sprickor eller dylikt. Jag bor i Järfälla, så om du Roger är i Stockholmstrakten får du gärna titta förbi och testa. Om du är intresserad kan vi ta det på mejlen.
Skriv svar