Värde kontrabas?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Värde kontrabas?

Inlägg av Rut66 »

Hej.
Lägger ut den här frågan för en gitarrist jag spelar meds räkning.
Jag har svårt att ge en uppskattning om rätt pris och ber därför om forumets hjälp.
Det är en 3/4 kontrabas, massivt lock, sargar och bakstycke okänt om plywood eller ej.
Ålder/ursprung: okänt, (han har ärvt den av sin far), men den är troligtvis 50-talare eller äldre.
Skick: behöver kärlek och uppskattning, ljudpinnen behöver fixeras, saknar stackel samt strängarna är av olika sort/varierande skick.
Jag har spelat på den som hastigast och tyckte om tonen. Basen känns "torr" och halsen bekväm. Manlig stränghöjd...
Bilderna nedan berättar kanske mer.

Bild

Bild

Bild

Basen finns i Mölndal/Göteborg.
Han har fått ett bud på 3500 kr redan, men då skulle basen användas som möbel/till beskådande. Och det vore väl synd..
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Värde kontrabas?

Inlägg av christian veltman »

3500kr är naturligtvis ett skämt.
Basen ser ut att behöva omfattande vård.
Ljudpinne, strängar, stackel, stall och greppbräda (ser ut att vara enkel målad på bilden) kostar en bra slant.
Basen har under åren fått vård av amatör och då är det svårt att bedömma skick tex, lagade sprickor.
Basen är betydligt äldre än 1950-tal. Antagligen helträ.

En försiktig gissning på värdet i renoverat skick kan vara 25000-35000kr beroende på ljudet självklart.
Skriv svar