Bjärton nr 267 (1949)

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
JärvenJansson
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 nov 2018, 19:57
Ort: Stockholm

Bjärton nr 267 (1949)

Inlägg av JärvenJansson »

Hallå basvänner

Det har kanske blivit dags att göra sig av med en gammal trotjänare som behöver ett bättre hem där någon spelar mer frekvent.

Därför tänkte jag kolla om någon här i forumet har koll på vad en skälig summa kan vara för en ganska härjad men välljudande Bjärton från 1949? Den är numrerad som 267. Jag säljer den med Underwoodmickar, robust vadderat mjukfodral, koger och stråke (tysk fattning). Justerbart stall sitter på.

Ebenholzbräda och välvd rygg.

Lacken är sliten här och var över hela kroppen. Skallen har knäckts men lagats ordentligt, och har aldrig inneburit några problem sedan jag köpte basen för 20 år sedan (den hade lagningen redan innan jag blev ägare, men jag minns inte om det var någon känd instrumentmakare som lappade ihop den). Kolla gärna bilderna. Mickarna sitter inte helt bra i stallet eftersom det suttit lite fetare kontakter där innan, så det behövs lite pyssel för att tajta till ordentligt.

Lite av en krigsbas, men en god sådan.

Mycket tacksam för kunniga kommentarer från er sida!


/Jansson



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Bjärton nr 267 (1949)

Inlägg av Håcke »

Snäckan lagad med skruvar?
Huh?!

Halsen ser ut att ha varit av också på halsklacken att döma.
Det är naturligtvis helt ok och vanligt och ser ut att ha blivit lagat ok.

Kan säkert låta fint och vara ett bra instrument.
Den Bjärton jag lagade förra vintern lät kanonbra och var fantastisk att spela på.

Värdet gissar jag på 10-12 tusen.
Finns säkert nån som vet bättre.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Bjärton nr 267 (1949)

Inlägg av hitman »

Jag skulle också gissa som Håcke.

Jag köpte en Bjärton för drygt 10 år sedan. Har inte hittat tillverkningsnummer, men enligt en liten kopparplåt så är den såld av Musikvaruhuset i Kramfors (på den tiden de fanns och hade ett 4-siffrigt telefonnummer). Min har en fungerande men inte så elegant lagning av en spricka i locket.

Jag gav ca 15.000 kr för min, men detta var strax innan importen av mellanprisbasar från Tjeckien och lågprisbasar från Kina kom igång. Så med tanke på det ökade utbudet räknar jag med att priset har sjunkit.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
JärvenJansson
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 nov 2018, 19:57
Ort: Stockholm

Re: Bjärton nr 267 (1949)

Inlägg av JärvenJansson »

Håcke skrev: sön 26 jan 2020, 00:27 Snäckan lagad med skruvar?
Huh?!Bild

Halsen ser ut att ha varit av också på halsklacken att döma.
Det är naturligtvis helt ok och vanligt och ser ut att ha blivit lagat ok.

Kan säkert låta fint och vara ett bra instrument.
Den Bjärton jag lagade förra vintern lät kanonbra och var fantastisk att spela på.

Värdet gissar jag på 10-12 tusen.
Finns säkert nån som vet bättre.
Hehe, ja skruvar i skallen och potentiellt halsbrott. Basen har funkat kanon sedan jag köpte den så reparationerna har uppenbarligen hållit måttet. Tack och lov!

Tack för input om det hela Håcke! Vi får se vad jag tar mig till med basen.
Användarvisningsbild
JärvenJansson
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 nov 2018, 19:57
Ort: Stockholm

Re: Bjärton nr 267 (1949)

Inlägg av JärvenJansson »

hitman skrev: mån 27 jan 2020, 08:07 Jag skulle också gissa som Håcke.

Jag köpte en Bjärton för drygt 10 år sedan. Har inte hittat tillverkningsnummer, men enligt en liten kopparplåt så är den såld av Musikvaruhuset i Kramfors (på den tiden de fanns och hade ett 4-siffrigt telefonnummer). Min har en fungerande men inte så elegant lagning av en spricka i locket.

Jag gav ca 15.000 kr för min, men detta var strax innan importen av mellanprisbasar från Tjeckien och lågprisbasar från Kina kom igång. Så med tanke på det ökade utbudet räknar jag med att priset har sjunkit.
Ok. Jag gav 10.000 för den här när jag köpte den av en kompis för kanske 20 år sedan. Tänkte att den kanske skulle ökat lite i värde ändå, dels pga åldern, dels pga bygget med välvd rygg etc (hade en snikigare Bjärton innan med platt rygg och svartmålad bräda osv) men den har som sagt en samling ärr som inte går att bortse från, även om det är en bra bas.
Skriv svar