Hur ta reda på vad man har för kontrabas?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Hur ta reda på vad man har för kontrabas?

Inlägg av Pelleper »

Jag har en kontrabas, som jag haft i 25+ år och spelat väldigt mycket med. Har även haft den inne på service med jämna mellanrum och hållt den i bra skick och haft den som "huvudbas" i flera sammanhang, jazzgrupper, storband, teaterdiken, symfoniorkester m.m.

Men, jag vet inget om basen, mer än att det är en 3/4, troligtvis av plywood, åtminstone delar av den, men jag har ingen aning om vad det är för märke/modell/material etc. Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få reda på det?

Jag har letat efter dekaler och andra märkningar, men det finns, så vitt jag sett, inget sådant, så det är helt okänt för mig vad det är för bas. Kan man på något sätt se vad det är för material? Hur i så fall? Förslag på att hitta märke och modell, finns det vissa "detaljer" som särskiljer olika tillverkare? Annat?

Jag köpte den i min ungdom och använde den de första åren i symfoniorkestern i min hemstad. Har som plan att sälja den, med diverse tillbehör, men det vore intressant att veta vad jag i så fall säljer för något. Jag gav rätt mycket för den för 25+ år sedan och har servat den vid ett par tillfällen genom åren och den har funkat fin-fint till allt jag har haft den till.

Nån som har tips på hur jag tar reda på vad det är för bas, material, annat?

Bilder:

Bild

Bild

Bild
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini