Söker kontra + råd begagnat och Gewa Premium line

Diskussioner om kontrabasar
Posaune
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 24 aug 2020, 11:40

Söker kontra + råd begagnat och Gewa Premium line

Inlägg av Posaune »

Hej! Jag spelar på en lånad kontra som jag ej kan ha hemma. Vet inte vad det är för märke, men troligen ingen särskilt dyr.

I flera år har jag tänkt köpa egen, men det blir aldrig av eftersom jag alltid känner att jag vet för lite. Jag har vacklat mellan begagnat och något från Thomann, men vet inte vad som kan bli bäst.

Nu undrar jag om någon här har erfarenhet av Gewa Premium line (helst hybrid). Gewa premium och basic line helträ har väldigt bra (men inte så många) recensioner på Thomann, bättre än Thomanns europabasar. Plywooden och hybriden har inga recensioner, och allmänna omdömen jag kan hitta på nätet om Gewas billigare alternativ är ganska gamla och för utgångna modeller.

Min nivå är inte så hög, och jag strävar inte efter att bli virtuos. Jag brukar spela bas efter noter till psalmer, eller basgångar till blandade sånger med ackordsanalys. Visst hade det varit roligt att kunna lära sig slapteknik eller stråke, men det är alltså inte huvudsyftet.

Jag planerar att besöka en instrumentmakare av kontrabas för att justera eller få råd efter leverans om jag köper från Thomann, och såklart om det behövs om jag köper begagnat.

Först tänkte jag ren plywood-bas, men det är nog bäst med helträlock i alla fall, eftersom jag ofta spelar utan möjlighet till förstärkning, och förstärkningen, då den förekommer, ofta bara är en framställd sångmick.

Det som bekymrar mig med Gewa Premium line hybrid är om det är tillräckligt bra kvalitet i fogar/lim m.m. och att jag har läst om att enklare basar kan vara klumpiga/tunga/tjocka i delarna och därför ge sämre ljud. Och vad jag förstår är premium line tillverkad i Kina, vilket ofta inte är så bra.

Ge mig gärna lite input! Jag känner mig ganska vankelmodig och förvirrad och bara fortsätter med min lånade bas som jag inte ens kan ha hemma. Spelar oftast utan att ha hunnit öva därför, och då har man ju också dåliga möjligheter att utveckla mer och mer avancerade basgångar.
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Söker kontra + råd begagnat och Gewa Premium line

Inlägg av Janne »

Jag kan inte ge några experttips då jag själv är nybörjare på kontra. Själv klurar jag på att skaffa en sån här https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... r/84929505
Värt pengarna att köpa från en som kan sina saker tror jag. Den här är ju plywood, finns såklart dyrare basar i helträ där också.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Söker kontra + råd begagnat och Gewa Premium line

Inlägg av Håcke »

Janne skrev:Jag kan inte ge några experttips då jag själv är nybörjare på kontra. Själv klurar jag på att skaffa en sån här https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... r/84929505
Värt pengarna att köpa från en som kan sina saker tror jag. Den här är ju plywood, finns såklart dyrare basar i helträ där också.
Ser jättefin ut, men det är mycket pengar ändå.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Söker kontra + råd begagnat och Gewa Premium line

Inlägg av Håcke »

Mitt råd är att köpa begagnat.
När du växer ur den eller ifall du bara vill testa nåt annat så får du oftast tillbaka pengarna när du säljer den.

Testa om basen känns bra och låter ok innan du köper bara.
Är det bra så är det bra.

Även dom billiga kina-basarna från Thomann och andra låter bättre än man tror, men det är finliret med setup som gör skillnad.
Du kanske kan köpa nåt billigt att ha hemma och öva på och låna där du spelar?

Förstärkning kan du alltid fixa senare, jag tycker det är en fördel att kunna kontrollera ljudet själv med en mick under stallet och ta med en egen förstärkare. Finns så många ljudtekniker som inte är så bra så ge dom bara en line-out. Förstärkaren är bra att ha som egen medhörning men även om det kanske inte finns nåt vettigt PA för utljudet.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Söker kontra + råd begagnat och Gewa Premium line

Inlägg av Roger Hedin »

Pianotjänst i Norrköping har en gammal Arvikabas till salu. Det är den förre ägarens, salig Hasse Andersson, egen bas. Den är lite udda och i behov av en del fix, men det kan nog avspeglas på priset. Femsträngad! Det går göra om den till fyrsträngad om så önskas.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar