Paesold Schroetter AS-160

Diskussioner om kontrabasar
Skruppler
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 maj 2021, 20:34

Paesold Schroetter AS-160

Inlägg av Skruppler »

Hej,

Är på jakt efter kontrabas och har precis kommit ut en annons på en Paesold Schroetter AS-160. Tidigare har en sådan legat ute här för 6500. Säljaren till den aktuella begär 20.000 och uppger att nypris är 25.000. Jag kan dock inte hitta modellen på nätet och hittar väldigt lite info överlag när jag söker.
Kan någon bistå med mer information om denna modell?
Låter ju mycket med 20.000 om en annan sålts för 6500, men å andra sidan inte så mycket om nypris är 25000. Basen är cirka tio år gammal.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Paesold Schroetter AS-160

Inlägg av mrbaloo »

Jag var tidigare lite inne på att köpa en begagnad Schroetter AS-160. Den basen var helträ men på Schroetters hemsida hade de (då) bara AS-160 i hybridmodell (lock i helträ medan sarg och botten i laminat). Jag ställde fråga till Schroetter om varför det var olika men med samma beteckning. Då fick jag svaret att basarna heter samma, men att det finns olika helträ eller hybrid i olika värdsdelar. Så det kunde visst heta samma men vara byggda på olika sätt.

Men prismässigt tycker jag att det är svårt att bilda sig en uppfattning. Brinks musik säljer visst AS-160 helträbas för ca 25000 kr ny och då kan jag tycka att ca 20000 beggad kan vara rimligt. Men om nypris på en hybrid är 25000, kan jag dock inte bekräfta.
Skriv svar