Rysliga övertoner vid stråkspel

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Rysliga övertoner vid stråkspel

Inlägg av sonicaddiction »

Hej!
Jag har haft ett litet 25-årigt uppehåll i kontrabasspelandet (sex år lektioner och orkesterspel i musikskolan som barn) men blev sugen igen då jag nyligen råkade skaffa en elektrisk kontra, en BSX T-Bass. Elbas har jag spelat kontinuerligt däremot.

Jag har en stråke och harts jag köpte för runt fem år sen för ett kortlivat projekt men när jag tog fram den ur källarn hade tiotals tagelstrån släppt och hartset torkat. Efter att ha avlägsnat de lösa stråna och försökt hartsa på så gott det gick gav jag mig på att prova att spela lite, vilket inte lät kul alls. Därför kommer här ett par frågor.

Spelar jag på de lösa strängarna får jag dem att vibrera skapligt bra, speciellt g- och d-strängen medan a- och e-strängarna låter lite "väsigare". Däremot om jag försöker mig på att spela tex en g-dur-skala från e-strängen så när jag byter sträng så försvinner ofta grundfrekvensen för tonen på nya strängen och det hörs mest övertoner, typ som en skränig flageolett. Jag får ibland sånna rysningar av ljudet att jag behöver ta en paus och sätta mig. :)

Kan det bero enbart på dålig teknik eller kan jag behöva förbättra harts-situationen också? Håller just nu på att testa vatten-och-sprit-tricket men får kanske skaffa nytt?

Jag har ingen koll på vilka strängar som sitter på (eller kontrabas-strängar i allmänhet för den delen) men kan vissa strängar vara sämre anpassade för arco?

Jag ska se om jag kan få till en eller ett par lektioner i höst, men just nu ser schemat stramt ut och det blir mest övning när familjen lagt sig. :)
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Rysliga övertoner vid stråkspel

Inlägg av mrbaloo »

Känner igen mig. Jag ser det så här: stråkteknik, stråke, harts, strängar samt instrumentet spelar stor roll på spelbarheten. Men jag skulle prova att rengöra stråkens tagel (damma ur med en tandborste).

Prova att blötlägga en liten tygbit i sprit/handsprit och lägg i botten på burken med harts ett dygn. Då borde du fått upp "kletigheten" på hartset så att du kan applicera harts sparsamt. Sedan får du jobba på med tekniken lite.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar