Köpa kontra!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Köpa kontra!

Inlägg av JohannesH »

Jag är vansinnigt sugen på att skaffa en riktig kontra! Jag har triggerfinger och problem med karpaltunnlarna så jag skulle vilja ha en ganska nätt lättspelad och resonant bas. Ljudideal är väl Renauld Garcia Fons och Sebastien Dube (vore kul med ett instrument som inte är den svaga länken i de storhetsvansinnestankarna i alla fall 😅)

Har tittat runt lite och Martins Concerto-modell verkar ju passa ganska bra! Finns det liknande byggen i sverige? Det ska ju vara en av deras billigare basar men med frakt och skatt kan jag ju ge upp den tanken.. Jag gillar klangen och det faktum att den är lite mindre både till kropp och mensur.

Vilka byggare och studios har vi i landet? Var ska man gå för att botanisera?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Köpa kontra!

Inlägg av mrbaloo »

Om din profil stämmer, har du inte så långt till Gävle. Åk dit och besök Stråkstudion. Då har du möjlighet att försöka förstå vad du behöver.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Köpa kontra!

Inlägg av JohannesH »

Det får jag lov att göra!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Köpa kontra!

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, vad har du för budget? Om jag förstår rätt så ligger dessa på 100+ SEK, så kanske en Rubner-bas från Stråkstudion kanske kan passa.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Köpa kontra!

Inlägg av JohannesH »

Min budget ska väl ligga kring hälften av det. 😅 Rubner, är det plypro-basarna? -NEJ.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Köpa kontra!

Inlägg av mrbaloo »

JohannesH skrev: sön 05 nov 2023, 01:08 Min budget ska väl ligga kring hälften av det. 😅 Rubner, är det plypro-basarna? -NEJ.
Nej, Rubner är väl helträbasar. Jag köpte en helträ GEWA Germania Rome Antique 3/4 av Stråkstrudion och blev supernöjd. De ligger väl på 70-80 kkr, men jag fick en bra deal under sommaren.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Köpa kontra!

Inlägg av JohannesH »

Kanske man ska invänta en rajd! :D
Skriv svar