Pannbands-Joey söker basist

Annonsera efter musiker eller erbjud dina tjänster
gäst

Inlägg av gäst »

Jag gillar band med image, det är ballt. Musiken tycker jag inte om men det beror på att jag inte gillar genren, jag gillar nästan inga band som spelar den sortens musik så det är inget personligt mot LMVB. Ni ser dessutom ganska unga ut så det kommer ju säkert att bli bättre och bättre med tiden, kör hårt. Hemsidan är snygg, bekvämt med låtar och videoklipp som man kan se direkt. När det gäller klicktestet... testa på om ni vill men personligen tror jag att det är bättre om ni lyssnar hur en blivande basist låter i replokalen när han spelar tillsammans med er i stället. Det är betydligt viktigare. Fixar han inte att vara 100 % tight i studion så är inte det hela världen, det går alltid att klippa eller ta om i studion. Dessutom är inte så många basister så erfarna i den åldern (den förra var väl 16 tyckte jag att det stod) så det är ju inte omöjligt att en ung basist som inte fixar testet idag faktiskt fixar det om något år efter att ha repat mycket med bandet.
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

Punkster skrev:Det där med klicktest tycker jag är lite småkul. Det är ju inte att spela 100% tajt mot klick som avgör om man är en bra musiker eller inte, tycker inte jag iaf. Jag spelar hellre svängigt med en bra trummis än supertajt efter klick. Då är det lätt att musiken blir klinisk och förlorar känsla. Jag fick aldrig göra något klicktest när jag sökte till Musikprogrammet. Och jag tror inte att Musikhögkolor eller Musikfolkisar gör det heller. Men det är bara min personliga åsikt. Är det viktigt för er så kör på det! :tummenupp:

Annars så önskar jag lycka till med jakten på basist och bandet i övrigt. Kollade förresten en snabbis på LMVB på Yeahfestivalen :wink:
Hej, känner att jag måste gå in mer på det här med klicktest, för det känns som om det blivit en stark missuppfattning om det, borde kanske kalla det något annat.

Eftersom jag har haft auditions där det kommit folk som inte klarat av att spela någelunda tajt tillsammans med någon annan utan helt enkelt spelat i sin egna takt oavsett vad resten av bandet spelar så har jag valt att helt enkelt sätta på klick, eller trumloop eller spela med den som kommer på audition för att se om han/hon kan haka på och hålla någelunda tempo. DVS ett enkelt snabbt test för att se om personen i fråga har något taktsinne. Thats it. Jag har inte några otroliga krav på exakt 100 milisekunders felfri test utan bara velat kolla om personen kan hålla en takt, för annars är det svårt att spela ihop.
Senast redigerad av Joey_LMVB den lör 20 jun 2009, 16:59, redigerad totalt 1 gånger.
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

Johannes skrev:Jag gillar band med image, det är ballt. Musiken tycker jag inte om men det beror på att jag inte gillar genren, jag gillar nästan inga band som spelar den sortens musik så det är inget personligt mot LMVB. Ni ser dessutom ganska unga ut så det kommer ju säkert att bli bättre och bättre med tiden, kör hårt. Hemsidan är snygg, bekvämt med låtar och videoklipp som man kan se direkt. När det gäller klicktestet... testa på om ni vill men personligen tror jag att det är bättre om ni lyssnar hur en blivande basist låter i replokalen när han spelar tillsammans med er i stället. Det är betydligt viktigare. Fixar han inte att vara 100 % tight i studion så är inte det hela världen, det går alltid att klippa eller ta om i studion. Dessutom är inte så många basister så erfarna i den åldern (den förra var väl 16 tyckte jag att det stod) så det är ju inte omöjligt att en ung basist som inte fixar testet idag faktiskt fixar det om något år efter att ha repat mycket med bandet.
Jo, du har helt rätt, i studio kan man klippa, editera och ersätta och göra pålägg etc. så det är inget problem. Och att folk kan spela ihop är också jätteviktigt. Ett litet tillägg bara, folk i bandet är inte 16. medelåldern är på 22.
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Utgår..

Inlägg av Joey_LMVB »

Måste tyvärr dra mig, men jag återkommer väl ikväll. Roligt att skriva här...

Ha det Gött.

MVH
Joey
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

woohoo! Pannbands-Joey is back! Starkt!
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Förresten

Inlägg av Joey_LMVB »

Glad midsommar lite försenat får man ju önska. Man kunde ju också önska att vädret var bättre och framför allt varmare.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

trist att eran spelning på way out west blev avbokad
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Joey_LMVB
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:37

Inlägg av Joey_LMVB »

maltjik skrev:trist att eran spelning på way out west blev avbokad
MM, det är riktigt tråkigt fast det är ganska länge sedan så det spelar ingen roll, det är sånt som händer.
Skriv svar