[Köpes] Skivspelare (LP)

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

[Köpes] Skivspelare (LP)

Inlägg av Sam W »

Letar efter en skivspelare som kan tänkas gå för ca. 1000 kr.
En Pioneer PL-510A är extra intressant eftersom den matchar min förstärkare.
Nån som har en funktionsduglig sak som ligger och skräpar? ;)
Gör inget om pickupen och nålen är i bra skick heller eftersom jag inte är en hejare på att byta och krångla med sånt.
Hej
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Bump plus fråga:
Jag börjar bli förvirrad vad det gäller det här med nål och pickup. Är det inte så att man köper en pickup och kan sen ersätta nålen när den blir sliten? Folk verkar ha det svårt att hålla isär uttrycken och det är en hel röra när man tittar på begagnat. Kan någon med lite erfarenhet inom ämnet förklara hur det funkar?
Hej
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Vet, och jag tänkte ge mig in i den auktionen innan den gick från 410 kr till 1200 kr på nån timme. Nu får den vara.

(Notera också att det var en sån som min kära mor slängde bort för att hon trodde att jag inte var intresserad av den. Gissa om jag blev glad.)
Senast redigerad av Sam W den tis 24 aug 2010, 15:05, redigerad totalt 1 gånger.
Hej
Användarvisningsbild
MVI
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:14
Ort: Sollentuna

Inlägg av MVI »

Siba har den här:
http://www.siba.se/Products/Section.aspx?id=3964799
Technics för 799:-
Kanske kan va nåt?
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Om jag skulle ta steget ut till att köpa en ny skulle det nog bli en Rega P1 eller Pro-Ject Dubut III som ligger på ca 2200 kr. Fast det gör jag nog bara om begagnatletandet skiter sig helt.
Hej
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Ingen? :(
Hej
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Jag har ett gammalt halvdefekt kassettdäck. Kanske vore nåt? ;)
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Jag har redan två kasettdäck i nyskick som dessutom matchar min förstärkare, så nej tack ;)
Hej
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Kör på Lenco, funkar bra om man inte har några jättekrav. Har dessutom USB uttag om man vill lägga över till datorn. Billiga nya.

http://www.pricerunner.se/cl/231/Skivsp ... p=1&sort=4
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Bullen skrev:Kör på Lenco, funkar bra om man inte har några jättekrav. Har dessutom USB uttag om man vill lägga över till datorn. Billiga nya.

http://www.pricerunner.se/cl/231/Skivsp ... p=1&sort=4
Skivspelare med USB eller inbyggd RIAA håller jag mig gärna borta från ;)
Satsar nog på en mer ordentlig hi-fi spelare.
Hej
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Sam W skrev:Bump plus fråga:
Jag börjar bli förvirrad vad det gäller det här med nål och pickup. Är det inte så att man köper en pickup och kan sen ersätta nålen när den blir sliten? Folk verkar ha det svårt att hålla isär uttrycken och det är en hel röra när man tittar på begagnat. Kan någon med lite erfarenhet inom ämnet förklara hur det funkar?
Det beror lite på, vissa pickuper går det inte att byta nål på. Det finns två typer, dels de som magneten rör sig på och de som har spolen kopplad till nålen.
De med rörlig spole (Moving Coil) brukar det normalt inte gå att byta nål på, de har dessutom mycket lägre utsignal så en anpassningstrafo eller en speciell förstärkare behövs.
På pickuper där man kan byta mellan olika typer av slipning på nålen kan man uppgradera till en dyrare (bättre) slipning för att få nålen att spåra bättre.
Hoppas jag inte rört till det för dig nu bara.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

ferm skrev:Det beror lite på, vissa pickuper går det inte att byta nål på. Det finns två typer, dels de som magneten rör sig på och de som har spolen kopplad till nålen.
De med rörlig spole (Moving Coil) brukar det normalt inte gå att byta nål på, de har dessutom mycket lägre utsignal så en anpassningstrafo eller en speciell förstärkare behövs.
På pickuper där man kan byta mellan olika typer av slipning på nålen kan man uppgradera till en dyrare (bättre) slipning för att få nålen att spåra bättre.
Hoppas jag inte rört till det för dig nu bara.
Ok... Jag hade lite koll på MC och MM, men jag kopplade aldrig att det var skillnad på "utbytbarheten". Med "speciell förstärkare", menar du phono ingång/RIAA?
Hej
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Jag blev inspirerad av Anli's tråd och sprang på denna sidan:
http://www.rehifi.se/

Finns en del i din prisklass.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Ahab skrev:Jag blev inspirerad av Anli's tråd och sprang på denna sidan:
http://www.rehifi.se/

Finns en del i din prisklass.
Har vart inne där en del, men dom har ganska grovt överpris på både det ena och det andra. T.ex. Pro-Ject Debut III som dom säljer begagnad för 3000 när nypris är 2300.
Hej
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Sam W skrev:
Ahab skrev:Jag blev inspirerad av Anli's tråd och sprang på denna sidan:
http://www.rehifi.se/

Finns en del i din prisklass.
Har vart inne där en del, men dom har ganska grovt överpris på både det ena och det andra. T.ex. Pro-Ject Debut III som dom säljer begagnad för 3000 när nypris är 2300.
Oj! Skönt att jag inte hunnit köpa något då..
Får nog shoppa runt lite mer.

edit: för det är inte så att den säljs ny utan pickup osv och beg-priset är komplett?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Sam W skrev:
ferm skrev:Det beror lite på, vissa pickuper går det inte att byta nål på. Det finns två typer, dels de som magneten rör sig på och de som har spolen kopplad till nålen.
De med rörlig spole (Moving Coil) brukar det normalt inte gå att byta nål på, de har dessutom mycket lägre utsignal så en anpassningstrafo eller en speciell förstärkare behövs.
På pickuper där man kan byta mellan olika typer av slipning på nålen kan man uppgradera till en dyrare (bättre) slipning för att få nålen att spåra bättre.
Hoppas jag inte rört till det för dig nu bara.
Ok... Jag hade lite koll på MC och MM, men jag kopplade aldrig att det var skillnad på "utbytbarheten". Med "speciell förstärkare", menar du phono ingång/RIAA?
Skivorna är inspelade med RIAA korrektion.
Phonoingångar på förstärkare är gjorda för en insignal på c:a 5millivolt över 47Kohm. En moving coilpickup lämnar 0,5millivolt över 5ohm.
Ska det bli bra behöver mc-pickupen en annan typ av ingång till förstärkaren. Man bör i det här fallet ha anpassning, dvs samma inimpedans på förstärkaren som pickupen har som intern impedans.
Alltså en anpassningstrafo eller specialförstärkare mellan MC-pickup och phonoingången.
För många basar är inte nog
Skriv svar