Köpes! Fästskruv till ABM whammy/tremolo stall?

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Användarvisningsbild
4sTRINGsKILL
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 18:43
Kontakt:

Köpes! Fästskruv till ABM whammy/tremolo stall?

Inlägg av 4sTRINGsKILL »

För mer än 30 år sedan införskaffade jag ett ABM whammy/tremolo bar. En typisk livepryl...mitt i ett bassolo stampades maximum overdriven in, ett E-ackord slogs an och så döks det ned en oktav med "rolling thunder" som resultat medan man vände upp med en feedbackad flageolett på G-strängen. Ytterst kaxigt i thrash/speed-genren då i slutet av 80-talet! I studion kom det dock aldrig till användning... :(

10 år senare bröts en av upphängningsskruvarna av (dålig gjutning?) mitt i midjan och ett flertal småmekaniska verkstäder anlitades för att tillverka en ny utifrån en befintlig bult/skruv med liknande dimensioner. Samtliga föll på svarvningen av midjan då den gick av i slutskedet. Så jag ersatte skruven med en kortad träskruv (blå pil på bilden nedan) utan midja med resultat att stallet hoppade av den kvarstående orginalskruvens midja (röd pil på bilden nedan...tyvärr syns midjan dåligt) vid användning. Ett par underliggande gummibussningar (gröna pilar på bilden nedan) löste problemet, men avsaknad av midja orsakade svårigheter med stämning och intonering.

Bild

Så hela paketet monterades av och förpassades till lådan med "left over battle parts" medan orginalstallet sattes tillbaka...och så har det varit de senaste 20 åren. För närvarande har jag inga planer på att montera tillbaka ABM-stallet, men det hade varit trevligt att få tag på en ny/begnagad orginal upphängningsskruv så att det är komplett ifall jag skulle få ett återfall.

Jag har kollat runt på diverse sajter utan resultat. Jag har tyvärr inget modellnummer heller...allt som står på stallet är "ABM" och "Made In West Germany" (ja, det här var på järnridåns tid innan Berlinmuren föll). Dimensionen på skruven är ca längd 38mm, bredd strax över 5mm och midja strax under 4mm (taskig syn mätt med tumstock). Någon som har en sådan liggande eller vet var jag kan finna?
Användarvisningsbild
Nesse
Medlem
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 10:54

Re: Köpes! Fästskruv till ABM whammy/tremolo stall?

Inlägg av Nesse »

Här kanske:
https://abm-guitarpartsshop.com/
Kan vara värt att kontakta dem

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Användarvisningsbild
4sTRINGsKILL
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 18:43
Kontakt:

Re: Köpes! Fästskruv till ABM whammy/tremolo stall?

Inlägg av 4sTRINGsKILL »

Nesse skrev: tor 19 mar 2020, 23:44 Här kanske:
https://abm-guitarpartsshop.com/
Kan vara värt att kontakta dem

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Stort tack för länken!!! De är kontaktade... :D
Användarvisningsbild
4sTRINGsKILL
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 18:43
Kontakt:

Re: Köpes! Fästskruv till ABM whammy/tremolo stall?

Inlägg av 4sTRINGsKILL »

Det var värt ett försök men enligt ABM utgick detta ur produktion för 16 år sedan och inga lösa delar finns att tillgå från dem. Möjligheten finns ju att ersätta både orginalskruven och min modifierade med ett par nya nickelpläterade träskruvar i passande tjocklek och låta stallet vila på gummibussningarna. Jag får se vad jag bestämmer mig för någon gång... :)
Skriv svar