Kassettporta nån?

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Kassettporta nån?

Inlägg av Body&Soul »

Grannen, en aktiv jazzmusiker på 80 år, behöver en kassettporta tycker jag.

Han blev impad av min digitalporta men det är otänkbart med en apparat med en manual som en telefonkatalog, det kommer han aldrig kunna använda. Nu söker jag en gammal enkel kassettporta att skänka honom så att han äntligen kan få ordning på sina blås-arr. Nån som har en billig gammal analog härk för nån hundring?

Byte är tänkbart, antingen en liten Euromixer eller en optisk kompressor finns som bytesobjekt.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kassettporta nån?

Inlägg av mrbaloo »

Jag såg att det fanns en till salu på FB Marketplace i Övik. Kommer dock inte ihåg om det var "billigt" eller priset överlag.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Kassettporta nån?

Inlägg av Body&Soul »

Tack, han begär 1400 vilket är över budget tyvärr.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kassettporta nån?

Inlägg av mrbaloo »

Ja, det lät inte så billigt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Kassettporta nån?

Inlägg av TDHP »

Tyvärr betraktas kassettportor av nån outgrundlig anledning som "vintage" och åtråvärt bland många yngre musikanter. Dom tycker att det är coolt att få fram "det genuina 80-talsdemosoundet" eller nåt.
Obegripligt, men det har gjort att dom har blivit löjligt dyra.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Kassettporta nån?

Inlägg av Body&Soul »

TDHP skrev: ons 14 dec 2022, 09:21 Tyvärr betraktas kassettportor av nån outgrundlig anledning som "vintage" och åtråvärt bland många yngre musikanter. Dom tycker att det är coolt att få fram "det genuina 80-talsdemosoundet" eller nåt.
Obegripligt, men det har gjort att dom har blivit löjligt dyra.
Ja jag har surfa runt lite och funnit att det är som du säger. Hittade en Korg porta i närheten med pris 2000 kr som kostade 1400 kr ny. "Det genuina 80-talsdemosoundet" som du skriver innebär ju bara en massa brus och klick vill jag minnas. En digitalporta idag med mängder av spår, effekter och redigeringsmöjligheter är ju enormt mycket bättre. Men också krångligare. Jag nyttjar nog bara en bråkdel av möjligheterna i min Bossporta.

Jag är ute efter enkelheten i en gamm-porta som kan passa en 80-årig herre utan andra krav än att kunna dubba stämmor när han skriver sina arr. Jag får nog hjälpa honom att koppla sladdarna om jag hittar en. :-)
Användarvisningsbild
myskoxe
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 23:26
Ort: Jönköping

Re: Kassettporta nån?

Inlägg av myskoxe »

Jag är också ute efter en kassettporta och de jag sett runt 1400 brukar det vara fel på enligt säljarna, tror inte du kan hitta många under 1800 just nu. De flesta går runt 2000 - 2500.
Fuzz. Doom.

Rickenbacker 4001.
Matamp GT200 MKII. Fender/Sunn 215.
Rat. Fuzzthrone. SF300.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Kassettporta nån?

Inlägg av Body&Soul »

Va f-n är det för fel på folk? För 50 år sen var en kassettporta skithäftigt. Idag finns ju betydligt bättre grejor för växelpengar. Men - jag söker en kassettporta för en 80-årig herre som borde ha en mobiltelefon med nummerskiva....

Nån som har en gammal Fostex eller liknande, 4 spår utan finesser duger?
Användarvisningsbild
myskoxe
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 23:26
Ort: Jönköping

Re: Kassettporta nån?

Inlägg av myskoxe »

Body&Soul skrev: sön 25 dec 2022, 23:20 Va f-n är det för fel på folk? För 50 år sen var en kassettporta skithäftigt. Idag finns ju betydligt bättre grejor för växelpengar.
Utbud och efterfråga. Folk har väl insett att kassetter har visst ljud och egenhet som de gillar. Kassettportor görs inte längre så det innebär ju att när efterfrågan ökar så ökar ju priset med det.

Billigaste kassettportan jag hittat i Sverige var en Fostex på Tradera som gick för 1100, fast det var en auktion och priset beror ju helt på hur många som budade. Listpriset var runt 500.
Fuzz. Doom.

Rickenbacker 4001.
Matamp GT200 MKII. Fender/Sunn 215.
Rat. Fuzzthrone. SF300.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Kassettporta nån?

Inlägg av Eagle Hazze »

Det finns band som spelar in sin musik typ live hemma på porta, skickar sedan musiken till England för mastring, (det har möjligen startat fler mastringsfirmor idag som gör original på kassettband), omslag mm men där slutprodukten finns på kassettband. Därför är kassettportastudios dyra idag och även 2-4 kanaliga rullbandspelare. De gillar soundet, finns det efterfrågan så blir priser därefter.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar