Olika typer av pickupper

Prata om mickar och elektronik
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Olika typer av pickupper

Inlägg av Svento »

Jag är intresserad av att skaffa mig lite mer begrepp om hur olika mickar skiljer sig från varann.

På eBay säljs ju en väldig mängd mickar av PB-typ, fast man riktar sig till folk som bygger fyrsträngade cigarrlåde-gitarrer. Antagligen är tanken att använda dom två delarna som singlecoils i hals- respektive stall-position. Jag blev lite lagom intresserad, eftersom jag har tänkt elektrifiera en mandolin, och avståndet mellan sträng-parena är ju typ 10.

Men det satte dessutom igång en massa allmänna funderingar. En sån fyrsträngad gitarr är ju troligen stämd typ ADAD tjock till tunn. Alltså typ en och en halv oktav högre än en bas. Rimligtvis borde det knappt låta nånting. Eller så är det inte så jävla stor skillnad mellan gitarr- och bas-pickupper...?

-

Har ju tänkt kombinera en HB av MM-typ i stall-position med en PB närmare halsen. (Hendrix-konfigurerade) Men det finns plats kvar - och det är kul att ha lite att välja på!

Jag gillar sånt där väl-artikulerat basljud med mycke av det övre mellan-registret. 93-oktan och tvåtakts-olja (typ Rb alltså - inte JB). Låg suddgummi-faktor och minimal diesel-halt. Kanske en gitarr-pickupp kan bidra med lite sånt?

Utbudet av tillbehör till elgitarr är ju dessutom slightly större än motsvarande till bas - för att inte tala om mandolin eller fiolin. Billiga räls-pickupper dräller det ju som fan av.

-

Nån som har pröva nåt liknande? Gitarr-mick av räls-typ på bas. Tänker framförallt då i hals-position.

Min idé är att inte ha nån switch, utan bara rattar, så man steglöst kan tona in mer eller mindre av den ena eller den andra. Sammanlagt fem stycken, ifall man vill kunna splitta. Så eventuellt en master-kontroll. Naturligtvis vill jag inte ha fas-problem - men såna saker har jag väldigt dålig koll på.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Olika typer av pickupper

Inlägg av Danne »

Det funkar att använda gitarrpickupper till bas. Rickenbacker använde det till sina basar. 4001:ans stallpickup var egentligen en lap-steel-pickup och halsmicken en gitarrpickup. Har sett flera som använt hotrail-pickup (humbucker med bladmagneter i storlek av en Strata-singlecoil) för gitarr på Fender Musicmaster-basar.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Olika typer av pickupper

Inlägg av Svento »

Har du hört hur det låter också (bortsett från Rb)?
Skriv svar