Kopplas, hur?

Prata om mickar och elektronik
Olläbullä
Medlem

Kopplas, hur?

Inlägg av Olläbullä »

Låt oss säga att jag vill koppla det här direkt till uttaget, hur ska det göras? Micken är en humbucker, okänt märke.
Bild
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem

Re: Kopplas, hur?

Inlägg av Rut66 »

Enligt DiMarzio, typ såhär:
Bild
Grön och skärm till jord, röd till "hot"/utgångsjack.
https://www.dimarzio.com/media/1300
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Olläbullä
Medlem

Inlägg av Olläbullä »

Grön, skärm och antagligen svart till jord?
Den vita?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Den svarta till jord och den vita till utgångsjacket om du vill ha spolarna parallellt. Den vita ihoplödd med svart om du vill ha spolarna i serie.
Användarvisningsbild
Magic
Medlem

Inlägg av Magic »

Som det ser ut på din bild vit och grön ihoplödda. Detta är förmodligen spolarnas seriekoppling. Denna lödning ska tejpas så att man skyddar lödningen mot att komma åt jord eller annat. Sen kopplar du bara den "bara" sladden till jord tillsammans med svart och röd till "het". Om detta är den enda micken på basen behöver du inte bekymra dig om fasfel.
Olläbullä
Medlem

Inlägg av Olläbullä »

Magic skrev: fre 09 aug 2024, 10:45 Som det ser ut på din bild vit och grön ihoplödda. Detta är förmodligen spolarnas seriekoppling. Denna lödning ska tejpas så att man skyddar lödningen mot att komma åt jord eller annat. Sen kopplar du bara den "bara" sladden till jord tillsammans med svart och röd till "het". Om detta är den enda micken på basen behöver du inte bekymra dig om fasfel.
Så den vita och gröna låter jag bara vara som de är, de ska inte kopplas "vidare"? Givetvis ska den då skyddas.
Användarvisningsbild
Magic
Medlem

Inlägg av Magic »

Ja, ganska exakt så!
Olläbullä
Medlem

Inlägg av Olläbullä »

Frågar åt en kompis,faktiskt sant!
Är dessa piezomickarna serie- eller parallellkopplade? Jag gissar att de är parallell, men jag kan ha fel.
Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

För att vara helt säker behöver du ju klippa upp krympslangen runt skarven och se efter. Jag skulle också gissa på parallellkopplat.
Skriv svar