Inne på detta nu, igen...
Har två p-basar och planerar att fräsa in en scpb-mick i den enda för att få variation. Kanske behåller split-coil också.
Frågan är vilken mick jag ska välja. Vill egentligen ha klassiskt vintage 50s ljud och har aldrig fått till det med de basar jag ägt, såsom MIJ P51, Sting-signature (eller så var det för bara att jag bara avskydde signaturen) och Squier 50s. Även testat en Lundgren Vintage singel coil (split coilen däremot är en favorit).
Vill ha det släpiga, dova, darriga ljudet som Preston Hubbard hade med sin gamla bas, säkert i kombination med en trevlig förstärkare. Själv har jag ofta en Bassman TV15. https://www.youtube.com/watch?v=Ey8C8Z8Mez4
Sedan kommer förstås singel coil-micken se fånig ut på min precision eftersom det inte är en telebas, så frågan är om det går att linda in i en mudbucker för att få det estetisk bättre, men samma effekt jag vill åt?
Jag vill inte köpa en "telebas" alltså, utan trivs med mina två basar och modifierar hellre en av dem än köper en till bas.
SCPB-tips?
- BBQV
- Forumvärd
Re: SCPB-tips?
Jag har provat väldigt många SCPB-mikar och vilken som är rätt beror på ljudideal.
Det låter som att du vill åt det ”gamla” ljudet och då skulle jag välja mellan Lundgren eller Seymour Duncan SCPB 1.
Om den dessutom ska se gammal ut så är det Seymour Duncan Antiquity som gäller (Antiquity II har lite mer mera topp än I).
Vill du ha en stackad humbuckervariant för att eliminera brum men ändå behålla vintagesoundet så har Duncan en CS-variant som kallas Stinger som både Sting och Dusty Hill använt.
Det låter som att du vill åt det ”gamla” ljudet och då skulle jag välja mellan Lundgren eller Seymour Duncan SCPB 1.
Om den dessutom ska se gammal ut så är det Seymour Duncan Antiquity som gäller (Antiquity II har lite mer mera topp än I).
Vill du ha en stackad humbuckervariant för att eliminera brum men ändå behålla vintagesoundet så har Duncan en CS-variant som kallas Stinger som både Sting och Dusty Hill använt.
-
- Medlem
Re: SCPB-tips?
Tack!
Köpt två mickar på 6k att testa med.
Köpt två mickar på 6k att testa med.