Humbucker/Musicman mickar olika versioner för stall/hals för jazz-läge?

Prata om mickar och elektronik
andla709
Nykomling

Humbucker/Musicman mickar olika versioner för stall/hals för jazz-läge?

Inlägg av andla709 »

Har en äldre Sandberg Basic Ken Taylor med två omärkta humbucker (typ "Musicman") mickar. Den vid stallet har omvänd lindningsriktning jämfört med den vid halsen, vad jag kan förstå, så att man får brusreducering när man kopplar mickarna i singelläge som en vanlig jazz. Problemet nu är att det är avbrott i ena lindan i humbuckern vid halsen (jag har plockat isär micken och konstaterat att det verkligen är lindan, inte bara någon anslutning).

- Antar att jag behöver byta båda mickarna, inte bara halsmicken, för att det ska låta ok?

- Sandberg säljer separata mickar för hals resp. stall, vilket jag antar beror på att man ska få den omvända lindningsriktningen och kunna köra dem i jazz-läge på ett bra sätt. Men vad jag kan se har nästan inga andra tillverkare detta för deras motsvarande Musicman-mickar, utan de säljer bara en modell, t ex Delano MC 4 som ligger lite lägre i pris än Sandberg. Får man då helt enkelt ta att det inte blir någon brusreducering i singelläge eller finns det någon annan lösning?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Re: Humbucker/Musicman mickar olika versioner för stall/hals för jazz-läge?

Inlägg av Danne »

Om du har en humbucker med "splitcoil"-mölighet har du fyra ledare från pickupen. Då kan du koppla den spolen som har brumreducerande effekt ihop med stallpickupens spole i jazz-läget. Mao sålänge Delanon har splitcoil-möjlighet ska det funka. Att Sandberg säljer specifika hals- och stallpickuper är nog mest för att balansera utsignalen. Stallpickupen brukar vara lindad "hetare".
andla709
Nykomling

Re: Humbucker/Musicman mickar olika versioner för stall/hals för jazz-läge?

Inlägg av andla709 »

Jag förstår, tack!

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk

Skriv svar