Dvs det som ni använder för att höja och sänka pickuperna när de väl sitter i basen. Stålfjädrar eller Silikonslangar (avkortade)?
Själv hittar jag svårigheter med bägge. Om man använder stålfjädrar (speciellt koniska vilket jag tycker funger bättre än "raka") så är det svårt att få dem att sitta på skruvarna när man vänder upp och ner på pickupen och de ramlar ut och lägger sig aldrig i linje med hålen. Man får tejpa eller limma fast dem först på något sätt. Det är dock lättare att skruva på skruvarna tycker jag. Det blir mindre motstånd.
Om man använder silikonslangar sitter de fast på skruvarna medan man vänder på pickupen, de ramlar inte av, och kan hjälpa till att rikta skruvarna ordentligt mot hålen. Men sen när de suttit ihoptryckta ett tag, så förlorar de sin elasticitet och blir kvar i det ihoptryckta läget - torkar ut - och knuffar inte upp pickupen igen när man lossar på skruvarna, dvs den följer inte med upp som fjädrar gör. Dessutom tycker jag det blir trögare att skruva på själva skruvarna eftersom de ger större motstånd.
Så på ett sätt föredrar jag silikonslangar p g a lättheten att montera dom, men föredrar funktionen av koniska fjädrar för att de förlorar inte sin elasticitet genom åren. Dagens i-landsproblem!
Hur gör ni? Kombinerar bägge?