Fjädrar eller silikon-slangar för justering av pickuper?

Prata om mickar och elektronik
Hånken
Medlem+

Fjädrar eller silikon-slangar för justering av pickuper?

Inlägg av Hånken »

Undrar lite om vad ni använder och vad ni tycker är bäst?

Dvs det som ni använder för att höja och sänka pickuperna när de väl sitter i basen. Stålfjädrar eller Silikonslangar (avkortade)?

Själv hittar jag svårigheter med bägge. Om man använder stålfjädrar (speciellt koniska vilket jag tycker funger bättre än "raka") så är det svårt att få dem att sitta på skruvarna när man vänder upp och ner på pickupen och de ramlar ut och lägger sig aldrig i linje med hålen. Man får tejpa eller limma fast dem först på något sätt. Det är dock lättare att skruva på skruvarna tycker jag. Det blir mindre motstånd.

Om man använder silikonslangar sitter de fast på skruvarna medan man vänder på pickupen, de ramlar inte av, och kan hjälpa till att rikta skruvarna ordentligt mot hålen. Men sen när de suttit ihoptryckta ett tag, så förlorar de sin elasticitet och blir kvar i det ihoptryckta läget - torkar ut - och knuffar inte upp pickupen igen när man lossar på skruvarna, dvs den följer inte med upp som fjädrar gör. Dessutom tycker jag det blir trögare att skruva på själva skruvarna eftersom de ger större motstånd.

Så på ett sätt föredrar jag silikonslangar p g a lättheten att montera dom, men föredrar funktionen av koniska fjädrar för att de förlorar inte sin elasticitet genom åren. Dagens i-landsproblem! :lol:

Hur gör ni? Kombinerar bägge? :?
BBQV
Forumvärd

Re: Fjädrar eller silikon-slangar för justering av pickuper?

Inlägg av BBQV »

Jag använder helst det hårda, självhäftande skumgummit man lägger mellan kropp och mik, om det inte gäller klassiska humbuckers som skruvas i ramen, då använder jag fjädrar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Like på den. Man kan, forfarande inte efter alla dessa år, trycka på en LIKE knapp under din post, så då måste man svara så här...
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

För mig händer vissa saker på vissa basar med s.k. soapbar pickup (dvs humbuckers). Om jag använder fjädrar som är nerskruvade i träet, så är det jag och vissa andra som jag lånar ut basen till, som ibland använder pickupens skal som en "ramp" så att säga. Dvs det går väldigt lätt att trycka ner pickupen med bara fingrarna så att fjädern under fjädrar. Men när pickupen "åker upp" igen p g a fjädringen så eroderar den långsamt ur gängorna i träet, så att efter ett tag (många spelningar) lossnar pickupen helt på den sidan eftersom skruvarna har förlorat sitt grepp.

Om jag har silikongummi-pluttar (ha ha ha!) så har de pressats ner så mycket så att de INTE ger en fjädring tillbaks uppåt när man trycker ner pickupen med fingrarna för det går inte längre, och då är där ingen kraft till att rycka ur eller erodera skruven ut ur sin gängning...

Så jag tänkte om det är någon som KOMBINERAT bägge lösningar? Dvs ha en silikontubslang med bredare diameter än fjädern, men med fjäder INUTI silikonslangen? Då skulle man kunna mildra problemen avsevärt. Det är ju dock så att det är väldigt osäkert om allt sånt får plats under en pickup, det tar upp mycket utrymme.

Jag har väl mest problem med detta med tre-skruvs modeller, där man kan tiltar prickupen framåt, vilket är nödvändigt för stora pickuper. Typ soapbar eller Music Man pickuper.
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Med det sagt, så hatar jag att behöva använda tjocka "foams" skumgummi-fyrkanter undertill för att luta pickuperna framåt. Tar bara något år sedan har de torkat ut och förlorat sin spänst, och bara lämnar efter sig massa damm inne i pickupfickan.

Alltså sånt här gillar jag inte alls:

Bild

Varken så här i heller:

Bild
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Nu har man ju hört om en massa basbyggare/gitarrbyggare som inte gillar stålfjädrar alls för det kan ge upphov till resonans, och skaka omkring.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Kör skumgummi, inte haft problem hittills, men visst så hade en mer hitech-lösning varit kul.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar