Ny p-mick. Förslag?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Ny p-mick. Förslag?

Inlägg av Punkster »

Halloj!
Köpte en av dom s.k. Traderabasarna för ett tag sen. Jag gillar verkligen inte micken som sitter i den, och funderar på vad man skulle kunna slänga dit istället. Det finns ju en uppsjö av olika p-mickar, och jag har ingen koll på vad som är bra och dåligt. Jag vill ha hög output och ett lite mer retroaktigt ljud med bra bett. Och helst vill jag inte slänga ut mer än 800 kr. Nytt eller beggat spelar ingen roll. Så upplys mig!

Observera att detta inte är någon regelrätt Köpes-tråd. Har inga pengar att skiljas från för tillfället, är bara lite nyfiken.
/Linus
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Det låter som du är ute efter en Lindy Fralin mick. Jag är då grymt nöjd med hans mickar, har dom på både P-basen, jazzen och på les paulen. Mycket varmt ljud med bra output och bett. Väldigt väldeffinerade mickar dessutom. Tyvärr är dom väl lite dyrare men jag fick tag på jazzmickarna beggat för en tusing så en p-basmick för 800 borde inte va nån omöjlighet. Tyvärr har jag inga bra alternativ att tipsa om, jag har hittat ett märke som jag tycker är grymt så jag håller mig till det.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Vad kostar lundgren- mikarna? Låter väl snorbra har jag för mej.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Vad kostar lundgren- mikarna? Låter väl snorbra har jag för mej.
1200:- ligger en ny p-basmick på, så hitta en beggad sån för 800 borde inte va nån omöjlighet. Har också hört mycket gott om dom men tyvärr inte testat.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Inlägg av 4001_cs »

Gäller det output och bett så är Basslines Quarterponder ett bra val! Runt femhundringen hos thomann.de. Jag tycker att den spöar Lungrens hotta, har kört med den under lång tid också. QP:n har inte grötigheten som en hot mick ofta kan ha.

Annars kanske en gammal beg. cremefärgad hot DiMarzio från ebay kunde sitta fint?
dereborn

Inlägg av dereborn »

4001_cs skrev:Gäller det output och bett så är Basslines Quarterponder ett bra val! Runt femhundringen hos thomann.de. Jag tycker att den spöar Lungrens hotta, har kört med den under lång tid också. QP:n har inte grötigheten som en hot mick ofta kan ha.

Annars kanske en gammal beg. cremefärgad hot DiMarzio från ebay kunde sitta fint?
Jag tänkte nog inte på Lundgrens "hot". Finns väl nån vintage o nån mer standard modell oxå?
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

dereborn skrev:
4001_cs skrev:Gäller det output och bett så är Basslines Quarterponder ett bra val! Runt femhundringen hos thomann.de. Jag tycker att den spöar Lungrens hotta, har kört med den under lång tid också. QP:n har inte grötigheten som en hot mick ofta kan ha.

Annars kanske en gammal beg. cremefärgad hot DiMarzio från ebay kunde sitta fint?
Jag tänkte nog inte på Lundgrens "hot". Finns väl nån vintage o nån mer standard modell oxå?
Jag har en lundgren vintage på min p-bas. Den kostade 1200 och låter kanon, men den har inte speciellt hög output, som punkster är ute efter.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det är nog lite svårt att få hög output med bra bett och ändå ha retro-ljud. Blir nog lite kompromiss isf. Kanske det är det Lindy Fralin är bra på?
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Kanske lite dyr men Lundgren Hot låter riktigt bra! Den låter tillräckligt vintage och har outputen man vill åt. En kanon-mick!
Har dock inte provat SDQP´n men retar mig på att den ser lite väl "modern" ut med sina stora poler. Men den låter garanterat bra, framförallt för dom pengarna. Kan inte svära på att jag tycker att Lundgren micken låter dubbelt så bra om man ska jämföra kostnaden.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

Inlägg av ljumsken »

...vill man ha "vintage" ljud ska man inte ha SDQP..den är väldigt het och "in your face".Vill du ha en superbra mick med vintage så köp en SD antiquity II mick...dock lite dyrare men jag tror inte jag har läst en dålig recencion om den på nätet.Jag har en på min 51 reissue (dock en single coil") men den är hur bra som helst.....hög output,fet botten utan att bli luddig,bra mellan + att den ser gammal ut!
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Nordstrand mickarna påstås ju vara ruskigt bra om man vill ha lite vintage sound. De är ju lite svårare att få tag på i Sverige dock.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag provade GMF:s Texasmikar till PJ-basen som MALA köpte. P-miken kostar 395 kr och om den låter lika bra som J-mikarna så är det oförskämt billigt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar