Mikar till mitt eviga Telebasprojekt (varning lång text)

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Mikar till mitt eviga Telebasprojekt (varning lång text)

Inlägg av broder blues »

OK! Då ska vi se. Hoppas nån orkar läsa detta dravel :wink:
Jag har ett gammalt projekt (dvs hjärnspöke) som startade med att jag hittade warmoth.com och började drömma ihop en p51, komplett me litet huve, slabkropp etc. En grej som hela tiden har gnagt o som är den största anledningen till att jag inte kommit längre är... Pickupen/pickuperna.
Många idéer om setup och tillverkare/modeller har passerat revy.
Till slut kom jag fram till detta: En single coil i någon form i Telebas -68 läge och en Dubbel/humbucker jazz i JB-läge.

Nyss trodde jag att jag hittat mina drömmikar. MECs lipsticks som finns i både single och dubbelutförande. Eftersom basens framsida troligen blir i svart eller svart flake (ja vet, d e för kinky) med vit binding så tror jag att övrig hardware blir i krom så där passar dom ju.
Naturligtvis svarade MEC att dom har gått ur produktion :cry: men finns i lager.

Nu har jag ett antal frågor som jag mer än gärna tar input om.
Högt och lågt är välkommet. Jag behöver både stöd och inspiration.

1. Eftersom MECs lipstick till skillnad mot Kent Armstrongs dito (som emulerar jazzbasens i storlek) inte har samma hålbild så kan d ju bli mindre kul om man vill trycka i nåt mer traditionellt i framtiden. Jag har inte pratat mer med MEC än men känner nån redan nu till om dom skulle passa i en standard JB-fräsning? MEC anger bredden till 95mm och max string spacing till 74mm.

2a. Jag minns dom traditionella lipstickarna för gitarr som en lite speciell konstruktion map magnet och lindning, så det är väl ett riktigt antagande att båda dessa basmikar har samma upplägg?

2b. Vad tycker ni om ljudet från de basar ni testat som har haft läppstift?

3a. Jag antar att man sätter dubbla JBmikar i stallposition så att den halvan närmast stallet är "på rätt ställe"?

3b. Förr kände jag inte till att Fender har haft olika placering på jazzens stallmik. Själv äger jag en 70talare och har ingen koll hur stor skillnad det är. Om nån av positionerna ger mer knorr än den andra så är det den jag är ute efter. 8)

Ska väl oxå nämna att bygget ev blir en femma. MECs konstruktion är tänkt för både fyror och femmor men för Kent Armstrom vet jag inte. Dom har 4a-storlek och svarar att magneten är ca 84mm bred.
Men så långt orkar jag inte ens tänka just nu.
Går läppstiftsidén åt helvete så finns ju oxå Rio Grandes Powerbucker både för 4 o 5or. Eller nån annan tillverkare med samma upplägg.

här är lite länkar:
http://www.banzaieffects.com/MEC-M-6016 ... .html#tabs
http://www.wdmusic.com/split_tube_jazz_ ... 4_prd1.htm

och bilder
Bild

Om ni kan läsa detta så orkade ni hela vägen.. Fantastiskt.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Jag läste all din skrivna text, men har dessvärre ingen erfarenhet alls av lipsticks-mickar.
Skoj att du håller igång byggasjälvideèr, hoppas att fler orkar läsa din tråd, men som kan hjälpa dej också.
Keep it up :tummenupp:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

BassiLow skrev:Jag läste all din skrivna text, men har dessvärre ingen erfarenhet alls av lipsticks-mickar.
Skoj att du håller igång byggasjälvideèr, hoppas att fler orkar läsa din tråd, men som kan hjälpa dej också.
Keep it up :tummenupp:
jodu.. man vill ju inte fräsa sönder en baskropp för några lusentappar i onödan...
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Skriv svar