Tonkontroll som skär bort för mycket

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Tonkontroll som skär bort för mycket

Inlägg av Henko »

Tonkontrollen på min P-bas (japansquier) skär bort ett väldigt brett frekvensregister när man drar ner den. Det blir bara mummel kvar, dåligt med mid. Jag vill bara att den ska dra av på diskanten.

Måste man byta pottar, och isåfall till vad? Ändrar det ljudkaraktären i övrigt?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Det enda du behöver byta är den kondensator som sitter på tonkontrollen. Jag saxar från Barbequevillages hemsida:
"När du vrider tonkontrollen moturs skickas signalen genom en kondensator. Kondensatorns värde bestämmer vid vilken frekvens dämpningen börjar. Värdet på kondensatorerna anges i mikrofarad (µF) och varierar mellan olika instrument. Jag brukar använda 0,022 - 0,047 µF för basar och 0,01 - 0,022 µF för gitarrer. En kondensator med högre värde tar bort mer diskant än en med lägre värde. Om tonkontrollen tar bort för mycket av tonen, byt till en kondning med lägre värde. En 0,022 µF-kondning i en P- eller J-bas tar bort den högsta diskanten (stränggnissel, brus och det metalliska anslagsljudet) men lämnar tillräckligt med kropp för att ljudet ska låta definierat och tränga igenom gitarrmattorna."
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Låter inte för komplicerat. Grejar man det med en lödkolv och en inte alltför centrerad tumme? Eller ska man gå till nån som vet hur man gör?
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

greasebucket säger jag.


edit: insåg att jag läste helt fel. men jag säger Greasebucket ändå. roligt ord.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Grishink? VAddå? Berätta mer!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

snott från fender:

Master Greasebucket™ Tone Circuit (Rolls Off Highs without Adding Bass)


jag kan inte förklara det. har sånt på min Fender. det är jädrigt gött faktiskt. rullar jag av tonkontrollen så är det inte bara ett lågfrekvent basmuller utan tonen är fortfarande klar och tydlig.

kan nån hjälpa mig att förklara? jag tror inte ens att det är Greasebucket du är ute efter fast jag kan ha fel :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Nej det är inte det som är grejen. Problemet är inte mängden ton utan vilken del. Kontrolluslingen tar bort både mid och diskant. Och jag vill bara ha bort diskanten.
[/quote]
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

hosse skrev:greasebucket säger jag.


edit: insåg att jag läste helt fel. men jag säger Greasebucket ändå. roligt ord.

Helt klar den bästa passiva tonkontrollen som finns enlig mig i alla fall, där med inte sagt att det är så. Har testat den på ett par basar och har den på på min 51 reissue P-bas den tonkontrollen behåller fokuset i ljudet ljudet blir dovar men inte murrigt och otydligt. Satt en sån tonkontroll på P-basen jag sålde åt bootsy så han kan säkert ge lite omdömmen om tonkontrollen, nu är den väl den basen såld till nån annan pratabasare tror jag.

Kolla här
Schema:
http://www.fender.com/support/diagrams/ ... g2upg1.pdf
Parts diagram:
http://www.fender.com/support/diagrams/ ... g3upg1.pdf
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Är det en färdig manick man köper, eller ska man leka mekano själv?
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

busse skrev:
hosse skrev:greasebucket säger jag.


edit: insåg att jag läste helt fel. men jag säger Greasebucket ändå. roligt ord.

Helt klar den bästa passiva tonkontrollen som finns enlig mig i alla fall, där med inte sagt att det är så. Har testat den på ett par basar och har den på på min 51 reissue P-bas den tonkontrollen behåller fokuset i ljudet ljudet blir dovar men inte murrigt och otydligt. Satt en sån tonkontroll på P-basen jag sålde åt bootsy så han kan säkert ge lite omdömmen om tonkontrollen, nu är den väl den basen såld till nån annan pratabasare tror jag.

Kolla här
Schema:
http://www.fender.com/support/diagrams/ ... g2upg1.pdf
Parts diagram:
http://www.fender.com/support/diagrams/ ... g3upg1.pdf
det är det bästa fender spottat ur sig i elektronikväg.

jag vet inte om man köpa en komplett sån, men det ska (vad jag förstått, dvs lite) vara hyfsat enkelt att ordna själv om man är lite händig.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Henko skrev:Är det en färdig manick man köper, eller ska man leka mekano själv?
Tror att man får fixa den själv, klarar man av att löda en vanlig tonkontroll så klara man av att fixa en grease bucket. Jag tycker att det är värt den extra kondingen och motståndet för tonkontrollen blir så mycket bättre och framförallt andvändbar på ett helt annat sätt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag skulle ju föreslå en enkel bass eq pedal istället.
En Behringer eller nåt annat billigt funkar utmärkt tycker jag.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Det får nog bli något av de två första förslagen. Byta kondensator eller fixa den där greasebucketgrejen, ja jag vet inte. Jag vet ingenting förutom att en pedal vill jag inte ha.

Tack för alla tips i alla fall!
Skriv svar