brum i hum cancelling mickar..

Prata om mickar och elektronik
kubicki
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 19:19

brum i hum cancelling mickar..

Inlägg av kubicki »

Hej,

Jag är helt ny här, hade ingen aning om att det fanns ett skönt basforum!

Köpte en Squier Vintage Modified Jazz Bass för nån vecka sedan, och tycker väl att det är väldigt bra pris/prestanda på den. Men den brummade ganska mycket, och tänkte att det är väl bara att köpa ett set DiMarzio Ultra Jazz, eftersom de är hum cancelling.

Får mickarna utbytta i musikaffär, kommer hem, och det är precis samma visa. Vad är det jag inte har fattat? Jag trodde i min enfald att hum cancelling betydde att man eliminerar brummet i passiva mickar. Visst, jag vet att det finns många orsaker till brum i passiva basar, men jag trodde att DiMarzio-mickarna skulle fixa detta.

Borde jag gå tillbaka och be dem titta på den igen? Har de rört till det med jord, lödning, skärmning?..

Tack.
Användarvisningsbild
Hangover
Medlem+
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:53
Ort: Karlskrona

Inlägg av Hangover »

Kan inte direkt hjälpa dig men undrar lite; hur lät det med basen du hade innan Squiren? Kör du med några effekter typ comp eller liknande pedal?
Rock gör livet lättare...
(än vad då?)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
http://www.myspace.com/hangoversweden
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Är du säker på att det är basen och inte förstärkaren?
Du får dubbelkolla att eluttaget hemma är jordad. Testa basen nån annanstans än hemma…
I live and I learn!
kubicki
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 19:19

Inlägg av kubicki »

Jag har en gammal Ibanez med aktiv elektronik som inte brummar alls. Men så mycket vet jag sen tidigare: kör man passivt får man räkna med lite oljud.

Jag pluggar basen rätt in i ljudkortet, som klarar av att ta emot svaga signaler.

Men, som sagt, jag hade förväntat mig om inte en helt tyst bas, så i alla fall en bas där brummet var åtminstone lite lägre, jag har nog missuppfattat konceptet med hum cancelling. Hmm, kanske borde fräscha upp mina elkunskaper..

Jag accepterar att jag har en bas som kanske aldrig kommer att vara fri från oljud, men nu känns det som om jag har slängt ut 1500 spänn för DiMarzio-mickarna lite i onödan.. Jag var inte ute efter ett "bättre" sound jämfört med mickarna som kom med basen, utan efter mindre oljud.

Har även en akustisk bandlös som inte brummar heller.

Tack för era svar!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag håller med EA, det låter som om du har en ojordad stärkare.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Kolla även så att stallet är ordentligt jordat + potarna är jordade med kabel eftersom det kan vara sisådär bra kontakt mellan pothölje och kontrollplattan. Testa gärna i en förstärkare också i en annan lokal (tex i musikaffären).
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

kubicki skrev:Jag pluggar basen rätt in i ljudkortet, som klarar av att ta emot svaga signaler.
Sitter du framför en CRT-skärm och spelar så kan den vara boven.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag var på väg att dra min standardreplik när det gäller missljud "Det sitter alltid i sladden!" men då du kör andra basar genom samma stärk/dator utan att det brummar så är det nog inte där felet sitter. Hur ser jordningen ut? Kanske någon lödning har släppt eller så är något kanske fel-lött?
Skriv svar