Skärmning av Jazzbas-Nån som testat?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BassiLow skrev:Glöm inte att basguran ligger först i hela ljudkedjan, man ska väl efterstäva en så "ren" signal som möjligt, utan brum och diverse annat, som givetvis förstärks i förstärkerikedjan och ut till taleriet
Självklart, men stjärnjord tror jag är av ungefär samma betydelse som åt vilket håll man vänder sladden. :wink: Bara man har skärmat ordentligt så brukar det vara knäpptyst (om man har en tyst mick). Ska man överdriva så är det läge att börja skärma insidan på mickarnas kåpor och sånt, för de utgör i vanliga fall ett "hål" i ens annars fina skärmning.

Tillägg: Är det något man bör tänka på med jordningen så är det att alla apparater man använder sitter på samma grendosa och samma vägguttag. Att använda olika vägguttag är ett utmärkt sätt att få problem med just jordströmmar, eftersom det kan bli en potentialskillnad mellan jorden hos de olika apparaterna.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag har alltid med mig en jordlyft skarvkabel, brukar klara det mesta.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Makten skrev:Jag säger fortfarande inte att du har fel, men jag finner inget som talar för att du har rätt.
Den där borde du skriva in i din footer! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

De e lysrören det är fel på! Inte jordningen!
Gör som vader och byt dem innan ni sätter igång!

Bild




:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

TDHP skrev:Den där borde du skriva in i din footer! :D
Jag är nog tillräckligt provocerande ändå. :lol: Men det summerar min inställning i många frågor, vilket en del tyvärr tolkar som att jag tror att jag vet allt själv. :oops:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Makten skrev:
TDHP skrev:Den där borde du skriva in i din footer! :D
Jag är nog tillräckligt provocerande ändå. :lol: Men det summerar min inställning i många frågor, vilket en del tyvärr tolkar som att jag tror att jag vet allt själv. :oops:
Det visar bara att du tror dig begripa allt, och det du inte förstår, "tror" du inte på. Det verkar gälla allt från teknik till gamla basar.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

ferm skrev:Det visar bara att du tror dig begripa allt, och det du inte förstår, "tror" du inte på. Det verkar gälla allt från teknik till gamla basar.
Det var en väldigt motsägelsefull mening. Hur kan jag tro mig begripa allt om jag samtidigt inte tror på sådant jag inte förstår?
Varför ska jag tro på något som inte kan bevisas? Har du någon bra källa på att stjärnjord skulle göra någon som helst skillnad i en elbas?
Självklart gäller min inställning "allt". Kritiskt tänkande kallas det. Ett utmärkt sätt att sålla bort strunt när man tar till sig fakta. 8) Att folk tar illa upp är bara löjligt. Det är upp till var och en att tro vad man vill, samt att misstro vad man vill.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar