Rätt switch och telejack

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Rätt switch och telejack

Inlägg av anli »

Jag undrar vad följande kallas (så jag köper rätt), kan inte temologin:

- Treläges switch men med 4 pinnar liksom, i mittenläget vill jag ha hals och stallmick aktiva fast på var sin pinne. Skall ha stereokopplingsmöjlighet och vill inte monokoppla redan där. Typ som rickebacker har. Blir inte klok på vad det kallas.
Sitter just nu med en switch med bara 3 anslutningar, och det blir ju inte rätt.

- Telejack som man kan ansluta två separat kanaler till, men som monokopplas ihop när man stoppar in kontakten (ala Ric igen). Bör väl vara det som benäms "kortslutande" i GMF katalogen?

Fåniga frågor men jag har en förmåga att få fel grejer :-D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Re: Rätt switch och telejack

Inlägg av Ahab »

Kortslutande telejack brukar kortsluta jorden och inte signalen, används för att stänga av batteriet när man drar ur sladden på pedaler och aktiva basar.
Det kan vara en ide att ha brytande jack på stereokontakten och bryta isär monon till stereo där.


Trelägesswitch finns ju ett gäng, kanske får använda en dubbelpolig och vara kreativ? Du vill altså köra gibson-switch fast inte koppla ihop signalerna?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Rätt switch och telejack

Inlägg av anli »

Ahab skrev:Kortslutande telejack brukar kortsluta jorden och inte signalen, används för att stänga av batteriet när man drar ur sladden på pedaler och aktiva basar.
Det kan vara en ide att ha brytande jack på stereokontakten och bryta isär monon till stereo där.


Trelägesswitch finns ju ett gäng, kanske får använda en dubbelpolig och vara kreativ? Du vill altså köra gibson-switch fast inte koppla ihop signalerna?
Hm måste kolla vad det sitter för jack i ricken... ville slippa skruva bara :-D

Gibson blir nog bra då, tror det är en sån som sitter i Ricks.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Jepp, Anli. '
I Ricken sitter ett "äkta" stereo uttag. Och det ska sitta kvar där :roll:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

men stereouttaget har jag koll på... det är monouttaget som skall koppla ihop mickarna till mono ssom jag saknar!
Kolla schemat:
http://www.rickenbacker.com/pdfs/19507.pdf
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Du vill troligtvis ha en tvåpolig trelägesomkopplare. Vad ett kortslutande jack a'la Rickenbacker kallas går jag bet på men om du bara vill använda ett jack skulle du ju kunna kortsluta med en switch eller push/pull pot. Å andra sidan kan du då inte använda en monoplugg för då blir det tyst.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:Du vill troligtvis ha en tvåpolig trelägesomkopplare. Vad ett kortslutande jack a'la Rickenbacker kallas går jag bet på men om du bara vill använda ett jack skulle du ju kunna kortsluta med en switch eller push/pull pot. Å andra sidan kan du då inte använda en monoplugg för då blir det tyst.
Det är två jack på Ovation precis som Rick... på min guild har jag en switch som fixar mono/stereo till jacket (som är stereo).
Funkar ju bäst! Men nu ere så att det är två jack i pickguarden ju!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar