Nya potar, vad ska jag köpa?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Nya potar, vad ska jag köpa?

Inlägg av FreCKo »

Jag tänkte lägga en liten beställning från GMF och uppgradera potarna och stallet på jazzbasen, problemet är att jag har NOLL koll på vilka potar jag ska ha.

Om jag inte missminner mig kan man "vända" på vilken pot som helst så att dom blir vänsterhänta, stämmer det?

Sen är jag lite tveksam till om jag ska ha volym-blend-ton eller om jag ska ha volym-ton-trelägesswitch, kommer ihåg att det var en tråd om det, men jag kommer inte ihåg om det var så att om man hade blend-ratt så försvann lite volym när man hade båda på mickarna på fullt flås, eller om det var när man hade treläges-switch...

Sen, det sista, så vill jag kunna serie/pararellkoppla mickarna.

Så, vilka potar är bra att beställa från GMF? VIlka borde jag satsa på, pris och kvalitetsmässigt? Borde jag ha trelägesswitch eller blendpot?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

CTS-pottar!
250kohm

Inte det där kina-skräpet bara...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Re: Nya potar, vad ska jag köpa?

Inlägg av gäst »

Annars har ju knedy en liten beställning från basspartsresource.com på G! Där finns en del prylar som kanske kan vara av intresse! :wink:
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Parkas: Ska jag köpa såna för ton också? typ 2x CTS 250kohm-potar för ton/volym sen nån blendpot från CTS också? Finns det blendpot med push/pull-funktion också så att man kan serie/pararellkoppla mickarna, eller hittar man bara såna på volymkontroller?

Jocke: Är dom där bättre än vanliga CTS-potar?
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

Det ska väl mycket till för att slita ut pottar i en bas egentligen men lik förbaskat börjar de rassla! :cry: Pottar med plastbana eller keramisk bana är betydligt mycket tåligare och börjar inte rassla alls. Jag har en strata från 82 med sådana där, pottarna går fint och tyst fortfarande! :) En del av förklaringen kan naturligtvis vara att jag inte gillar strattor och sällan använder den, men i alla fall!

/Jocke

Edit. PS. Jag sätter ibland CTS eller andra pottar med kolbana i mina byggen.
Skriv svar