Uppgradera elektroniken, men med vad?

Prata om mickar och elektronik
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Busse: nja så bruakr det inte vara, oftast är det två (tex) 500k potar på samma axel där du kopplar in mickarna på motsatt håll. i mittläget står då bägge på 250k
Måste kolla om jag har nån balanspot hemma och mäta upp den men jag är nästan hundra säker på att den poten jag köpte hos GMF fungerade på det sättet jag beskrivit. Jag vet vilken typ av pot som du menar en "stereopot" eller vad tusan den nu kallas och dom funkar ju inte på samma sätt utan är just två potar på varandra. Jag skall kolla om jag hittar en blendpot då jag åker hem och äter på lunchen.
Frecko: Vad är anledningen till att du vill sätta en blend/balanspot i stället för 2 volymer? Det blir ju oändligt många fler blandningsmöjligheter med 2 vol, och dessutom kan du som sagt köra både den ena och båda mikarna på fullt!
Bara nyfiken...
Vad skulle skillnaden bli? Är det inte enklare att ha en master volym och en blendpot speciellt om man vill ändra volymen utan att vrida på två rattar. Är nyfiken på fördelen med två volymer jämfört framför en volym och en blend. Mycket är ju personligt om vad man tycker är bäst och mest andvändar vänligt.
dereborn

Inlägg av dereborn »

busse skrev: Vad skulle skillnaden bli? Är det inte enklare att ha en master volym och en blendpot speciellt om man vill ändra volymen utan att vrida på två rattar. Är nyfiken på fördelen med två volymer jämfört framför en volym och en blend. Mycket är ju personligt om vad man tycker är bäst och mest andvändar vänligt.
Skillnaden måste ju vara så här typ:

Vi säger för enkelhetens skull att mikarna är graderade 0-10.
Du har halsmiken på fullt (10)
Drar sedan gradvis upp stallmiken och får då serien 10-0, 10-1, 10-2, 10-3 etc.

Som jag har fattat en balanskontroll så funkar den så att motsvarande rörelse skulle bli: 10-0, 9-1, 8-2, 7-3, 6-4 etc

Jag vet att det haltar lite med värdena, men typ så iaf.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

dereborn skrev:
busse skrev: Vad skulle skillnaden bli? Är det inte enklare att ha en master volym och en blendpot speciellt om man vill ändra volymen utan att vrida på två rattar. Är nyfiken på fördelen med två volymer jämfört framför en volym och en blend. Mycket är ju personligt om vad man tycker är bäst och mest andvändar vänligt.
Skillnaden måste ju vara så här typ:

Vi säger för enkelhetens skull att mikarna är graderade 0-10.
Du har halsmiken på fullt (10)
Drar sedan gradvis upp stallmiken och får då serien 10-0, 10-1, 10-2, 10-3 etc.

Som jag har fattat en balanskontroll så funkar den så att motsvarande rörelse skulle bli: 10-0, 9-1, 8-2, 7-3, 6-4 etc

Jag vet att det haltar lite med värdena, men typ så iaf.
Nu har jag kollat med en 250K pot som jag har liggandes hemma och den fungerar som jag säger skillnaden mellan 0 och 250K ligger på ett var sitt halvvarv sen händer inget antingen är det 0 eller 250K resten av varvet. I mittenläget ligger alltså de båda halvornas värde på 250K. Detta gör att i mitten läget blir bägge pickuperna på full volym 10-10 i ditt exempel för att sen gradvis bli 10-9, 10-8, 10-7 osv ju mer man vrider på blendpoten för att tillslut endast ha den ena pickupen inkopplad.
dereborn

Inlägg av dereborn »

A-ha!

Då fick man lära sej nåt nytt idag också!

TACK!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag hade blendpot på jazzbasen jag sålde till guitarowner. Helt klart bästa lösningen om man vill dra ner volymen på basen under mellansnacket live. Eftersom jag vill kunna behålla mickinställningarna, men samtidigt är något av en klåfingrig typ, så var blendpot bästa lösningen för mig.
Jag ångrade mig inte en sekund!
Jag beställde potten och fick den installead på Jam.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

dereborn skrev:A-ha!

Då fick man lära sej nåt nytt idag också!

TACK!
+1 ,

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

busse skrev: Nu har jag kollat med en 250K pot som jag har liggandes hemma och den fungerar som jag säger skillnaden mellan 0 och 250K ligger på ett var sitt halvvarv sen händer inget antingen är det 0 eller 250K resten av varvet. I mittenläget ligger alltså de båda halvornas värde på 250K. Detta gör att i mitten läget blir bägge pickuperna på full volym 10-10 i ditt exempel för att sen gradvis bli 10-9, 10-8, 10-7 osv ju mer man vrider på blendpoten för att tillslut endast ha den ena pickupen inkopplad.
Intressant!

Jag skulle oxå vilja ha vol/balans/diskant/bas på min Jazz MIJ, när den är klar.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

maxoges skrev:Jag hade blendpot på jazzbasen jag sålde till guitarowner. Helt klart bästa lösningen om man vill dra ner volymen på basen under mellansnacket live. Eftersom jag vill kunna behålla mickinställningarna, men samtidigt är något av en klåfingrig typ, så var blendpot bästa lösningen för mig.
Jag ångrade mig inte en sekund!
Jag beställde potten och fick den installead på Jam.
Jag kan bara hålla med, just nu har jag ingen bas med blendpot men det är ju helt klart praktiskt att kunna ändra volymen utan att behöva vrida på två rattar och att kunna ha balansen mellan pickuperna samma ovasett hur man har volymen.
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

Införskaffade en balanspot från GMF som jag installerade i helgen. Den fungerar mycket riktigt, som någon här påpekade, så här: Full volym från båda mickarna när poten står i mittenläget och steglös dämpning till 0 för respektive mick i ändlägena.
Volympoten byttes till en med push/pull-switch för serie/parallell-koppling av mickarna.
Fender Jazzbass Am 62 RI -98, Rickenbacker 4001 -76, Höfner Club Bass -65, Fender Studio Bass, Roland Cube-30 Bass
Skriv svar