Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Din bas har väl en tonkontroll som fixar det här med diskanten .......
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Lundgren!
Har en hot som är kanon, kan tänka mig att vintagevarianten är mumma.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Köpte ett par 62-reissue till min Deluxe av 200071 som låter kanon, runt och fett! Ungefär som min P-75:a, fast med lite mindre output. Japanska?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av Gäst »

Klopper skrev:
GrafZeppelin skrev:
Liten skrev:Vi är några få som försöker hävda att "the late 70's is the shit!".. men det är som att åka skridskor i uppförsbacke.. :bluerolleyes:
Vadå? Vi är ju jättemånga som är överens om att de är skit!
Är du sugen på att testa min eller Litens 70-tals skit jazzar? :wink:
Har även en P-78 om du vill vältra dig i sopor! :lol:
MAO.
Allt Fender släppte på 70-talet är inte skräp men nog finns det dynga! :D
Hehe, jag bråkade bara, har ju själv en 78... ;)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

B-Å Åhs skrev:Din bas har väl en tonkontroll som fixar det här med diskanten .......
Det är ju inte riiiktigt samma sak då rå .....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Säger som jag brukar Seymour Duncan Antiquity II is the shit!

Men både Lundgren och T-Bear är också riktigt bra.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

Inlägg av ljumsken »

groovyjr skrev:Säger som jag brukar Seymour Duncan Antiquity II is the shit!

Men både Lundgren och T-Bear är också riktigt bra.
antiquity II är svinbra.....sitter en på min 51a...lenare diskant o tight fet bas jämfört med org micken....
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av durito »

Bastappe skrev: Varför bytte basister sina Fendermickar på 80-talet?
ptja, med tanke på vilket sound som dominerade då 80-talet begav sig så är det inte så konstigt. i dag skrattar man åt bas soundet från 80-talet. jag gör det i alla fall.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av anli »

durito skrev:
Bastappe skrev: Varför bytte basister sina Fendermickar på 80-talet?
ptja, med tanke på vilket sound som dominerade då 80-talet begav sig så är det inte så konstigt. i dag skrattar man åt bas soundet från 80-talet. jag gör det i alla fall.
haha så sant!!! :lol:
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av GandhiMK2 »

Bastappe skrev:Varför bytte basister sina Fendermickar på 80-talet?
_________________
Varför sålde keyboardisterna sina moogar och köpte d-50 ??
(0-talet var ju hi-tech'ens förlovade decennie (-um?Förvirrad...) och man tyckte plötsligt att klar diskant var viktigt.Aktivt bara måste vara bättre än passivt och aluminiumkoner MÅSTE vara bättre än papp(HILFEHILFE!!!)och digitalt måste definitivt vara bättre än analogt.
Folk satte väl emg på sin bas för att det var så viktigt att det inte brusade om mikarna(........!!!......)för man var ju tvungen att ha så mycket diskant att inte tweeeetern rostade igen....eller nåt...ONDSKA!
Överapplicering av ny teknik är sällan bra....tycker jag då..och jag har antagligen fel....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av TDHP »

Bastappe skrev:Varför bytte basister sina Fendermickar på 80-talet?
Dom begrep helt enkelt inte bättre.

Den egentliga frågan är; var tog alla utbytta oroginalmickar vägen? Jag vill ha dem!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av kmo »

figgebass skrev:
Bastappe skrev:Varför bytte basister sina Fendermickar på 80-talet?
_________________
Varför sålde keyboardisterna sina moogar och köpte d-50 ??
(0-talet var ju hi-tech'ens förlovade decennie (-um?Förvirrad...) och man tyckte plötsligt att klar diskant var viktigt.Aktivt bara måste vara bättre än passivt och aluminiumkoner MÅSTE vara bättre än papp(HILFEHILFE!!!)och digitalt måste definitivt vara bättre än analogt.
Folk satte väl emg på sin bas för att det var så viktigt att det inte brusade om mikarna(........!!!......)för man var ju tvungen att ha så mycket diskant att inte tweeeetern rostade igen....eller nåt...ONDSKA!
Överapplicering av ny teknik är sällan bra....tycker jag då..och jag har antagligen fel....
Känner igen det där. Basen jag spelade på under hela 90-talet (och en bit in på 2000-talet) har emg. Låter ju egentligen rätt bra, totalt brusfritt och totalt könslöst.....
dereborn

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av dereborn »

figgebass skrev:Jag har en p-bas, 70nånting som har oturen att ha emg-mikar....måste bort å det snaraste.
Jag vill ha en mik som är så o-plonkig som möjligt....diskant behöver inte finnas i överflöd då den ska sitta på en bas.
Ngn som har koll?
Jag har för mej att jag spelade på en original 76'a ngn gång som lät mjukt som faaaaanken....men jag fattar noll...HILFE!
Jag har ju originalmikarna t min -64 ligger här i lådan... *retas*
Satt EMG (brrrrr) på min också när jag köpte. Och Badass!
Tyckte då (11 år sen) att originalmikarna var lite FÖR snälla, så nu har jag en handlindad "Börje-från Umeå-mik" (Hujanens kompis) - med lite mer lågmid-knuff i.

Lägger ett plus på Lundgren-alternativet, har bara hört gott om honom!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av Bastappe »

durito skrev:
Bastappe skrev: Varför bytte basister sina Fendermickar på 80-talet?
ptja, med tanke på vilket sound som dominerade då 80-talet begav sig så är det inte så konstigt. i dag skrattar man åt bas soundet från 80-talet. jag gör det i alla fall.
Borde du inte gråta istället :wink:
Nä jag gillade inte basljud med massa effekter som var vanligt på 80-talet. Men EMG tycker jag håller som mickar.
Vad jag har förstått så är det många här på tråden som använder många effekter, undrar varför :?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Gillar man dist så är det värdelöst med aktivt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

anli skrev:Gillar man dist så är det värdelöst med aktivt.
Man gillar inte dist och inte fuzz och inte m.m. Kanske med Rickenbacker.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Grejen med att använda effekter (allt från fuzz till rördist i mitt fall) är inte att dölja ett taskigt grundljud utan för att uppnå en viss EFFEKT.
Vare sig man spelar rent eller med nån pedal så är ett bra organiskt grundljud ett måste för min del.
Ett bra exempel är de lågohmiga, tätt placerade humbuckers mickarna på min Allen Woody... fantastiskt mysigt rent, eller med pedal Fingrar eller plektrum. Ricks stallmick och lundgrens hotta p-mick är förstås också bra exempel, men lite hårdare.
Vintage Lundgren blir nog perfekt!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

anli skrev:Grejen med att använda effekter (allt från fuzz till rördist i mitt fall) är inte att dölja ett taskigt grundljud utan för att uppnå en viss EFFEKT.
Vare sig man spelar rent eller med nån pedal så är ett bra organiskt grundljud ett måste för min del.
Ett bra exempel är de lågohmiga, tätt placerade humbuckers mickarna på min Allen Woody... fantastiskt mysigt rent, eller med pedal Fingrar eller plektrum. Ricks stallmick och lundgrens hotta p-mick är förstås också bra exempel, men lite hårdare.
Vintage Lundgren blir nog perfekt!
Menar du att du har ett taskigt grundljud :wink:
Senast redigerad av Bastappe den fre 13 jun 2008, 16:16, redigerad totalt 1 gånger.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

anli skrev:Grejen med att använda effekter (allt från fuzz till rördist i mitt fall) är inte att dölja ett taskigt grundljud utan för att uppnå en viss EFFEKT.
Vare sig man spelar rent eller med nån pedal så är ett bra organiskt grundljud ett måste för min del.
Ett bra exempel är de lågohmiga, tätt placerade humbuckers mickarna på min Allen Woody... fantastiskt mysigt rent, eller med pedal Fingrar eller plektrum. Ricks stallmick och lundgrens hotta p-mick är förstås också bra exempel, men lite hårdare.
Vintage Lundgren blir nog perfekt!
Till min bandlösa p-bas -81 hade jag SD Quarter Pounder som kompenserade frånvaron av en stallmick riktigt bra.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
dereborn

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av dereborn »

Bastappe skrev:...Vad jag har förstått så är det många här på tråden som använder många effekter, undrar varför :?
Är du en sån som tror att kryddor i maten är tecken på skämda råvaror o dålig kock också?
Tolkade ditt inlägg som att du tror att man använder effekter för att "dölja" ett dåligt grundljud (som man har för att man tagit bort sina EMG-mickar).

Om jag tolkade rätt, så har du mycket kvar att upptäcka.

Soundet som jag får när jag trampar igång Ampeg-octavern och EHX bassballs samtidigt är inget kött-o-potatis-grundljud direkt! :-)

Och - visst! - EMGs P-basmickar låter klart, rent, brusfritt, neutralt, jämnt, tryggt, snyggt o prydligt. Som en ny peugeot ungefär. Det är ju bra - om man gillar sånt!

(Könlöst, opersonligt, dött o tråkigt är andra omdömen jag hört om EMG - som väl i princip uttrycker samma sak.)
timmeh
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 30 apr 2008, 21:16

Inlägg av timmeh »

rumpeldunken skrev:
timmeh skrev:Kapar tråden eftersom jag har liknande problem. Har en Fender P-bas med aktiva originalmickar (två p-mickar och en j-mick i stalläget). De har dock alldeles för mycket output för min smak och distar om basens volymkontroll är på max.

Allt jag vill ha är en clean och fet ton med mickar som inte brusar. Är det SD Vintage[/url] som gäller då?
Dimarzio är annars kända för att vara väldigt brusfria :wink:
Och jo...dom låter grymt bra också! :tummenupp:
Är det typ sådana här du menar? Detta set matchar mina nuvarande mickar storleksmässigt (därav anledningen till att jag tror att jag har två P-mickar och en J-mick.)
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Har sagt det förut, säger det en gång till - Lindy Fralin! Dyrt, men jäkligt bra.

http://www.fralinpickups.com/bass.asp

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av Bastappe »

dereborn skrev:
Bastappe skrev:...Vad jag har förstått så är det många här på tråden som använder många effekter, undrar varför :?
Är du en sån som tror att kryddor i maten är tecken på skämda råvaror o dålig kock också?
Tolkade ditt inlägg som att du tror att man använder effekter för att "dölja" ett dåligt grundljud (som man har för att man tagit bort sina EMG-mickar).

Om jag tolkade rätt, så har du mycket kvar att upptäcka.

Soundet som jag får när jag trampar igång Ampeg-octavern och EHX bassballs samtidigt är inget kött-o-potatis-grundljud direkt! :-)

Och - visst! - EMGs P-basmickar låter klart, rent, brusfritt, neutralt, jämnt, tryggt, snyggt o prydligt. Som en ny peugeot ungefär. Det är ju bra - om man gillar sånt!

(Könlöst, opersonligt, dött o tråkigt är andra omdömen jag hört om EMG - som väl i princip uttrycker samma sak.)
Äntligen har vi fått fart på tråden, detta gillar jag.
För det första är det väl så att i Indien har dom fyra olika "kryddzoner" ju längre söderut desto mer kryddat??? Varför???
Ja, Du har tolkat mig rätt, jag vill upptäcka nytt hela tiden.
Mycket. Jag tycker kanske om att kolla intelligentian på tråden????
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev: Som en ny peugeot ungefär. Det är ju bra - om man gillar sånt!
HallåHallå!!!
Jag har en 407 sw och den har glastak....det är inte könlöst!! Kör in i alperna med den så ska du få se på ståk*k!! ;-)
But I catch your drift.....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ngn som har koll på P-basmik som låter mjuuukt?HILFE!

Inlägg av GandhiMK2 »

Bastappe skrev:Men EMG tycker jag håller som mickar.
Vad jag har förstått så är det många här på tråden som använder många effekter, undrar varför :?
Bor du i sthlm? Kan du löda? Vill du ha mina gamla EMG?
It's a deal...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar