Mik-a/b-test. Vilka mikar låter bäst tycker vi?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Mik-a/b-test. Vilka mikar låter bäst tycker vi?

Inlägg av GandhiMK2 »

http://studio.catfarm.se/miktest/Miktestmix%2305.mp3

eller

http://studio.catfarm.se/miktest/Miktestmix%2304.mp3

Motivera gärna varför....den som skriver vackrast får ett set överblivna mikar...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

jag säger alternativ #2 ... inga vackra eufemismer, det var helt enkelt mer kuk i det ljudet!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag gillar #1 bättre, jag har redan nog med kuk själv så det räcker.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Mik-a/b-test. Vilka mikar låter bäst tycker vi?

Inlägg av Liten »

figgebass skrev:http://studio.catfarm.se/miktest/Miktestmix%2305.mp3

eller

http://studio.catfarm.se/miktest/Miktestmix%2304.mp3

Motivera gärna varför....den som skriver vackrast får ett set överblivna mikar...;-)
Klipp 2305 har i min mening mer definition tack vare det något mer trebbiga soundet.. det tilltalar mig mer.. än 2304 som jag uppfattade som lite muddigt.. det handlar ju givetvis om preferens..
om du inte antydigt att det var olika mickar hade jag nog gissat att det var samma mick med tonpotten lite avrullad i klipp 2304.. vilket, i min mening skulle tyda på att mickarna i 2305 bårde kunna åstakomma en ganska lik ton som mickarna 2304.. men kanske inte tvärt om..

Just my $0.02

Trevlig snutt btw.. :)

EDIT: Ska noteras ser jag såhär i efterhand att jag inte lyssnat genom laptop-högtalare utan riktiga lurar..
Senast redigerad av Liten den fre 18 jul 2008, 11:23, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+
Inlägg: 1016
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 22:43
Ort: Hägersten

Inlägg av rokker »

jag kör på alternativ 2 tror jag. låter fetare helt enkelt =)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Tycker nog att nr 2 låter goast. Lite mer morr än nr 1. Lyssnade genom min laptop iofs...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

basmartin skrev:Tycker nog att nr 2 låter goast. Lite mer morr än nr 1. Lyssnade genom min laptop iofs...
Tycker samma lika! Liggandes med laptop på verandan....
Det där snärtiga lät dessutom bättre i klipp 2.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

Jag lyssnade inte genom min laptop och jag tyckte definitivt nr 1, mycket klarare ton och inte lika muddig som 2:an. Ljudet och de lilla disten som var trängde igenom mycket bättre helt enkelt.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Jag lyssnade genom mina gööööörfina uppåtriktade Carlsonhögtalare från 1969 med mycke basåtergivning. Jag är ingen hejare på mickar. Tyckte det lät mest som det var mer tonkontroll på det första klippet gentemot det andra :?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Mik-a/b-test. Vilka mikar låter bäst tycker vi?

Inlägg av busse »

Liten skrev:
figgebass skrev:http://studio.catfarm.se/miktest/Miktestmix%2305.mp3

eller

http://studio.catfarm.se/miktest/Miktestmix%2304.mp3

Motivera gärna varför....den som skriver vackrast får ett set överblivna mikar...;-)
Klipp 2305 har i min mening mer definition tack vare det något mer trebbiga soundet.. det tilltalar mig mer.. än 2304 som jag uppfattade som lite muddigt.. det handlar ju givetvis om preferens..
om du inte antydigt att det var olika mickar hade jag nog gissat att det var samma mick med tonpotten lite avrullad i klipp 2304.. vilket, i min mening skulle tyda på att mickarna i 2305 bårde kunna åstakomma en ganska lik ton som mickarna 2304.. men kanske inte tvärt om..

Just my $0.02

Trevlig snutt btw.. :)

EDIT: Ska noteras ser jag såhär i efterhand att jag inte lyssnat genom laptop-högtalare utan riktiga lurar..
Håller med Liten, jag resonerar så här om man har ett diskantrikt klart ljud med attack så kan alltid dova ner det. Dra av tonkontrollen räcker inte det max med bas och min med diskant på stärkaren och man får en dov ton. Om basen redan från början saknar diskanten och klarheten från början så tycker jag att man inte kan få samma klarhet i ljudet även om man maxar diskanten på stärkaren.

Men egentligen tyckte jag att ljudet var bättre på klipp två men jag skulle ändå välja mick 1 och andvända tonkontrollen. Då passar jag än en gång på att slå ett slag för Fenders grease bucket den bästa passiva tonkontrollen jag testat, behåller "tydligheten" i ljudet även fast tonen är helt avdragen.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

1:an, 2:an hade lite bomull över sig.
PM:a så får du adressen dit mickarna ska skickas.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 22:58
Ort: Flädie

Inlägg av Danko_Jim »

1:an är min favorit, 2:an går inte fram lika bra....Tycker om strängljudet i 1:an också...Lyssnades av i hyfsade datahögtalare.
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Ni skriver ju så vackert allihop så jag vet inte vart jag ska ta vägen...
Är det någon som verkligen vill ha mina gamla trötta emg-mikar?(som fö var det första alternativet)
Vem vill helst ha dom? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

figgebass skrev:...mina gamla trötta emg-mikar?(som fö var det första alternativet)
Vem vill helst ha dom? ;-)
:lol:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Å va skönt att jag inte skämde ut mig offentligt ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag är inte aspirant på mikarna så jag skriver bullfitta Hitler fultjack herpes.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

GrafZeppelin skrev:Jag är inte aspirant på mikarna så jag skriver bullfitta Hitler fultjack herpes.
Akta dej...nu får du fra-span....;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Kalebas skrev:
figgebass skrev:...mina gamla trötta emg-mikar?(som fö var det första alternativet)
Vem vill helst ha dom? ;-)
:lol:
Skulle du tapp'a om du satte på dom på din bas? :bigeyesskog:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

figgebass skrev:
Kalebas skrev:
figgebass skrev:...mina gamla trötta emg-mikar?(som fö var det första alternativet)
Vem vill helst ha dom? ;-)
:lol:
Skulle du tapp'a om du satte på dom på din bas? :bigeyesskog:
Hakan?
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Eftersom man redan vet vad som är vad o jag nyss sålde ett set emg så kan jag säga att dom fina "popparna" i klipp ett lät som när min katt fiser :D Bra spelat btw!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Tack. Fiser din katt så att det smäller??
Våra fiser ljudlöst men dessvärre inte luktfritt...!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Ska det lukta måste det låta!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Äh.....jag gillar EMG och kan ta dem när jag får köpa din rigg.... :roll:

:lol: :lol: :lol:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Men du vill ju inte köpa HELA riggen...;-)
Kan du inte bara hämta skiten på budwheels , spela på den och ge mej ett pris?.....=)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

För musikstilen tycker jag 1:an passar bäst men mina ljudideal går mer åt 2:an.
Skriv svar