Bra pickup till '51 P-bas

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Bra pickup till '51 P-bas

Inlägg av lowfreq »

Hejs,

Har införskaffat en Fender '51 Reissue P-bas
Verkar som det finns bättre pickup än org. som sitter i?

Nån som vet nåt om Rio Grande Muy Grande:
http://www.riograndepickups.com/scart/P ... e=For+Bass

Eller SD SCPB-2 el. SD SCPB-3 (Quarter Pounder)
http://www.bestbassgear.com/basslines-pickups-scpb3.htm

Nån som kan säga nåt om Quarter Pounder överhuvudtaget, är det bara high output, eller låter dom bra också?
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

Kör Quarter Pounder på min jazz och jag tycker att den låter riktigt bra. fett mcyket bättre än mina fender mexico orginal mickar. på P bas har jag inte testat men hört bra om den, någon annan kan förhoppnignsvis berätta mer
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Rent estetiskt säger jag Rio Grande. Basslinesloggan var grymt störande på Duncanmiken! Finns de med i Duncans Antiquityserie? De ser helrätt ut och låter grymt bra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Ahaa ... dom här alltså --> http://www.guitarpartsresource.com/bass ... tptele.htm

Jo, dom ser helrätt ut. Har du hört dom alltså och dom låter kanon?
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

lowfreq skrev:Ahaa ... dom här alltså --> http://www.guitarpartsresource.com/bass ... tptele.htm

Jo, dom ser helrätt ut. Har du hört dom alltså och dom låter kanon?
Där har du dom!
SD Antiquity serie är grymt bra, har haft både till jazz och p-bas både av I och II serien. Samtliga har haft rätt sound och dessutom rätt look. Brukar gå att hitta billigt på e-Bay, framför allt den modell du söker till '51.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

groovyjr skrev:
lowfreq skrev:Ahaa ... dom här alltså --> http://www.guitarpartsresource.com/bass ... tptele.htm

Jo, dom ser helrätt ut. Har du hört dom alltså och dom låter kanon?
Där har du dom!
SD Antiquity serie är grymt bra, har haft både till jazz och p-bas både av I och II serien. Samtliga har haft rätt sound och dessutom rätt look. Brukar gå att hitta billigt på e-Bay, framför allt den modell du söker till '51.
Låter klart intressant!! bara det inte är för tunt ljud i dem då det är en single som ska agera P.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Själv har jag över lag gillat serie I bättre men båda levererar vad man kan förvänta sig. Har inte testat just telebas mickarna men av beskrivningen på din länk så låter det som serie II skulle passa dig bättre.

Maila Seymour Duncans support och beskriv vad du söker, de brukar vara villiga att hjälpa till.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

lowfreq skrev:Ahaa ... dom här alltså --> http://www.guitarpartsresource.com/bass ... tptele.htm

Jo, dom ser helrätt ut. Har du hört dom alltså och dom låter kanon?
Jag har inte hört just de mikarna, men de Antiquitymikar jag har hört (P- och J-varianterna) har låtit mycket bra. Jag har svårt att tro att de här skulle vara nå't undantag.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Okay, tack ska ni ha allihop!

Får bli Ole dole doff mellan Rio Grande och SD Antiquity
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Kapar tråden lite, men jag har bytt pickup på min 51 reissue och har ev tänkt sälja min Lundgren omlindnad singelcoil P-bas pickup av hetare modell.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

busse skrev:Kapar tråden lite, men jag har bytt pickup på min 51 reissue och har ev tänkt sälja min Lundgren omlindnad singelcoil P-bas pickup av hetare modell.
Jag vet ingenting om Lundgren pickups. Hur låter den, förutom bra?

Vad har du satt dit istället för Lundgren då? :wink:
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Jag vet ingenting om Lundgren pickups. Hur låter den, förutom bra?

Vad har du satt dit istället för Lundgren då?
Jag har monterat en Curtis Novak "brumfri" pickup istället, orsaken till detta är en ljusstyrning som vi andvänder och att jag är den som får stå nära den. Pickupen brummar inte mycket och det brukar inte vara problem om man inte står riktigt nära och direkt vänd mot ljusstyrningen, men det är ju singelcoil så dom har ju en förmåga att kunna ta upp störningar ibland. Pickupen låter "fetare" med mer tryck och mindre diskant och högre output än orginalet.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Här finns det mer info om Lundgren pick up's:
http://www.lundgren.se/
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag visste inte att Lundgren lindade sån'a mikar, men om det nu finns en till salu så är mitt råd att slå till! Alla Lundgrenmikar jag har kommit i kontakt med har varit mycket bra och hittills har jag inte hört nå'n säga ett enda negativt ord om vare sig Johan Lundgren eller hans mikar. Köp, du kan inte få en bättre mik för samma pengar!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Jag visste inte att Lundgren lindade sån'a mikar, men om det nu finns en till salu så är mitt råd att slå till! Alla Lundgrenmikar jag har kommit i kontakt med har varit mycket bra och hittills har jag inte hört nå'n säga ett enda negativt ord om vare sig Johan Lundgren eller hans mikar. Köp, du kan inte få en bättre mik för samma pengar!
Skall säga det tydligt en gång till, min pickup är omlindad av Lundgren den är alltså i grunden en Fender pickup som har lindats om efter mina önskemål. Det låter som jag sa kraftigare med mer bas och mindre diskant och har högre output än orginal pickupen.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Finns för många bra alternativ nu :?

Nu är plötsligt Curtis Novak TB-HC (humcanceled) intressant :shock:

http://www.curtisnovak.com/pickups/tb-hc.shtml

Är det en sådan du har och i så fall hur låter den?

Det borde ju inte vara samma bett som i en single coil, eller?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Finns för många bra alternativ nu

Nu är plötsligt Curtis Novak TB-HC (humcanceled) intressant

http://www.curtisnovak.com/pickups/tb-hc.shtml

Är det en sådan du har och i så fall hur låter den?

Det borde ju inte vara samma bett som i en single coil, eller?
Har testat den väldigt lite och bara hemma i min Hagström stärkare och linad in i min Boss VF1. Curits Novak pickupen som också är beställd efter mina önskemål, lite överlindad som ett mellanting mellan standard och het är inte lika het som min "custom lindade" Lundgren pickup, och har mindre med bas och mer diskant. Då jag inte har andvänt orginalpickupen på länge och den är omlindad så kommer jag inte ihåg exakt hur den lät, men jag tror att den är tunnare i ljudet med mindre bas och mer diskant än Curtis Novak TB-HC, men detta är vad jag tror och minnet kan ju svika så jag kan ha fel. Då det gäller ljudet på Curtis Novak pickupen så kan den nästan jämföras med ljudet från min 74:a jazzbas om man bara har halspickupen inkopplad, kanske lite fetare i tonen på Curtis Novak pickupen. Nu spelar ju säkert hals och kropp in på ljudet, 51 reissuen har ju askkrop strängarna genom kroppen och lönnhals medans Jazzbasen har alkropp, rosewoodbräda och strängarna fästa i bakkant av stallet. Priset med frakt på Curtis Novak pickupen blev $153 då den skulle "custom lindas".
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

busse skrev:
Jag visste inte att Lundgren lindade sån'a mikar, men om det nu finns en till salu så är mitt råd att slå till! Alla Lundgrenmikar jag har kommit i kontakt med har varit mycket bra och hittills har jag inte hört nå'n säga ett enda negativt ord om vare sig Johan Lundgren eller hans mikar. Köp, du kan inte få en bättre mik för samma pengar!
Skall säga det tydligt en gång till, min pickup är omlindad av Lundgren den är alltså i grunden en Fender pickup som har lindats om efter mina önskemål. Det låter som jag sa kraftigare med mer bas och mindre diskant och har högre output än orginal pickupen.
Jo, jag förstod det, men han har nobbat att linda andra mikar...

Jag har ett set Fender Jazz som han lindat om. De låter hur bra som helst!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

busse skrev:
Finns för många bra alternativ nu

Nu är plötsligt Curtis Novak TB-HC (humcanceled) intressant

http://www.curtisnovak.com/pickups/tb-hc.shtml

Är det en sådan du har och i så fall hur låter den?

Det borde ju inte vara samma bett som i en single coil, eller?
Har testat den väldigt lite och bara hemma i min Hagström stärkare och linad in i min Boss VF1. Curits Novak pickupen som också är beställd efter mina önskemål, lite överlindad som ett mellanting mellan standard och het är inte lika het som min "custom lindade" Lundgren pickup, och har mindre med bas och mer diskant. Då jag inte har andvänt orginalpickupen på länge och den är omlindad så kommer jag inte ihåg exakt hur den lät, men jag tror att den är tunnare i ljudet med mindre bas och mer diskant än Curtis Novak TB-HC, men detta är vad jag tror och minnet kan ju svika så jag kan ha fel. Då det gäller ljudet på Curtis Novak pickupen så kan den nästan jämföras med ljudet från min 74:a jazzbas om man bara har halspickupen inkopplad, kanske lite fetare i tonen på Curtis Novak pickupen. Nu spelar ju säkert hals och kropp in på ljudet, 51 reissuen har ju askkrop strängarna genom kroppen och lönnhals medans Jazzbasen har alkropp, rosewoodbräda och strängarna fästa i bakkant av stallet. Priset med frakt på Curtis Novak pickupen blev $153 då den skulle "custom lindas".
Okay, tack för all info. Nu fick man lite att grubbla på...
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Är man ute efter brumfritt finns också en Seymour Duncan pickup för $140 men den verkar vara jäkligt het.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

busse skrev:Är man ute efter brumfritt finns också en Seymour Duncan pickup för $140 men den verkar vara jäkligt het.
Hahaha.... det tar aldrig slut.

Måste kolla upp den också iaf...
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Menar du den här SD:

"11044-12 pickup for precision bass®, raised "A" (twin coil)
Like the originals, I use .625" magnets on the "A" string for better string balance. The two bobbins are reverse wound, reverse polarity to make the pickup humbucking. The pickups are hand fabricated and wound using traditional techniques and use classic "push back" cloth braid hookup wire. Each pickup comes with black aged covers, schematics and mounting screws. "
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Kolla här http://www.seymourduncan.com/products/c ... cial.shtml

Nere på sidan finns denna, Stack for Single Coil P-Bass® $140

Om jag kommer ihåg rätt så var den pickupen på 28K eller nåt liknande extremt, mailade till custom shopen och kollade för mer info men kommer inte ihåg detaljerna då det är ett tag sen. Dra iväg ett mail till SD custom shopen så får du veta mer om pickupen. Här skall den gå att beställa http://www.wymoreguitars.com, mailade dit och dom skulle kunna fixa pickupen, har inte handlat av dom själv men har för mig att jag har fått tipset av nån som brukat handla där.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Står och velar mellan Seymour Duncan Antiquity II och SD Stack for Single Coil P-Bass® $140

hmm... :?:
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

lowfreq skrev:Står och velar mellan Seymour Duncan Antiquity II och SD Stack for Single Coil P-Bass® $140

hmm... :?:
Hur går det lowfreq?
Har du kommit fram till något...
Jag hade kört Antiquity II utan tvekan, för mer vintage sound och av erfarenhet men de lär ju brusa mer än SD Stack. 8)

Ska bli kul att höra vad du väljer och sedan en recension.
Lycka till!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Skriv svar