Låg output från e-sträng på Artec Mudbucker

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Låg output från e-sträng på Artec Mudbucker

Inlägg av cub »

Jag köpte en sån här för länge sen men basen får inte mycket speltid eftersom jag irriterar mig på att E-strängen låter så mycket svagare än A- och D-strängen. Det verkar varit en vanligt grej efter vad jag hittat här på forumet. Men är det någon som hittade nån lösning eller blir det till att använda basen på låtar som bara spelas på A- och D-strängen?

Jag har givetvis sett till att strängen löper över skruven på micken så bra som möjligt. Även att försöka minska avståndet mellan sträng och mick, men det påverkar även så att A-strängen kommer närmre så jag kan inte göra så mycket mer där som jag ser det.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hittade ingen lösning när det begav sig. Det lustiga var att mitt inte uppförde sig så i början, utan efter några in och urmonteringar.
Den ligger i en låda någonstans... kanske dax att återuppta mysteriet!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har skruven för e-strängen samma magnetism som på a och d? Går att snabbkolla med tex en skruvmejsel. Kan behöva sig en påladdning ev. Om det nu inte bara är så att skruven sitter mer iskruvad än de andra.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Liten skrev:Har skruven för e-strängen samma magnetism som på a och d? Går att snabbkolla med tex en skruvmejsel. Kan behöva sig en påladdning ev. Om det nu inte bara är så att skruven sitter mer iskruvad än de andra.
Jo den är mer iskruvad än de två i mitten. Å andra sidan om jag skruvar upp den så sitter den löst och skramlar runt så jag trodde att de skulle vara skruvade i botten?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

cub skrev:
Liten skrev:Har skruven för e-strängen samma magnetism som på a och d? Går att snabbkolla med tex en skruvmejsel. Kan behöva sig en påladdning ev. Om det nu inte bara är så att skruven sitter mer iskruvad än de andra.
Jo den är mer iskruvad än de två i mitten. Å andra sidan om jag skruvar upp den så sitter den löst och skramlar runt så jag trodde att de skulle vara skruvade i botten?
skruven arbetar som magnetpol
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Liten skrev:
cub skrev:
Liten skrev:Har skruven för e-strängen samma magnetism som på a och d? Går att snabbkolla med tex en skruvmejsel. Kan behöva sig en påladdning ev. Om det nu inte bara är så att skruven sitter mer iskruvad än de andra.
Jo den är mer iskruvad än de två i mitten. Å andra sidan om jag skruvar upp den så sitter den löst och skramlar runt så jag trodde att de skulle vara skruvade i botten?
skruven arbetar som magnetpol
Vilket innebär att den ger mer output om du har den högre upp ;)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

men är det bra att den skallrar omkring som ett fyllo på pakethållaren nedför en åker?
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Nja nu har jag skruvat ner A och D skruven så långt det går, dvs nästan 1 cm ner i micken (vilket ser utomordentligt fånigt ut). E och G skruven har jag skruvat upp så långt det går utan att de trillar av, dvs upp så att hela huvudet sticker upp. Trots detta ligger A och D strängen på 5-6 db starkare än de andra två.
Jag kan inte justera stränghöjderna mer utan att ställa till det för spelbarheten och att sabba ljudet för jazz-micken som också sitter på. Jag närmar mig stadiet då jag ser mudbuckern som ett misslyckat experiment och helt enkelt ger upp.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Hur skulle det vara om man bytte skruvar? Tex en längre skruv på E, G och kortare skruvar på A och D? Kan massan på skruven göra nåt med magnetfältet och outputen? Detta var bara en tanke som slog mig jag har ingen aning hur sånt här med magnetism funkar rent teoretiskt, men borde inte större massa ge mer magnetism? Nån som vet mer om detta med magnetism?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ett rätt kul problem faktiskt. Nu blev jag sugen på att leta upp skräpet igen.
Ty mickarn lät hyfsat för övrigt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Inga nya kloka idéer här? Känns lite trist att karvat ett fett hål i basen helt i onödan.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av 200071 »

cub skrev: tor 03 jun 2010, 15:55 Inga nya kloka idéer här? Känns lite trist att karvat ett fett hål i basen helt i onödan.
Ingen klok idé däremot en Epiphone Rivoli från 1991 som har lite av samma problem. Inte så jättestor skillnad men tillräckligt för att jag har börjat irritera mig på det. Så varför inte väcka liv i tråden igen?
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Låg output från e-sträng på Artec Mudbucker

Inlägg av bassace »

Från
viewtopic.php?f=1&t=13242
bassace skrev: mån 18 dec 2017, 23:41 Väcker liv i gammal tråd!
Vet inte om mysteriet med att Artec mudbuckers kan både brumma och låta ojämnt mellan strängarna någonsin löste sig?

Jag köpte iallafall för en tid sedan en bas med just en Artec mudbucker och upplevde exakt samma sak. Väldigt ojämn sträng respons (märkbart mycket mindre volym på E- och G-strängen) och ett brummande som den värsta singlecoil. Efter lite googlande kom jag fram till att många andra både här på PB och framförallt på TB upplevt samma sak medan andra inte och men det finns en enkel fix för det.

Problemet består i att många av Artec mudbuckers är felmonterade/felkopplade från fabriken. Det verkar vara en avsevärd andel (kanske t o m de flesta) då väldigt många verkar ha upplevt problemet.

Det är alltså ena paret magneter som är felvända och ena spolen som är felkopplad. En tråd på TB beskriver exakt hur man fixar det. Man tar loss ena paret magneter, vänder polerna och limmar tillbaks dem igen samt löder loss tåtarna till ena spolen, byter plats på anslutningarna och löder fast igen så den blir kopplad med lindningen i motsatt riktning och då låter allt som den ska. Micken blir då helt brumfri och med en jämn underbart varm stor fyllig ton som det ska vara.

Här är tråden på TB jag refererar till:
https://www.talkbass.com/threads/humbuc ... do.781770/
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Låg output från e-sträng på Artec Mudbucker

Inlägg av 200071 »

Se där.
Men så illa är nog inte min.
Nån som vet om det är Epiphones egen mick eller från nån annan fabrik? (1991)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar