Sida 1 av 2

Aktivt eller passivt?

Postat: tor 03 jan 2008, 00:34
av AntonJohansson
Jag är helt okunnig om elektronik och mikar och sånt.
Men jag bara undrar vad ni anser är "bäst"
Är det möjligt att få sånt grymt gött ljud typ som patitucci har med passiv elektronik. Man ska ju ha ett eget sound och så.. men iaf.
Har ni några råd?

Postat: tor 03 jan 2008, 00:36
av Klopper
Det bästa rådet är att lyssna, lyssna och åter lyssna.
Vad som låter bäst kan bara du avgöra i slutändan.

Postat: tor 03 jan 2008, 00:44
av AntonJohansson
det låter vettigt. :D

Postat: tor 03 jan 2008, 09:10
av Chriller
Det är ju väldans mycket en smaksak det där med mickar (och basar över huvud taget såklart....). Jag har en aktiv och en passiv bas och de låter mumma, men på helt olika sätt. I mitt falL är det ju mer tryck i alla frekvenser på Sterlingen, men ett mer "eget" sound I Tokaien.

Är inte så bevandrad annars i vilka basar som låter hur, men om du är ute efter ett visst sound finns det en hel del sound-experter här som kan hjälpa till...

Postat: tor 03 jan 2008, 09:20
av TDHP
Jag föredrar passiva basar, låter mer "äkta" tycker jag.
Sen spelar jag ju ganska "slamrigt" också!
Kan dock tycka att en aktiv bas skulle vara bra att ha till hemstudion, fast det brukar gå att få bra drag med en preamp också.
Skönt att slippa batteritrasslet i alla fall!

Postat: tor 03 jan 2008, 09:39
av Svarte_Jack
Båda.

Postat: tor 03 jan 2008, 09:44
av 200071
Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:

Postat: tor 03 jan 2008, 10:20
av TDHP
200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Jag testade ett tag en aktiv Seymore Duncan med en 3-läges eq på den ena micken, men jag tyckte inte det funkade nåt vidare. (Den ligger numer i en låda nånstans, får väl starta ett hitech-project och sätta den i!)

Postat: tor 03 jan 2008, 10:41
av Jan Hellman
Helt och hållet en fråga om personlig tycke och smak. Du måste komma fram till vad du gillar bäst själv. Jag spelar mest på aktiva basar själv men det är en j***a skillnad mellan aktiva basar också. Jag gillar Bartolini men inte EMG.... På samma sätt som att det är otroligt stor skillnad mellan passiva mickar också. Testa dig fram och försökt vara så öppensinnad att du inte bryr dig om det är aktiva eller passiva mickar på basen. Vad låter bra i dina öron...... Sen om det är aktivt eller passivt bör vara mindre viktigt.

//Jan

Postat: tor 03 jan 2008, 11:55
av 200071
TDHP skrev:
200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Nu blir det lite fel för jag är av någon anledning mest för passiv bas, men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.

Postat: tor 03 jan 2008, 13:01
av TDHP
200071 skrev:
TDHP skrev:
200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Nu blir det lite fel för jag är av någon anledning mest för passiv bas, men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Aha, se där själva pudelkärnan!
Jag har aldrig spelat på en BRA aktiv bas!
Får hoppas på tillfälle i april! :D

Postat: tor 03 jan 2008, 13:10
av Geddan
200071 skrev:
TDHP skrev:
200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Nu blir det lite fel för jag är av någon anledning mest för passiv bas, men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Det är väl det jag har mest emot min aktiva bas;
att det inte går att switcha den passiv/aktiv.
Blir den tyst....så blir den tyst. *talar av erfarenet från gig* :(

Postat: tor 03 jan 2008, 13:15
av Klopper
Geddy_Lee skrev:
200071 skrev:
TDHP skrev:
200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Nu blir det lite fel för jag är av någon anledning mest för passiv bas, men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Det är väl det jag har mest emot min aktiva bas;
att det inte går att switcha den passiv/aktiv.
Blir den tyst....så blir den tyst. *talar av erfarenet från gig* :(
Unicorn har en rätt så trevlig funktion på sin preamp.
Förutom att den går att stänga av så har den finessen att om batteriet "dör" så kopplar den automatiskt över till passivt. Sedan låter den i Unicornbasarna kalas i mina öron!

Postat: tor 03 jan 2008, 13:18
av BBQV
En bra bas ska låta bra passivt. Om man se'n vill så kan man montera i en preamp med lite EQ etc, men den måste gå att stänga av!

Aktiva basar ger större flexibilitet, men jag föredrar passiva prylar. Anledningen är inte i första hand att de alltid låter bättre, utan snarare att det är färre parametrar som kan strula. Jag gillar att trixa med olika kopplingsalternativ, men egentligen så räcker volym och ton. Eller kanske bara en På/Av-switch?

Stingray är en jäkligt bra aktiv bas, synd bara att elektroniken inte går att koppla ur...

Postat: tor 03 jan 2008, 13:20
av Klopper
BarbequeVillage skrev:En bra bas ska låta bra passivt. Om man se'n vill så kan man montera i en preamp med lite EQ etc, men den måste gå att stänga av!

Aktiva basar ger större flexibilitet, men jag föredrar passiva prylar. Anledningen är inte i första hand att de alltid låter bättre, utan snarare att det är färre parametrar som kan strula. Jag gillar att rixa med olika kopplingsalternativ, men egentlöigen så räcker volym och ton. Eller kanske bara en På/Av-switch?
Eller inget alls? :wink:

Bild

Postat: tor 03 jan 2008, 16:33
av Jan Hellman
Klopper skrev: Eller inget alls? :wink:
Mig veterligen har den där Fodera´n aktiv elektronik fast ingen eq som man kan ratta på. Två av mina Gustavsson-basar är precis så. En volym, en balanskontroll potentiometer mellan mickarna, ingen eq att skruva på men aktiv elektronik lik förbannat. Funkar guldfisk.

//Jan

Postat: tor 03 jan 2008, 16:36
av Jan Hellman
200071 skrev: .....men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Är inte det en fråga om tycke och smak hur elektroniken ska vara utformad och vad man behöver? Det finns, som jag skrivit ovan, aktiva basar helt utan eq som man kan skruva på. Och det finns dom som föredrar äldre MM Stingray´s med två-bands eq framför dom nyare med tre-bands....

//Jan

Postat: tor 03 jan 2008, 16:44
av Liten
Jag har en preamp i min gammla jazz som har en push/pull pott för aktivt/passivt läge.. tonkontrollen funkar inte i passivt läge..
Jag föredrar preamp.. en bra preamp ändrar inte soundet av bas/pickar utan förstärker bara de freq som du vill öka/kapa..

Ni är varmt välkommna att prova den i April..

Postat: tor 03 jan 2008, 17:31
av BBQV
Klopper skrev:
BarbequeVillage skrev:Eller kanske bara en På/Av-switch?
Eller inget alls? :wink:
Nja, jag vill allt ha möjlighet att tysta basen utan att rycka ur sladden eller pilla på stärkaren.

Postat: tor 03 jan 2008, 17:49
av 200071
Hellboy skrev:
200071 skrev: .....men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Är inte det en fråga om tycke och smak hur elektroniken ska vara utformad och vad man behöver?







Jo självklart! Ta det som ett exempel! Men på och av ska det i alla fall vara tycker jag, annars blir jag nervös...

Postat: tor 03 jan 2008, 18:15
av Jan Hellman
200071 skrev:
:D

//J

Postat: tor 03 jan 2008, 23:36
av calif de funk
200071 skrev:
TDHP skrev:
200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Nu blir det lite fel för jag är av någon anledning mest för passiv bas, men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Leducen har bara bas och treble pot fasten den är aktiv, och den låter gudomligt. Inte för att vara motvallskäring, men jag tycker de aktiva basar som låter bäst har bara bas och treble pot. Warwick Streamer från ´80 och Sadowski är ytterliggare två fantastiska exemplarer. Sedan, tycker jag att en aktiv / passiv brytare borde finnas i alla aktiva basar :wink:

Postat: tor 03 jan 2008, 23:56
av Jan Hellman
Och Wal basarna ska vi inte snacka om. Helt otrolig preamp. Volym/balanskontroll mellan mikrofonerna och mer eller mindre en sinnrik två-bands svepar eq där du även kan boosta dom svepta frekvenserna via push/pull pottar. Man får fram varmt, knorrigt jazzbas ljud, rub-a-dub lågbas, hi-tech slap ljud.... Rubbet. Tar lite tid att vänja sig vid eq´n men när man gjort det kan man lätt ratta fram näst intill vilket basljud som helst. Ian Waller var ett geni! Och den passiva fanatikern som kommer och säger att en Wal bas inte låter bra för att den är aktiv ska jag lägga up på knä´t och ge en härlig omgång över skinkorna! Fast det kommer ju inte att hända. 8)

//Jan

Postat: fre 04 jan 2008, 11:48
av bootsy
Hellboy skrev:Och Wal basarna ska vi inte snacka om. Helt otrolig preamp. Volym/balanskontroll mellan mikrofonerna och mer eller mindre en sinnrik två-bands svepar eq där du även kan boosta dom svepta frekvenserna via push/pull pottar. Man får fram varmt, knorrigt jazzbas ljud, rub-a-dub lågbas, hi-tech slap ljud.... Rubbet. Tar lite tid att vänja sig vid eq´n men när man gjort det kan man lätt ratta fram näst intill vilket basljud som helst. Ian Waller var ett geni! Och den passiva fanatikern som kommer och säger att en Wal bas inte låter bra för att den är aktiv ska jag lägga up på knä´t och ge en härlig omgång över skinkorna! Fast det kommer ju inte att hända. 8)

//Jan
Jag tycker att Wal-basarna låter härligt men är väldigt svårkranade. Har iofs bara lånat och testat ett par gånger, men fick aldrig riktigt feeling.

Kan tillägga att jag är stor vän av passiva basar, men gillar Sadowsky-preampen, som jag tror att jag haft sedan 1993. Lättskruvad och dessutom kan man använda den till olika instrument!
Får jag en omgång nu?

Postat: fre 04 jan 2008, 11:55
av Liten
Jag är av övertygelsen att man måste pröva sig fram i varje enskilt instrument.
Prova vilka mickar som passar, preamp, strängar etc..
Det tar tid.. men är värt besväret imho..

Är inte detta en bra affärside så vet jag inte vad som är.. att kunna erbjuda kunden en bas som är testad med diverse preamps, mickar och stall för att få fram bästa tänkabara kombo?? Eller x antal varianter som funkar bättre än andra för just detta instrument..