Sida 1 av 1

Instrument elektronik-fråga

Postat: sön 20 jan 2008, 22:59
av Diesel
Lödde om en polares strata idag.

Skulle ta bort ton-potarna och bara ha en volym. Så jag plockade bort ton-potarna och lödde kondningen mellan ingående på volym-poten och jord.

Reslutatet blev väldigt basigt och helt utan diskant.

Kom då på att jag tänkt baklänges i hur en ton-pot funkade och lödde då in ett 500kohm motstånd före kondningen och allt lät bra igen.

Men varför påverkar motståndet ljudet så mycke?

Postat: mån 21 jan 2008, 06:52
av rockern
Men om du inte vill ha nån ton-kontroll kunde du väl kopplat volymen direkt ut? Eller är det jag som är förvirrad?

Postat: mån 21 jan 2008, 07:14
av anli
rockern skrev:Men om du inte vill ha nån ton-kontroll kunde du väl kopplat volymen direkt ut? Eller är det jag som är förvirrad?
Dito... dvs mick till volym och sedan utgångsjack? Varför ha kvar kondingen?

Postat: mån 21 jan 2008, 07:32
av ferm
Med 500k i serie med kondensatorn åker gränsfrekvensen så långt upp i spektrat att kondensatorn inte gör vare sig till eller från

Postat: mån 21 jan 2008, 07:51
av Danne
Däremot ett 250k motstånd och konding gör att värsta toppdiskanten försvinner i en Strata. Det blir i vissa fall skillnad när man tar bort tonkontrollen helt. Om man då vill ha samma ljud som tonkontrollen helt öppen kan man göra precis som du gjorde fast med 250k istället för 500k.

Din första lödning gav samma resultat som du hade haft med tonkontrollen på 0.

Postat: mån 21 jan 2008, 08:11
av trigger
jag har en tele där jag har satt en p-90 mick direkt ut inga potar alls (funderar på att sätta en volym sedan direkt ut) funkar aldeles utmärkt.

Re: Instrument elektronik-fråga

Postat: mån 21 jan 2008, 12:22
av Makten
Diesel skrev:Men varför påverkar motståndet ljudet så mycke?
Motståndet bestämmer hur mycket diskant som ska läcka till jord och därmed försvinna från signalen. Poten är bara ett variabelt motstånd. Vill man ha opåverkat ljud så ska man plocka bort kondingen helt (edit: samt givetvis även motståndet).

Postat: tor 24 jan 2008, 09:34
av trigger
Ursäkta att jag kapar tråden lite men om jag ska sätta en volympot på min gamla gura vad ska jag ha för sorts pot? linjär? logaritmisk? Eftersom det är en gibson mick jag hra så borde jag väl ha en 500k egentligen men hur skulle det påverka om jag använder en 250k i stället?
:?: :?: :?: :?

Postat: tor 24 jan 2008, 15:11
av svenskrockab
trigger skrev:Eftersom det är en gibson mick jag hra så borde jag väl ha en 500k egentligen men hur skulle det påverka om jag använder en 250k i stället?
:?: :?: :?: :?
Lite mindre diskant ska det bli, men jag märker ingen skillnad då jag testat :(

Postat: tor 24 jan 2008, 22:48
av Diesel
Danne skrev:Däremot ett 250k motstånd och konding gör att värsta toppdiskanten försvinner i en Strata. Det blir i vissa fall skillnad när man tar bort tonkontrollen helt. Om man då vill ha samma ljud som tonkontrollen helt öppen kan man göra precis som du gjorde fast med 250k istället för 500k.

Din första lödning gav samma resultat som du hade haft med tonkontrollen på 0.
ok.. då byts den sen, får se om det blir jag eller en butik som gör det nästa gång när alla(?) kablar och switchen ska bytas på 70-tals stratan.

Postat: fre 25 jan 2008, 08:25
av trigger
[/quote]Lite mindre diskant ska det bli, men jag märker ingen skillnad då jag testat :([/quote]

ok då kör jag på en 500k men vad ska det vara? linjär? logaritmisk? en del har jag sett att det står audio på också blir inte riktigt klok på detta

Postat: fre 25 jan 2008, 12:56
av svenskrockab
A är samma som logaritmisk och B är samma som linjär.
Du kan använda vilken som, i ytterlägena (max och min) spelar det ingen roll, men mellan ytterlägena agerar dom olika.

Jag har hittat tidigare sparat en beskrivning från ”nätet”:
Bild

”När man med en linjär kontroll sänker från full volym så är volymförändringen ganska marginell i början för att sedan tillta och mellan ungefär två och noll på ratten försvinner plötsligt all signal.
Exempel: De flesta bara reglerar sin volym mellan fullt ös och nästan fullt ös (på en logaritmisk kontroll mellan 7 och 10) så får man med en linjär kontroll samma volymvariation på ett större regler utrymme (mellan 3 och 10).”

Postat: fre 25 jan 2008, 13:37
av Ahab
trigger skrev:ok då kör jag på en 500k men vad ska det vara? linjär? logaritmisk? en del har jag sett att det står audio på också blir inte riktigt klok på detta
Audio är en logaritmisk, just för att en logaritmisk volymratt upplevs som linjär, pga av örats logaritmiska ljudupptagning.

Postat: fre 25 jan 2008, 14:30
av trigger
aha då förstår jag, med tanke på hur man brukar använda volymratten så ska jag ha en linjär mao
tack för all hjälpen.

Postat: fre 25 jan 2008, 16:56
av ferm
trigger skrev:aha då förstår jag, med tanke på hur man brukar använda volymratten så ska jag ha en linjär mao
tack för all hjälpen.
Nej en logaritmisk till volymkontrollen, annars kan du lika gärna ha en av och på brytare.
En linjär pot till volym upplevs som om att allt kommer direkt, sen händer der inte mycket mer