Skillnad på kermiska och alnico? [Stött på problem?]

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Skillnad på kermiska och alnico? [Stött på problem?]

Inlägg av Seaweed »

Som topic, hur är skillnaderna mellan dessa två typer? Gäller MM-mick, om det är intressant. Framförallt nyfiken på hur ljudkaraktären hos dessa två är.

Ska införskaffa SD-mick, men är kluven om alnico är värt den extra kostnaden.
Senast redigerad av Seaweed den tis 26 feb 2008, 19:33, redigerad totalt 1 gånger.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Min erfarenhet är liten, men allmänt sett anses väl alnico ha ett mjukare, varmare ljud. Fast frågan är väl hur mycket av en eventuell skillnad som hörs när du spelar basen genom en förstärkare som färgar ljudet, vidare genom en högtalare som färgar ljudet och dessutom spelar tillsammans med ett helt band.
Senast redigerad av GurraG den ons 20 feb 2008, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

GurraG skrev:Min erfarenhet är liten, men allmänt sett anses väl alnico ha ett mjukare, varmare ljud.
Ingenting för oss i hårdrocksband, med andra ord? :D
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Beror väl på vad du gillar för ljud, men nej, kanske ingenting för den som vill ha ett maximalt elakt metalljud.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

GurraG skrev:Beror väl på vad du gillar för ljud, men nej, kanske ingenting för den som vill ha ett maximalt elakt metalljud.
Är väl egentligen inte ute efter ett hårt metalljud, snarare som är något mer likt en Stingray... Jag har ju en OLP.. :P
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Det är ju skitjobbigt med alnico-mickar, man bara river sönder fingrarna mot spolarna hela tiden!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Nu förstår jag ingenting Fonzie. Alnico syftar på materialet i magneterna, inte huruvida micken har synliga magnetpoler eller ej :hmm:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

GurraG skrev:Nu förstår jag ingenting Fonzie. Alnico syftar på materialet i magneterna, inte huruvida micken har synliga magnetpoler eller ej :hmm:
Ah-ha! Hade jag bara orkat hade jag edit:at meddelandet, men nu får ni nöja er med ett nytt inlägg istället :wink: går det förresten inte att slipa till polerna? så dom blir som små bollar typ?
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

the_great_alfonzo skrev:
GurraG skrev:Nu förstår jag ingenting Fonzie. Alnico syftar på materialet i magneterna, inte huruvida micken har synliga magnetpoler eller ej :hmm:
Ah-ha! Hade jag bara orkat hade jag edit:at meddelandet, men nu får ni nöja er med ett nytt inlägg istället :wink: går det förresten inte att slipa till polerna? så dom blir som små bollar typ?
Varför skulle det inte gå? Hur är väl en mer välriktad fråga.

Hursomhaver, verkar som att det blir en keramisk för mig. Tack för inputen.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

the_great_alfonzo skrev:Det är ju skitjobbigt med alnico-mickar, man bara river sönder fingrarna mot spolarna hela tiden!
Om du spelar på strängarna istället för micken går det nog bättre :wink:
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Blev en keramisk från tysken. Och en Fender akustiskt gitarr

:roll:
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Nu var den monterad och klar... MEN:

jag upplever att A-strängen ger betydligt högre volym vid anslag jämfört mot resterande strängar. E-strängen är väldigt tyst av sig. Såg att skumgummit som följde med var lite tunnare än det som satt där innan, kanske värt att fixa några millimeter till? Med mitt ögonmått kan jag även urskilja att spolen för A-strängen och D-strängen är något högre än de andra. Hm...

EDIT: Kan det vara så enkelt att micken är menad att följa halsens radie? Smart, mycket smart... Blir väl till att juster stränghöjd och hålla tummarna för att det inte ska rassla..
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Seaweed skrev:Såg att skumgummit som följde med var lite tunnare än det som satt där innan, kanske värt att fixa några millimeter till?
Musmatta fixar biffen.

Håller på o monterar en likadan nu. Tog vbort en volympot och ersatte med serie/coil cut/parallell switch :D
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Ahab skrev:
Seaweed skrev:Såg att skumgummit som följde med var lite tunnare än det som satt där innan, kanske värt att fixa några millimeter till?
Musmatta fixar biffen.

Håller på o monterar en likadan nu. Tog vbort en volympot och ersatte med serie/coil cut/parallell switch :D
Bra idé, jag har dock redan hunnit slänga i möbeltassar :P Passade även på att löda förbi ena volykontrollen, en räcker för mig. Blir kanske en killswitch där den andra poten sitter så småningom :)

Återkom gärna med resultat, nyfiken på om du märker skillnad på strängvolym också!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

the_great_alfonzo skrev:Det är ju skitjobbigt med alnico-mickar, man bara river sönder fingrarna mot spolarna hela tiden!
Jag förstår va Fonzie e ute efter. D e väl så att många Alnicomagneter är casted (gjutna) o därmed den något skarpa kanten. Sen lär ju AlNiCo vara en sjusärdeles hård och spröd legering som ställer osannolika krav på sliputrustning. Det finns trådar om detta på ett forum vet jag.
Tyvärr har jag länken hemma o sökningarna på jobbet sket sig.
Där diskuterar iaf ett antal mikrofonlindare, inkl nestorn Jason Lollar bla kapning och kantslipning av Alnicomagneter.

Summering. Det finns Alnico med avfasade kanter 8)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Hur lödde du micken på en pot? serie eller parallell?

coil mode-switchen blev riktigt grym, har tillgång till 3 basar i en känns det som..
parallell - standard/jazzbass knorrigt middigt
single coil - tunt, plonkigt
serie - fett precisionljud

Var jag tvungen att välja ett ljud skulle jag kört den i serie för att det skulle funka bäst i band, men de andra är helt egna ljud som är kul att ha tillgång till.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Ahab skrev:Hur lödde du micken på en pot? serie eller parallell?

coil mode-switchen blev riktigt grym, har tillgång till 3 basar i en känns det som..
parallell - standard/jazzbass knorrigt middigt
single coil - tunt, plonkigt
serie - fett precisionljud

Var jag tvungen att välja ett ljud skulle jag kört den i serie för att det skulle funka bäst i band, men de andra är helt egna ljud som är kul att ha tillgång till.
Jag har lött om den basen fler gånger än jag vill erkänna.
Därför ser oxå plåten ut som en schweitzerost. Eller rättare sagt såg ut.
Köpte nyligen en ny controlplate med jazzbasens standardsetup.
Jag har testat d mesta. Serie/parallell, motfas, A A/B B, piezomik under stallet.. You name it.
Funderar på att byta en pot till en push/pull för att få en osynlig serie/parallell dock.
Sen ska jag få råd o låta banda på halsen oxå :lol:
Snart är kanske gamla Bettan i originalskick, iaf hyggligt så.

Parallell/serie koppling är en kul grej, iaf på en jazzbas. Om "single coil" är användbart (iaf för stallmiken) beror bla på karaktär och output på den aktuella miken. D e ju bara o testa. Vrid ner en mik i taget o lyssna.
Jag har bytt stallmiken till en Seymor Duncan Quarter Pounder, som dessutom är rätt högt upphissad 8) E rätt ok botten i den på egen hand, fast samma "thump" som man får med båda e d naturligtvis inte hehe.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

broder blues skrev:Jag har lött om den basen fler gånger än jag vill erkänna. Därför ser oxå plåten ut som en schweitzerost.
Varför löder du på plåten? Är det inte lättare att värma på lödkontakterna på potarna? :wink:
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Ahab skrev:
broder blues skrev:Jag har lött om den basen fler gånger än jag vill erkänna. Därför ser oxå plåten ut som en schweitzerost.
Varför löder du på plåten? Är det inte lättare att värma på lödkontakterna på potarna? :wink:
Jag har vänner i Skövde. Du gör säkrast att inte öppna dörren när d knackar :anli:
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Ahab skrev:Hur lödde du micken på en pot? serie eller parallell?

coil mode-switchen blev riktigt grym, har tillgång till 3 basar i en känns det som..
parallell - standard/jazzbass knorrigt middigt
single coil - tunt, plonkigt
serie - fett precisionljud

Var jag tvungen att välja ett ljud skulle jag kört den i serie för att det skulle funka bäst i band, men de andra är helt egna ljud som är kul att ha tillgång till.
Jag lödde enligt det här schemat:

http://www.seymourduncan.com/images/sup ... assive.jpg
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Ja mer bas-ic :lol: än så blir d ju inte.

Koppling 1A med rötter i Precision 1951. Borde Kmärkas?
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

broder blues skrev:Jag har vänner i Skövde. Du gör säkrast att inte öppna dörren när d knackar :anli:
Jag ska lugna ner sarkasmen då..
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Ahab skrev:
broder blues skrev:Jag har vänner i Skövde. Du gör säkrast att inte öppna dörren när d knackar :anli:
Jag ska lugna ner sarkasmen då..
Äh.. .hur kul blir d? :poke:
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Ahab skrev:
Seaweed skrev:Såg att skumgummit som följde med var lite tunnare än det som satt där innan, kanske värt att fixa några millimeter till?
Musmatta fixar biffen.

Håller på o monterar en likadan nu. Tog vbort en volympot och ersatte med serie/coil cut/parallell switch :D
Musmatta fixar det mesta, :D
Bild
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Skriv svar