Sida 1 av 1

cts?

Postat: tor 21 feb 2008, 12:58
av trigger
vad är det för skillnad på cts potar och andra potar? vad är det som gör att många vill ha just cts?

Postat: tor 21 feb 2008, 13:04
av Kale
CTS är en tillverkare...

Finns säkert både bättre och sämre men CTS verkar vara inne bland gitarrister och basister.
Skall man ha bättre grejer så kanske man skall kolla vad HiFi-nördar förespråkar. Musiker tenderar att vara lite nostalgiska ibland... (tar skydd)

Postat: tor 21 feb 2008, 13:35
av trigger
ok det vqar alltså som jag misstänkte bara för nostalgiska skäl man väljer just cts potar och eftersom jag är väldigt nostalgisk så får det väl bli cts i min telecaster som ska byggas och eventuellt i p-basen också om pengarna räcker (mycket delar som måste köpas till telen)

Postat: tor 21 feb 2008, 13:43
av criss
vad man använder för potar i ett passivt instrument kan väl knappast ha någon betydelse...iaf om de har rätt värde?


nån som vet?

Postat: tor 21 feb 2008, 13:52
av bootsy
Snart kommer Busse och förklarar allting.

Postat: tor 21 feb 2008, 14:30
av anli
Man vill ha kvalitet och de skall hålla att löda jordkablar på. Det gjorde inte de snikpotar jag köpte först.
Så jag köper bara CTS. De känns stabila och ger ett gott kvalitetsintryck. Finns säkert annart som är lika bra och tom bättre. Men det vet jag inget om.

Postat: tor 21 feb 2008, 15:16
av Kale
criss skrev:vad man använder för potar i ett passivt instrument kan väl knappast ha någon betydelse...iaf om de har rätt värde?
nån som vet?
Eftersom signalen från mickarna passerar potarna innan de går vidare till utjacket så har de i allra högsta grad betydelse. Bra potar "sprakar! inte :wink:
Släpskon som tar upp signalen från kolbanan kan vara konstruerad på olika sätt och med olika kvalité. Kolbanan (som kan vara av annat än kol) skall helst inte oxidera eller slitas. Potar är färskvara, de åldras. Vill man ha originalpotarna kvar på sin vintagebas så har man ett problem. Men som någon nämnde i annan tråd, inte byter man halsen för att banden är slitna. Vilket fick mig och fundera på om man inte kan ta delar (kolbana/släpskor) från nytillverkade potar som ersättning för slitna delar i sina kära gamla potar.

Postat: tor 21 feb 2008, 15:29
av BBQV
Jag kör med CTS eftersom de har visat sig vara rejäla och problemfria. Det finns säkert fler bra märken, men jag har aldrig haft anledning att leta efter dem. If it ain't broken...

Postat: tor 21 feb 2008, 15:44
av Diesel
Jag kör med Böhmer potar från thomann.. funkar bra de också :P

Postat: fre 22 feb 2008, 22:30
av busse
bootsy skrev:Snart kommer Busse och förklarar allting.
Förklara allt är väl att ta i :wink:

Jag tror att det är så att CTS potar har andvänds länge och anses som "bra" kvalité, det är ju bara att vrida på en "billig" pot av sämmre kvalité så känner man ju att dom inte känns lika genigna och förmodligen har dom sämmre hållbahet, börjar glappa och skrapa och sånt. Dock så tror jag att det är väldigt svårt att höra skillnad på potar, kondensatorer och såna komponenter i ett instrument. Jag tror inte att jag skulle kunna höra skillnaden på en tonkontroll gjord med en CTS pot och orange drop konding mot en "billig" pot och en "billig" keramisk konding. Fast en CTS pot och en orange drop ser ju snyggt ut i kontroll utrymmet, men det är ju inte så många som tittar där.

Postat: fre 22 feb 2008, 22:39
av busse
Kalebas skrev:
criss skrev:vad man använder för potar i ett passivt instrument kan väl knappast ha någon betydelse...iaf om de har rätt värde?
nån som vet?
Eftersom signalen från mickarna passerar potarna innan de går vidare till utjacket så har de i allra högsta grad betydelse. Bra potar "sprakar! inte :wink:
Släpskon som tar upp signalen från kolbanan kan vara konstruerad på olika sätt och med olika kvalité. Kolbanan (som kan vara av annat än kol) skall helst inte oxidera eller slitas. Potar är färskvara, de åldras. Vill man ha originalpotarna kvar på sin vintagebas så har man ett problem. Men som någon nämnde i annan tråd, inte byter man halsen för att banden är slitna. Vilket fick mig och fundera på om man inte kan ta delar (kolbana/släpskor) från nytillverkade potar som ersättning för slitna delar i sina kära gamla potar.
Jag har testa att försökt byta kolbana på en pot till en specialkoppling i en Les Paul, dock så lyckades jag inte med att få loss kolbana hel. Däremot bytte jag skaft mellan en 500K med "långt skaft" och en 500K reverse med "kort skaft" för att få en reverse pot med långt skaft till Les Paulen och det gick fint.

Postat: fre 22 feb 2008, 22:41
av Danne
busse skrev:
bootsy skrev:Snart kommer Busse och förklarar allting.
Förklara allt är väl att ta i :wink:

Jag tror att det är så att CTS potar har andvänds länge och anses som "bra" kvalité, det är ju bara att vrida på en "billig" pot av sämmre kvalité så känner man ju att dom inte känns lika genigna och förmodligen har dom sämmre hållbahet, börjar glappa och skrapa och sånt. Dock så tror jag att det är väldigt svårt att höra skillnad på potar, kondensatorer och såna komponenter i ett instrument. Jag tror inte att jag skulle kunna höra skillnaden på en tonkontroll gjord med en CTS pot och orange drop konding mot en "billig" pot och en "billig" keramisk konding. Fast en CTS pot och en orange drop ser ju snyggt ut i kontroll utrymmet, men det är ju inte så många som tittar där.
Det handlar mest om att det är ett klassiskt märke som man vet är tillförlitligt. Jag väljer CTS eftersom jag vet att det är bra och det handlar inte om jättemycket pengar att chansa på ett annat märke. Bra för CTS att ha den etableringen inte sant?