Uppgradera elektroniken, men med vad?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av FreCKo »

Tänkte uppgradera potarna på jazzbasen då dom som sitter i skrapar lite, och samtidigt byta vol/vol/ton-setupen till vol/balans/ton... Problemet är att jag inte riktigt vet VAD jag borde köpa! Tänkte köpa från GMF iaf, men kan någon ge tips på vad jag borde köpa? Har inte koll ALLS på det där faktiskt :lol:
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av broder blues »

FreCKo skrev:Tänkte uppgradera potarna på jazzbasen då dom som sitter i skrapar lite, och samtidigt byta vol/vol/ton-setupen till vol/balans/ton... Problemet är att jag inte riktigt vet VAD jag borde köpa! Tänkte köpa från GMF iaf, men kan någon ge tips på vad jag borde köpa? Har inte koll ALLS på det där faktiskt :lol:
Va sägs om o ta bort dom helt? Vardagsedge helt enkelt.
Tänker Eagle dynamite bass...
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av de voto »

FreCKo skrev:Tänkte uppgradera potarna på jazzbasen då dom som sitter i skrapar lite, och samtidigt byta vol/vol/ton-setupen till vol/balans/ton... Problemet är att jag inte riktigt vet VAD jag borde köpa! Tänkte köpa från GMF iaf, men kan någon ge tips på vad jag borde köpa? Har inte koll ALLS på det där faktiskt :lol:
Jag har också funderingar på att göra en sån operation. Hittade ett schema: http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend

Vet inte var man köper en sån balanspot. Annars finns det en hel del bra info på den sidan.
Gäst

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av Gäst »

broder blues skrev:Eagle dynamite bass...
Finns ingen anledning att sitta och säga oförskämdheter i tråden! ;)
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av broder blues »

GrafZeppelin skrev:
broder blues skrev:Eagle dynamite bass...
Finns ingen anledning att sitta och säga oförskämdheter i tråden! ;)
Tänkte precis svara nåt dräpande.. Nä.. låter bli.. Vill inte se vuxna stockholmare gråta. :poke:

(allvarligt talat så e d dax o fortsätta surfa i vattensängen. prisa gud för wlan)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Gäst

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av Gäst »

broder blues skrev:
GrafZeppelin skrev:
broder blues skrev:Eagle dynamite bass...
Finns ingen anledning att sitta och säga oförskämdheter i tråden! ;)
vuxna
Finns ingen anledning att sitta och säga oförskämdheter i tråden!
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av broder blues »

GrafZeppelin skrev:
broder blues skrev:
GrafZeppelin skrev:
broder blues skrev:Eagle dynamite bass...
Finns ingen anledning att sitta och säga oförskämdheter i tråden! ;)
vuxna
Finns ingen anledning att sitta och säga oförskämdheter i tråden!
Nu tycker jag du är vrång (Som bara Sunes pappa kan säga det) :mrgreenwannabe:

Vad har du o Eagle för mörkt förflutet?
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Gäst

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av Gäst »

broder blues skrev: Nu tycker jag du är vrång (Som bara Sunes pappa kan säga det) :mrgreenwannabe:

Vad har du o Eagle för mörkt förflutet?
Sitta och kalla mig vuxen, fy skäms! ;)

Nej, jag tycker bara det är skräpinstrument.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av Klopper »

GrafZeppelin skrev: Nej, jag tycker bara det är skräpinstrument.
:tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så, sorry för trådpajning FreCKo... Mitt bästa tips blir att du ringer eller mailar GMF själva. Det går nog snabbast och dom är trevliga att ha och göra med.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av broder blues »

broder blues skrev:
FreCKo skrev:Tänkte uppgradera potarna på jazzbasen då dom som sitter i skrapar lite, och samtidigt byta vol/vol/ton-setupen till vol/balans/ton... Problemet är att jag inte riktigt vet VAD jag borde köpa! Tänkte köpa från GMF iaf, men kan någon ge tips på vad jag borde köpa? Har inte koll ALLS på det där faktiskt :lol:
Va sägs om o ta bort dom helt? Vardagsedge helt enkelt.
Tänker Eagle dynamite bass...
Mitt förslag va allvarligt FreCKo även om tråden i sig med all önskvärd tydlighet visar vad du var ute efter. Eftersom du ditt sinne ändå verkade öppet för förändring så kändes d rätt att brainstorma dig lite.
GMF är som vanligt ett bra svar.
Jag har kört min jazzbas med helt urkopplade potar. Den lirade iaf inte tystare än innan.
Och jag är övertygad att Grafen eg förstod att referensen till Eagle (sorry) gällde mer mr Dynimites elektriska setup, än instrumentet som helhet :anli:
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av BassiLow »

de voto skrev:
FreCKo skrev:Tänkte uppgradera potarna på jazzbasen då dom som sitter i skrapar lite, och samtidigt byta vol/vol/ton-setupen till vol/balans/ton... Problemet är att jag inte riktigt vet VAD jag borde köpa! Tänkte köpa från GMF iaf, men kan någon ge tips på vad jag borde köpa? Har inte koll ALLS på det där faktiskt :lol:
Jag har också funderingar på att göra en sån operation. Hittade ett schema: http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend

Vet inte var man köper en sån balanspot. Annars finns det en hel del bra info på den sidan.
Balanspoten är en "vanlig" stereopot, finns väl på GMF också........ :)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av Klopper »

BassiLow skrev: Balanspoten är en "vanlig" stereopot, finns väl på GMF också........ :)
Är du 100 på det?
De skall väl vara fullt blås i mitt positionen?
Det tror jag inte att det är på en stereopot.
Men rätta mig gärna! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Du måste koppla mickarna tvärsom, så att du i mittpositionen får 50/50 från båda mickarna, i pottens ändlägen ligger varsin mick i maxläge resp. minläge...........................

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Du kan få ta dig en titt på min pre när vi ses i april..
Det är iof en pre och inte passiv layout.. men jag gillar den.. folk blir lite förvirrade på upplägget...
Balans - push/pull volym - stackad bas/treble boost/cut
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av broder blues »

Klopper skrev:
BassiLow skrev: Balanspoten är en "vanlig" stereopot, finns väl på GMF också........ :)
Är du 100 på det?
De skall väl vara fullt blås i mitt positionen?
Det tror jag inte att det är på en stereopot.
Men rätta mig gärna! :D
Med en traditionell pot kan man per definition inte få fullt blås på båda mikarna samtidigt... Mina elektronikkunskaper har legat i träda några år men man får max nåt i stil med 0.5 (med poten i mittläge) för en linjär pot vilket brukar trilla ut som -6dB om vi snackar spänning o volt. 6dB är inte jättemycke om vi relaterar till hörselns känsligthet för ljudnivåskillnader.
Fast d finns säkert balanspotar med nån slags "deadband". Å andra sidan finns d då risk för missljud i övergången.
Rätta mig gärna om det låter fel. Med aktiv elektronik är d en helt annan grej, men jag fattade det som att trådskaparen va ute efter en passiv lösning.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Det tråkiga med en blendpot är ju att du aldrig kan få fullt ställ från bägge mickarna samtidigt, kör hellre en gibsonswitch är mina 2 skräpmynt.

edit: en sterepot med omvänd logaritmisk kolbana kanske funkar bra?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Ahab skrev:Det tråkiga med en blendpot är ju att du aldrig kan få fullt ställ från bägge mickarna samtidigt, kör hellre en gibsonswitch är mina 2 skräpmynt.

edit: en sterepot med omvänd logaritmisk kolbana kanske funkar bra?
Eftersom man vill att potarna ska jobba i "motfas" så måste respektive kolbana isf vara normalt samt omvänt logaritmisk om man ska få samma effekt som en enkel volympot (tror jag tänker rätt nu).
Men det räcker att titta på ett schema för vilken skitstereo som helst så ser man att det ofta sitter en 2x linjärpot för balans.
Man har liksom inte riktigt samma behov av logaritmiskt uppförande för balansen.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

broder blues skrev:Men det räcker att titta på ett schema för vilken skitstereo som helst så ser man att det ofta sitter en 2x linjärpot för balans.
Man har liksom inte riktigt samma behov av logaritmiskt uppförande för balansen.
Ja det käcka med en linjär balanspot är väl att man alltid har samma utnivå.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Kolla in GMF:s balanspot, jag andvände den i en Jazzbas som jag hade. Har för mig att den fungerar som två volymer så man inte får volymtapp, eller vad man nu skall kalla det. Annars så har jag funderat på detta med dubbla volymer, jag funderat på ett alternaiv med en vridswitch med lägena, stallpickup ensam, stall och halspickup med stallpicken på fullt och halspickupen lite dämpad, stall och hals med bägge på fullt, stall och halspickup med stallpickupen dämpad och halspickupen på fullt och halspickupen ensam. Tror att det skulle vara en väldigt bra grej live istället för att försöka hitta "sweet spots" med dubbla volymer eller en balanspot. Man får ju trixa lite så man hittar vilka värden på motstånd för dämpningen i de två lägena där ena pickupen är dämpad men sånt brukar ju gå bra att testa ut med en pot och sen byta ut till vanliga motstånd.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av BassiLow »

FreCKo skrev:Tänkte uppgradera potarna på jazzbasen då dom som sitter i skrapar lite, och samtidigt byta vol/vol/ton-setupen till vol/balans/ton... Problemet är att jag inte riktigt vet VAD jag borde köpa! Tänkte köpa från GMF iaf, men kan någon ge tips på vad jag borde köpa? Har inte koll ALLS på det där faktiskt :lol:

Trådskaparens önskemål var en vol/balans/ton kontroll.

http://www.seymourduncan.com/support/wi ... bass_blend

Har jag missuppfattat att balans och blend är typ liknande kontroll.....

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Uppgradera elektroniken, men med vad?

Inlägg av Klopper »

BassiLow skrev: Har jag missuppfattat att balans och blend är typ liknande kontroll.....
Samma?
Så uppfattade jag det hela i alla fall!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Om jag nu minns rätt så funkar de "olika delarna" av blendpoten så att de står på ex 250K ohm i mittläget om man har en 250K pot. Då man vrider åt ena hållet så fortsätter ena halvan att vara på 250K medan den andra minskar i värde och vridar man åt andra hållet så blir det samma sak fast andra halvan av poten minskar värdet. Poten max värde är alltså i mittläget istället för i ena änden och ena halv varvet händer inget mer, detta gör att man kan få ut full volym på bägge pickuperna i mittläget.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Busse: nja så bruakr det inte vara, oftast är det två (tex) 500k potar på samma axel där du kopplar in mickarna på motsatt håll. i mittläget står då bägge på 250k
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Frecko: Vad är anledningen till att du vill sätta en blend/balanspot i stället för 2 volymer? Det blir ju oändligt många fler blandningsmöjligheter med 2 vol, och dessutom kan du som sagt köra både den ena och båda mikarna på fullt!
Bara nyfiken...
Skriv svar