Micklödning- varför inget ljud?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Micklödning- varför inget ljud?

Inlägg av GurraG »

Nu håller jag på att försöka löda in mudbucker och stratmick i min Squier Musicmaster. Detta visade sig vara svårare än jag hade trott (är inte jättevass på att läsa kopplingsscheman och så). Tanken är att koppla mudbuckern, originalmicken och stallmicken till varsin volymkontroll och en mastertonkontroll (på två koncentriska potar). Jag har fått rådet att utgå ifrån en valig jazzbaskoppling och sen "lägga till" en extra volymkontroll. Jazzbaskoppling här: (http://www.seymourduncan.com/support/wi ... _jazz_bass)

Detta har jag gjort så gott jag har klarat, men resultatet är dock minst sagt fel. Den enda micken som låter är stallmicken, men varken volymkontrollen eller tonkontrollen fungerar, det är ljud hela tiden.
Nån som har nån aning om vad som kan vara fel (såklart en massa saker, jag vet)?
Det råkar inte vara nån som har ett kopplingsschema för tre mickar, tre volymkontroller och en masterton?
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Micklödning- varför inget ljud?

Inlägg av Matte »

Svårt att säga vad som är fel utan att ha sett hur det är lött nu.
Det är helt korrekt att ta det jazzbasshemat och "koppla på" en volym till. Frågan är bara hur du lött ihop dem och hur stallmicken är kopplad då den låter hela tiden. Bilder är att föredra och görna detaljerade så man ser hur det är kopplat.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Gör ett kopplingschema själv först så du får lite överblick över det du själv gör så kommer det bli lättare.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Efter en hel del ritande, tänkande, lödande och åter lödande funkar det nu som det ska, sånär som på att stallmickens volymkontroll går baklänges(!). Nåja, det kommer att åtgärdas vid ett senare tillfälle.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

Fender Jazzbass Am 62 RI -98, Rickenbacker 4001 -76, Höfner Club Bass -65, Fender Studio Bass, Roland Cube-30 Bass
Skriv svar