Elektronik i Squier CV p-bass '50s?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektronik i Squier CV p-bass '50s?

Inlägg av mrbaloo »

Fick prova en äkta Fender Custom Shop 51a (dvs en nytillverkad) i förrgår. Tonkontrollen funkade på precis samma sätt som i min Squier. Basen lät också likadant som squiern. Men nu (äntligen) snart skall jag ta itu med att prova olika kondensatorer för att se och höra skillnader samt vad som passar mig bäst.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektronik i Squier CV p-bass '50s?

Inlägg av mrbaloo »

He, he. Jag har ännu inte hunnit prova mig runt bland olika kondensatorer. Men snart skall jag göra det minsann. Däremot börjar jag så sakteligen göra mig väldigt bekant och nöjd med fabrikskondensatorn i basen och hur man skall använda tonkontrollen på bästa sätt för olika spelstilar och musik. Kanske är det jag som är van att (nästan) aldrig köra med annan inställning än mittläget på alla mina basar med aktiv elektronik.

Men som sagt, jag kommer att prova mig fram bland kondensatorerna också. Det blir mycket spännande att höra skillnaderna.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektronik i Squier CV p-bass '50s?

Inlägg av mrbaloo »

Ha, nu har jag äntligen provat mig fram med olika kondensatorer. Egentligen är det ganska liten skillnad mellan de olika värdena på dessa. Jag fick ju tag på från Musikanten kondensatorer med värdena 50, 47, 39, 33, och 15 nF. Sen hade jag ju min original på 68 nF.

Jag kanske skulle kunna märka mig en lite mer diskantig (dvs. något mer mer bredbandigt ljud) ju lägre värde jag använde. Men egentligen tycker jag att det var marginellt. På något vis hade jag ju lärt mig gilla originalet men med 50-39 nF var det också mycket trevligt ljud. Möjligtvis blev det lite extra "toppigt" nere på de lägsta värdena och tonkontrollen på fullt utslag.

Så jag beslutade mig att lägga tillbaka 68 nF eftersom det likande originalet från Fender Custom Shop så bra.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Elektronik i Squier CV p-bass '50s?

Inlägg av Musikanten »

Då har du m.a.o. accepterat tonkontrollens funktion? I början var jag rädd att du hade en koppling med ett extra motstånd inblandat, men det var tydligen inte rätt ritning du kopierat i trådstarten.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektronik i Squier CV p-bass '50s?

Inlägg av mrbaloo »

Musikanten skrev:Då har du m.a.o. accepterat tonkontrollens funktion? I början var jag rädd att du hade en koppling med ett extra motstånd inblandat, men det var tydligen inte rätt ritning du kopierat i trådstarten.
Det lustiga är att det initiala schemat är hämtat direkt från Fender hemsida och manual för just min bas. Det som också bidrog till min acceptans är att Fender Custom Shop 50s p-bas låter och uppför sig i princip likadant som min bas när man vrider på reglagen.

Men jag är jättetacksam för alla kondensatorer som jag fick skickat till mig. Det var mycket intressant att testa igår kväll. Och jag kan vara lite lur på att kanske slänga in en 47 nF i framtiden.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Elektronik i Squier CV p-bass '50s?

Inlägg av Musikanten »

Ja, det kan vara kul att experimentera ibland. Någon gång har jag tänkt på möjligheten att byta ut poten mot en omkopplare med många lägen och olika kondingar. Men sen visar det sig att jag spelar oftast med poten på minimum diskant, det är ju trots allt en bas. :wink:
- Ingvar -
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektronik i Squier CV p-bass '50s?

Inlägg av mrbaloo »

Musikanten skrev:Ja, det kan vara kul att experimentera ibland. Någon gång har jag tänkt på möjligheten att byta ut poten mot en omkopplare med många lägen och olika kondingar. Men sen visar det sig att jag spelar oftast med poten på minimum diskant, det är ju trots allt en bas. :wink:
Det låter nästan som om stellartone är något liknande.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektronik i Squier CV p-bass '50s?

Inlägg av mrbaloo »

Hej igen

Vad skall det vara för typ av pottar till volymkontrollen, linjära eller logaritmiska? 250kOhm...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Elektronik i Squier CV p-bass '50s?

Inlägg av B-Å Åhs »

Volymkontroller brukar vara logaritmiska

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektronik i Squier CV p-bass '50s?

Inlägg av mrbaloo »

Toppen. Då skall jag köpa en push pull 250k så att jag kan koppla in min splitcoil p50 mick i basen. Då borde man ju kunna växla mellan de två lägena med vol potten.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar