Lågt ljud i Danelectro-mickar? Tips

Prata om mickar och elektronik
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Lågt ljud i Danelectro-mickar? Tips

Inlägg av Ingemar Sundström »

Har väldigt lågt ljud i min Danelectro. Det är inte dåligt ljud men bara lågt. Går att vrida på på förstärkaren men kanske nån som vet bättre än jag om man kan sätta i nånting i basen som förstärker ljudet före förstärkaren. På en enkelt och så smidigt sätt som möjligt. Har i och för sig en Fishman B II man kan prova med men skulle vilja ha nåt smidigare.
Ingemar
Bild
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lågt ljud i Danelectro-mickar? Tips

Inlägg av Nick »

Går det att höja upp mickarna så att de kommer närmare strängarna? Kan finnas skruvar på baksidan av kroppen.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Lågt ljud i Danelectro-mickar? Tips

Inlägg av strummer »

Ingemar Sundström skrev:Har väldigt lågt ljud i min Danelectro. Det är inte dåligt ljud men bara lågt. Går att vrida på på förstärkaren men kanske nån som vet bättre än jag om man kan sätta i nånting i basen som förstärker ljudet före förstärkaren. På en enkelt och så smidigt sätt som möjligt. Har i och för sig en Fishman B II man kan prova med men skulle vilja ha nåt smidigare.
Ingemar
Bild
Är det lestrange som byggt ihop den där? Jag tänker att med t-birdhals och 5-strängsstall kanske också mickarna är helunderliga?
Annars håller jag med Nick, se om du kan få mickarna närmare strängarna:)
Kompressor, det är livet!
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Lågt ljud i Danelectro-mickar? Tips

Inlägg av Ingemar Sundström »

Nä jag har byggt ihop den själv. Var tvungen att ha 5-strängsstall för alla andra var för breda. Åtminstone för det priset.
Har höjt mickarna så högt som det går men lite svaga ändå. Kom på att jag har en Fishman B II och med den blev det bättre. Så det får bli så. Men tack för alla tips, kanske finns flera också.
Ingemar
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Lågt ljud i Danelectro-mickar? Tips

Inlägg av strummer »

Ingemar Sundström skrev:Nä jag har byggt ihop den själv. Var tvungen att ha 5-strängsstall för alla andra var för breda.
Kul bygge!
Kompressor, det är livet!
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Lågt ljud i Danelectro-mickar? Tips

Inlägg av Ingemar Sundström »

Gillar Thunderbirds halsar. Så pass att två kroppar är på väg att byggas av ett proffs och Thunderbird får bistå med resten. Kan bli häftigt tror jag.
Ingemar
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Lågt ljud i Danelectro-mickar? Tips

Inlägg av strummer »

Ingemar Sundström skrev:Gillar Thunderbirds halsar. Så pass att två kroppar är på väg att byggas av ett proffs och Thunderbird får bistå med resten. Kan bli häftigt tror jag.
Ingemar
Du gillar mao inte thunderbirdkropparna?
Kompressor, det är livet!
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Lågt ljud i Danelectro-mickar? Tips

Inlägg av Ingemar Sundström »

Jo utseendemässigt men dom är lite tunga. Och för tillfället spelar jag bara jazz och skulle gubbarna se mig komma med en sån då slog dom nog på rygg direkt. Skulle i och för sig vara fräckt med en bandlös Thunderbird det tror jag inte jag har sett. Har nån sett en sån?
Ingemar
Skriv svar