Mickbyte på Squire Affinity P-bas

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Mickbyte på Squire Affinity P-bas

Inlägg av vox2000 »

Ok, dags att rodda lite trevligare ljud i P-basen. Det är som sagt en Squire Affinity P-bass som jag trivs väldigt bra med, skön att spela på och sådant, men väldigt platt ljud.

Så efter lön är det dags att sätta i lite bättre micar, och efter lite läsande här i forumet har jag kommit fram till att jag troligtvis står och väljer mellan Lundgrens P-bass Vintage och Seymore Duncan Quarter Pounder. Tror jag.

Lundgrens P-Bas Vintage kostar 1095 pix på Jam, SD Quarterpounder P-bas 695.

Lundgrens har jag förstått låter fett tight och med mycket botten, och jäkligt bra. QPn har lite högre output och mer middigt och crunchigt, yes? Jag är sugen på båda, men jag kan bara välja en av dem, så jag vill höra hur de låter.

Är det någon som har ljudklipp? P-bas med Lundgrens Vintage och P-bas med SD QP önskas ljudklipp med. Anyone?
Free your mind
and your ass will follow
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Re: Mickbyte på Squire Affinity P-bas

Inlägg av vox2000 »

vox2000 skrev:Ok, dags att rodda lite trevligare ljud i P-basen. Det är som sagt en Squire Affinity P-bass som jag trivs väldigt bra med, skön att spela på och sådant, men väldigt platt ljud.

Lundgrens P-Bas Vintage kostar 1095 pix på Jam, SD Quarterpounder P-bas 695.
Oavsett vilka micar jag handlar, är det svårt att ta bort de gamla och sätta dit de nya? Jag har inte tummen mitt i handen, och kan hantera lödpenna. Jag kan inte läsa ett elschema, men det går väl att läsa sig till hur man gör.
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

"Vi" kan nog hjälpa dej med diverse inkopplingsanvisningar, det finns många trådar här att tillgå, som handlar om just sådana här grejer (mickbyten, scheman, lödteknik mm)

Lycka till :tummenupp:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Mickbyte på Squire Affinity P-bas

Inlägg av 200071 »

vox2000 skrev:
vox2000 skrev:Ok, dags att rodda lite trevligare ljud i P-basen. Det är som sagt en Squire Affinity P-bass som jag trivs väldigt bra med, skön att spela på och sådant, men väldigt platt ljud.

Lundgrens P-Bas Vintage kostar 1095 pix på Jam, SD Quarterpounder P-bas 695.
Oavsett vilka micar jag handlar, är det svårt att ta bort de gamla och sätta dit de nya? Jag har inte tummen mitt i handen, och kan hantera lödpenna. Jag kan inte läsa ett elschema, men det går väl att läsa sig till hur man gör.
Det är säkert inga problem för dig att bara byta P-mick mot P-mick. Glöm bara inte att få med stalljordningen.
basic
VIP medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 20:29
Ort: Eskilstuna

Re: Mickbyte på Squire Affinity P-bas

Inlägg av basic »

200071 skrev:
vox2000 skrev:
vox2000 skrev:Ok, dags att rodda lite trevligare ljud i P-basen. Det är som sagt en Squire Affinity P-bass som jag trivs väldigt bra med, skön att spela på och sådant, men väldigt platt ljud.

Lundgrens P-Bas Vintage kostar 1095 pix på Jam, SD Quarterpounder P-bas 695.
Oavsett vilka micar jag handlar, är det svårt att ta bort de gamla och sätta dit de nya? Jag har inte tummen mitt i handen, och kan hantera lödpenna. Jag kan inte läsa ett elschema, men det går väl att läsa sig till hur man gör.
Det är säkert inga problem för dig att bara byta P-mick mot P-mick. Glöm bara inte att få med stalljordningen.

+1 (annars blir de inge bra!) :)
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Allright, tack för svaren. Ingen som hade ljudklipp med någon av mickarna?
Free your mind
and your ass will follow
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

Jag satte in SD QP på min Squire vintage P-bass och basen låter kalas. Kan rekommedera dessa, dock utan att ha en åsikt om andra, såsom lundgren osv

I vilket fall lyfte min bas och jag är stennöjd med min squier nu. Dessutom lyckades jag löda mina mickar efter det superenkla kopplingsschema som följde med mickarna...

Jag hittade mina för 595 kr hos Thomann.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag skulle tro att det är stor skillnad mellan dessa mickar. Lundgrenen heter ju "Vintage", så den liknar nog en traditionell P-basmick, fast kanske är lite bättre. QP:n däremot är det ett jädra drag i. Jag hade en sån i min förra P-bas, och det lät mycket bra, men inte direkt så som jag vill att en P ska låta. Lite för klart och hårt på något sätt.
I min nuvarande Squier P har jag monterat en vanlig Fender P-mick, sån som sitter i American Vintage-modellerna och i vissa CS-basar. Låter väldigt trevlig; ganska mjukt och "träigt". Som en Precision helt enkelt. 8)

http://www.thomann.de/se/fender_vintage ... pickup.htm
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Re: Mickbyte på Squire Affinity P-bas

Inlägg av straightedge79 »

vox2000 skrev:Ok, dags att rodda lite trevligare ljud i P-basen. Det är som sagt en Squire Affinity P-bass som jag trivs väldigt bra med, skön att spela på och sådant, men väldigt platt ljud.

Så efter lön är det dags att sätta i lite bättre micar, och efter lite läsande här i forumet har jag kommit fram till att jag troligtvis står och väljer mellan Lundgrens P-bass Vintage och Seymore Duncan Quarter Pounder. Tror jag.

Lundgrens P-Bas Vintage kostar 1095 pix på Jam, SD Quarterpounder P-bas 695.

Lundgrens har jag förstått låter fett tight och med mycket botten, och jäkligt bra. QPn har lite högre output och mer middigt och crunchigt, yes? Jag är sugen på båda, men jag kan bara välja en av dem, så jag vill höra hur de låter.

Är det någon som har ljudklipp? P-bas med Lundgrens Vintage och P-bas med SD QP önskas ljudklipp med. Anyone?
Det finns ju en Lundgren Hot som du kanske skulle välja mellan istället om du är sugen på en QP? En hot är mer lik en QP men har tillräckligt mkt vintage ljud men med mer tryck. Jag är väldigt nöjd med min. Har dock inte provat en QP, bara lyssnat på insp. med dom.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
DJ
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:06
Ort: NL

Inlägg av DJ »

En liten fråga, varför är inte Dimarzio Model P intressant?

Har en som jag provkört på en bas jag inte byggt färdigt, och jag blev lite impad av den miken. Kostar ju inte så mycket heller.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag har en QP i mitt råkkenråll-drägg. låter skitbra!

hade jag haft råd skulle jag köpt lundgren också, för att A/B-testa. men QP är ett grymt bra alternativ om man inte har råd med lundgren.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Hmm, jag vill ju ha råkkenråll-drägg men OCKSÅ kunna ratta in en vintage-känsla. Är det QP/Lundgrens Hot jag ska titta på då? Dimarzio har jag inte ens tänkt på finns.
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
DJ
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:06
Ort: NL

Inlägg av DJ »

vox2000 skrev:Hmm, jag vill ju ha råkkenråll-drägg men OCKSÅ kunna ratta in en vintage-känsla. Är det QP/Lundgrens Hot jag ska titta på då? Dimarzio har jag inte ens tänkt på finns.
Om vi hade bott lite närmare kunde du fått provköra min Model P. Den ligger ny och fin i sin förpackning och är endast provspelad en gång utan att ens blivit fastskruvad. Jag kan sälja den, men risken är stor att frakten från Nederländerna blir så dyr att du nästan lika gärna kan köpa en ny i Sverige.

Om du vill kan jag kolla fraktkostnad. För miken vill jag nog ha 500 SEK + frakt som du sätter in på mitt svenska bankkonto i förskott.

Jag har också ett aktivt PJ-set från EMG över, men jag tror du inte har plats för J-miken utan att fräsa i kroppen?
_________________________
Insert Gear Brag List Here


vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

DJ skrev:
vox2000 skrev:Hmm, jag vill ju ha råkkenråll-drägg men OCKSÅ kunna ratta in en vintage-känsla. Är det QP/Lundgrens Hot jag ska titta på då? Dimarzio har jag inte ens tänkt på finns.
Om vi hade bott lite närmare kunde du fått provköra min Model P. Den ligger ny och fin i sin förpackning och är endast provspelad en gång utan att ens blivit fastskruvad. Jag kan sälja den, men risken är stor att frakten från Nederländerna blir så dyr att du nästan lika gärna kan köpa en ny i Sverige.

Om du vill kan jag kolla fraktkostnad. För miken vill jag nog ha 500 SEK + frakt som du sätter in på mitt svenska bankkonto i förskott.

Jag har också ett aktivt PJ-set från EMG över, men jag tror du inte har plats för J-miken utan att fräsa i kroppen?
Tack för erbjudandet! Jag ska klura lite. Nej, jag vill inte fräsa i kroppen.
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

vox2000 skrev:Hmm, jag vill ju ha råkkenråll-drägg men OCKSÅ kunna ratta in en vintage-känsla. Är det QP/Lundgrens Hot jag ska titta på då? Dimarzio har jag inte ens tänkt på finns.
tycker det är rätt mustigt vintage-drag i mina mickar också.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar