Varför preamp i basen?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Varför preamp i basen?

Inlägg av hitman »

Frågan har diskuterats förr men jag kommer inte riktigt ihåg vad man kom fram till. Varför har ni preamp i basen?

Själv vill jag inte behöva oroa mig för batteribyten, har bara en (passiv) mick på mina basar och löder bort tonkontrollen eftersom jag aldrig använder den.

Ger det ett annat ljud? Eller är det för att slippa gå bort till förstärkaren och vrida på dess tonkontroller? Blir inte ljudteknikern galen om ni kör line out och mixtrar med det ljud hen ställt in?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av B-Å Åhs »

För att micken ska få rätt elektrisk last så att ljudet inte försämras av kablar, pedaler eller klantigt konstruerade förstärkare...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av 200071 »

Föregående talare har en poäng. Men för min del tar jag den aktiva när jag vill ha större möjligheter att justera ljudbilden från där jag råkar befinna mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av shadowskimmer »

Rätta mig om jag har fel nu:
En passiv krets kan enbart dämpa vissa frekvenser medan en aktiv kan både dämpa och förstärka. Det blir med andra ord mer flexibelt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av TDHP »

Ja exakt. Vi snackar BAS här. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av gthyni »

Personligen tycker jag det är "fibbligt" med en massa rattar på basen och slipper gärna hålla koll på batterier.
Andra gör andra prioritering som man bör respektera.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av Roger Hedin »

gthyni skrev:Personligen tycker jag det är "fibbligt" med en massa rattar på basen och slipper gärna hålla koll på batterier.
Andra gör andra prioritering som man bör respektera.
Det kan ju vara aktivt som EMG, där basen bara har passiva rattar men aktiv elektronik. Då är vi mer inne på B-Å Åhs beskrivning och resonemang ovan. Sen kan det ju vara aktiv med en himskans massa rattar och möjligheter både till att skruva till det och skruva bort sig. EMG beter sig ju ganska passivt i handhavandet, förutom batteribyte nån gång vart annat år. (Jag har ALDRIG spelat slut på batterierna i en bas med EMG...) Förutom detta är det som alltid en fråga om tycke och smak...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av shadowskimmer »

Roger Hedin skrev:Förutom detta är det som alltid en fråga om tycke och smak...
Va? Men nån expert borde det ändå finnas? :lol: :wink:
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av bazzilla »

Om man nu verkligen ser batteri bytet som ett verkligt problem har våra vänner på EBS en lösning där man fantommatar basen med 9v då riskerar du aldrig att bli ström lös.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av bjelkeman »

Generell så gillar jag flexibiliteten med en aktiv bas. Enklare och snabbare att justera när det behövs. Samtidigt så tycker jag att det blir mindre luddigt ljud. Jag har basar där man kan koppla förbi preampen, och den ger definitivt en del av soundet jag söker.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av blackparkas »

För min del handlar det mer om mikrofonerna som vill ha en aktiv preamp.
Eller aktiva mickar helt enkelt.
Det går inte att få en passiv Fendermick eller annan mick att låta som en EMG eller t.ex. en MEC, eller om du har en Stingray så låter den inte Stingray med en MM-mick utan preamp.

De flesta kontroller på basarna jag har med preamp står på mittenläget, ibland boostar jag bas och ibland och ibland kan jag rulla på lite diskant, beroende på dagsformen på öronen eller om lokalen kräver det och jag inte orkar ratta på stärkaren.

Men som sagt.
Det handlar mer om mickvalet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av Bullen »

Passiva mickar med preamp tycker jag klart bäst om. Hade gärna varit utan EQ:n då den alltid står neutralt, gillar bara det något mer definierade ljudet man får som även låter grymt bra med OD, något som jag tycker är svårt att få till om även micken är aktiv. Men att ratta på basen har jag aldrig fastnat för, har aldrig haft nåt behov av att hastigt ändra ljud och dessutom tycker jag inte att det man adderar eller tar bort med EQ:n låter bra eller naturligt heller, basen blir bara dov och diskanten supervass. Åtminstone på de basar jag äger/har testat.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av bjelkeman »

Tycker det är väldigt olika mellan olika preamps/basar. Den som sitter Warwick Corvette $$ tycker jag är perfekt för att bota lite trötta strängar eller bara ta fram basen lite extra. Det blir inte riktigt samma när jag rattar på stärkaren helt enkelt. Men så meckar jag med ljudbilden ganska mycket också med B7K Ultra med Harmonic booster innan.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av Lowlife »

Flest rattar vinner!😉
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av Lowlife »

blackparkas skrev: lör 17 apr 2021, 01:48 De flesta kontroller på basarna jag har med preamp står på mittenläget, ibland boostar jag bas och ibland och ibland kan jag rulla på lite diskant, beroende på dagsformen på öronen eller om lokalen kräver det och jag inte orkar ratta på stärkaren
Känner igen det där...
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför preamp i basen?

Inlägg av blackparkas »

Lowlife skrev: ons 05 maj 2021, 23:44
blackparkas skrev: lör 17 apr 2021, 01:48 De flesta kontroller på basarna jag har med preamp står på mittenläget, ibland boostar jag bas och ibland och ibland kan jag rulla på lite diskant, beroende på dagsformen på öronen eller om lokalen kräver det och jag inte orkar ratta på stärkaren
Känner igen det där...

Ja, bättre att lämna EQ:n på stärken orörd tycker jag om det är dagsformen som gör att man vill ha lite mer av något.
Iofs så rattade jag en del på mid:ratten på stärken igår på repet.
Mest för kul... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar