Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av hitman »

Jag har i princip bara basar med en (passiv) mick. Brukar koppla bort tonkontrollen eftersom jag aldrig använder dessa.

Har samlat på mig lite billiga delar och ska bygga en slit- & slängbas. Den kommer ha ett par gamla DiMarzio jazzbasmickar. dessa är humbuckers, men inte stackade utan mer à là P-mick: varje mik har en spole för E och A-strängarna och en spole för D och G-strängarna.

Jag skulle vilja testa att ha omkopplare för att byta varje mick till serie eller parallell. Funderar på om det går att ha en vridomkopplare eller switch så man kan köra stallmickens spole på E och A-strängarna och halsmickens på D och G-strängarna.

https://www.musikding.de/Rotary-switch-2P6T-open

Finns det scheman som visar nå´t liknande? Är det ingen bra idé?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av Roger Hedin »

Om du ska ha switch på det sättet förlorar du den värdefulla funktionen på en jazzbas: att kunna blanda pickuperna med antingen två volymkontroller eller en balanskontroll. Det allra enklaste är en mini-switch till varje pickup. Då har du alla möjligheter. Att hålla på och fippla med att köra den ena pickupen på G-D och den andra på A-E må vara kul, men du kommer inte att använda det, är den känsla jag har... :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag tyckker dessutom att du ska koppla bort en mick ! Två mickar är en för mycket
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av N Röding »

hitman skrev:Jag skulle vilja testa att ha omkopplare för att byta varje mick till serie eller parallell. Funderar på om det går att ha en vridomkopplare eller switch så man kan köra stallmickens spole på E och A-strängarna och halsmickens på D och G-strängarna.
Jag hade nog först provat att löda ihop och provspelat alternativen innan jag köpte omkopplare. Kanske också i skarpt läge med resten av bandet.
För mig brukar det landa i att jag föredrar den traditionella kopplingen.

Men jag har haft funderingar kring om inte en reverserad p-mick vore bra, så jag kan förstå din tanke. Men blir det inte för stor skillnad i ljud när de sitter så långt isär som på en jazzbas?

Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av hitman »

Du har nog en poäng i att det kan vara värt att testa innan man börjar med krångligt lödande. Har en jigg där man kan sätta mickar upp-och-ner för testning.
Idag är förstärkarna mycket bättre, så behovet kanske minskat. Men förr tyckte jag att E-strängen kunde vara lite basig och odistinkt, samtidigt som G-strängen lät lite tunn och vass.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av hitman »

Nu har jag skapat ett schema som (i teorin) nästan klarar av mitt projekt. Tyvärr fattas det en enda liten kopplingsmöjlighet för att få till det, skulle behöva bryta halsmickens + kabel i läget där E & A-strängarna ska tas upp av stallmicken, och D+G-strängarna av halsmicken.

Får nog köpa en tvåvånings roterande switch i alla fall :?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av hitman »

Roger Hedin skrev: ons 12 jun 2019, 08:38 Om du ska ha switch på det sättet förlorar du den värdefulla funktionen på en jazzbas: att kunna blanda pickuperna med antingen två volymkontroller eller en balanskontroll. Det allra enklaste är en mini-switch till varje pickup. Då har du alla möjligheter. Att hålla på och fippla med att köra den ena pickupen på G-D och den andra på A-E må vara kul, men du kommer inte att använda det, är den känsla jag har... :)
Det blir trots allt en liten (väldigt subtil) skillnad på om man kör en P-mick i originalutförande eller om man reverserar den (Fender kontra Warwick), så jag tror att om jag lyckas med mitt projekt blir effekten större. Men, efter att ha läst herrarnas kloka synpunkter, så kommer jag testa i en jigg innan jag går vidare.

Däremot så har jag tidigare haft jazzbas med blend-kontroll, och det vill jag inte ha igen. Blir besatt av att hitta den perfekta sötpunkten (sweetspot) och håller på å rattar hela tiden. B-Å Åhs har rätt, en bas ska egentligen bara ha en mick (och en av/på-knapp). :D
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är alldeles för lätt att krångla till saker och ting
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av BBQV »

B-Å Åhs skrev: fre 14 jun 2019, 08:05 Det är alldeles för lätt att krångla till saker och ting
:lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av hitman »

Snart värmer jag upp lödkolven!

En roterande switch kombinerat med en minswitch ska möjliggöra min tilltänkta koppling. I teorin borde det fungera, snart vet jag :hmm:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av BBQV »

Friskt kopplat - hälften brunnet!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av hitman »

De första testerna verkar lovande. Löder lite lagom varje dag för att inte förhasta mig. Till helgen ska basen skruvas ihop å testas med stärkare.

Och för att riktigt retas så kommer den nog totalt kosta under 2000 kr, alltså ytterligare en så´n där billig bas som man INTE får ha. Man ska jättedyra vintage pre-CBS Fenderbasar eller 7-strängade Fodera med 360 volts inbyggd elektronik, ju!!! :nickar:
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av N Röding »

Kul!
Berätta gärna vilka kopplingar du gör och vad du tycker om dom.
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av magnusb »

hitman skrev:Och för att riktigt retas så kommer den nog totalt kosta under 2000 kr, alltså ytterligare en så´n där billig bas som man INTE får ha. Man ska jättedyra vintage pre-CBS Fenderbasar eller 7-strängade Fodera med 360 volts inbyggd elektronik, ju!!! :nickar:
Bild
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av Elfström »

Och för att riktigt retas så kommer den nog totalt kosta under 2000 kr, alltså ytterligare en så´n där billig bas som man INTE får ha. Man ska jättedyra vintage pre-CBS Fenderbasar eller 7-strängade Fodera med 360 volts inbyggd elektronik, ju!!! :nickar:


:lol: :lol:
Shut up and play yer guitar!
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av N Röding »

magnusb skrev:
hitman skrev:Och för att riktigt retas så kommer den nog totalt kosta under 2000 kr, alltså ytterligare en så´n där billig bas som man INTE får ha. Man ska jättedyra vintage pre-CBS Fenderbasar eller 7-strängade Fodera med 360 volts inbyggd elektronik, ju!!! :nickar:
Bild
Hahaha bilden! Bild
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av hitman »

N Röding skrev: tor 15 aug 2019, 11:53
magnusb skrev:
Hahaha bilden! Bild
:D
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Krånglig koppling serie/parallell och mer DiMarzio jazzbasmickar

Inlägg av hitman »

Klart och testat. Jag måste ge Roger Hedin rätt, det är vääääldigt subtila skillnader vi talar om. Jag hade nog trott att det skulle göra större skillnad.

Min koppling låter bra. Men tveksamt om det är värt besvä´rt att löda så här krångligt. En trälägesswitch och volymkontroll hade räckt bra. Möjligen skulle jag lagt krutet på att fixa så mickarna hade gått att koppla om serie/parallell istället?

Men jag lägger detta till kunskaps-kontot. En följd är att jag inte (som jag hade tänkt) bryr mig om att reversera P-micken på min Hondo II SD Curlee-bas.
Skriv svar