DiMarzio EP1201 500k pot, en parodi?

Prata om mickar och elektronik
sevensixtwolove
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 26 jan 2019, 10:22

DiMarzio EP1201 500k pot, en parodi?

Inlägg av sevensixtwolove »

Har installerat en EP1201 "Custom taper" 500k potentiometer som Tone-pot på min Asienkopia/beater.

Och herre jävlar, är det någon sorts skämt?

Den känns betydligt sämre än den billiga mini-poten som var där från början, axeln går att vicka (marginellt när man håller i den men märks extremt mycket när man väl fått på en ratt), vridmomentet har noll tröghet och flamsar runt vid minsta beröring.

Nu är inte jag någon som direkt använt min Tone-ratt mycket men med den här skulle jag inte kunna det ens om jag ville för bara att släppa ratten riskerar att flytta på den.

Den slår även i i ytterlägena eftersom rörelsen blir så häftig pga noll tröghet och propagerar ett skönt klick-ljud som även tar sig in i hörlurarna/förstärkaren so fort man drar den fullt.

Jag köpte två när det begav sig för tänkte att det alltid är bra med en backup (men inköpta i två olika butiker här i Stockholm). Bägge var identiska i beteendet så det verkar inte bara varit otur.

Det värsta med hela historien är att jag nu öppnat upp diametern för de bredare gängorna och därmed inte kan gå tillbaka till den gamla eller en av de linjära jag använde för volymen.

Trodde ärligt talat jag garderade mig mot den här sortens skit genom att köpa märkespotentiometrar men man borde ju veta bättre i den här åldern.

Volym-potarna är från Halkan på söder och de känns helt sjukt bra, men han hade tyvärr inga 500k log, och även om jag hittar motsvarande nu är diametern på hålet det stora problemet.

TL;DR

Om man ignorerar hur förbannad jag är så är målet med posten att jag gärna tar emot tips på högkvalitativa A500k potentiometrar med tjockare gängor (men fortf 16mm split shaft) eller en beprövad metod för att installera en pot med tunnare gängor i ett större hål/om folk har erfarenhet av att göra/fästa spacers.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: DiMarzio EP1201 500k pot, en parodi?

Inlägg av hitman »

Jag brukar lyssna på en instrument- och förstärkarreparatör och han säger att de enda pottar jag får köpa är CTS, allt annat är skräp!

Jag förstår inte riktigt vad du menar med diameter, eftersom jag inte vet hur din bas ser ut. Är det plektrumskydd/kontrollplatta av plast eller metall, eller är det en bas där kontrollerna laddas från baksidan (så att potternas hål är i träet) ?

Om det är trä kan man nog fuska med plastiskt trä eller Plastic Padding (de var ingen vintage-bas?) och är plekan av plast kanske det går att limma i en plugg och borra om? Det syns ju inte när man satt på ratten.

Lägg upp en bild så kan säkert forum-medlemmar som är klokare än jag (det är nog de flesta medlemmar vid närmare eftertanke) komma med nån smart lösning.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: DiMarzio EP1201 500k pot, en parodi?

Inlägg av Danne »

hitman skrev: fre 16 aug 2019, 14:19 Jag förstår inte riktigt vad du menar med diameter, eftersom jag inte vet hur din bas ser ut. Är det plektrumskydd/kontrollplatta av plast eller metall, eller är det en bas där kontrollerna laddas från baksidan (så att potternas hål är i träet) ?
Billigare Asien-pottar brukar ha en mindre gängdiameter. TS har borrat upp diametern. Köp en CTS-pot och byt så går det sova lugnt sedan. Learn and live happily ever after....
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: DiMarzio EP1201 500k pot, en parodi?

Inlägg av Lowlife »

Har spelat, lödat och byggt om basar och gitarrer sedan tidigt 80-tal och använt alla möjliga potar utan problem, bara de har den rätta lätt sugande känslan. Enligt min åsikt är CTS-hypen ytterligare en myt som blivit "sanning" liksom voodoo-övertron på vissa tonkondingar. Speciellt ironiskt eftersom de flesta har full kran på hela tiden. Ungefär som om kranvattnet skulle smaka godare om du byter avloppsrören under diskbänken. Jag har alltid svarvat flänsbussningar av alu eller mässing om hålet varit större än potens skaft. Man kan med lite tur och pill klara sig med brickor också.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: DiMarzio EP1201 500k pot, en parodi?

Inlägg av hitman »

Lowlife skrev: tis 21 jan 2020, 05:58 Har spelat, lödat och byggt om basar och gitarrer sedan tidigt 80-tal och använt alla möjliga potar utan problem, bara de har den rätta lätt sugande känslan. Enligt min åsikt är CTS-hypen ytterligare en myt som blivit "sanning" liksom voodoo-övertron på vissa tonkondingar. Speciellt ironiskt eftersom de flesta har full kran på hela tiden. Ungefär som om kranvattnet skulle smaka godare om du byter avloppsrören under diskbänken. Jag har alltid svarvat flänsbussningar av alu eller mässing om hålet varit större än potens skaft. Man kan med lite tur och pill klara sig med brickor också.
Det är säkert mycket möjligt att CTS är hype. Jag är född obstinat och har ju fått för mig att Ampeg är överreklamerade (=hype) t.ex., samtidigt så är alla mina basar i princip varianter på P-basar, så nog följer även jag med strömmen när det passar mig.

Men efter att fått usla potar från Fender, och haft otur med billigare noname-potar så vill jag inte chansa. Har aldrig fått en dålig CTS-pot, så det känns tryggt (om än lite dyrt) att hålla sig till dom.

Men jag skulle i och för sig klara mig med en av/på-knapp, på passiva basar ska man väl alltid dra på fullt på volymkontrollen? Tonkontrollerna löder jag bort, använder dom aldrig.

Det här med att svarva flänsbussningar lät intressant, kan du beskriva lite närmare för oss o-tekniska hur du gör? Och var köper du pottar, eftersom jag är snål så är det alltid intressant om man kan spara några tior :-)
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: DiMarzio EP1201 500k pot, en parodi?

Inlägg av Lowlife »

Köper tex från GMF. Avs flänsbussningar, vilken diameter har poten, hålet den skall ner i och hur tjockt är materialet poten skall igenom?
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar