Mickarna klipper, vad är felet?

Prata om mickar och elektronik
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Mickarna klipper, vad är felet?

Inlägg av KNA »

Jag har en Sandberg California (femma, äldre modellen) som börjat låta konstigt. Den klipper signalen och liksom pruttar, främst på b-strängen, i både passivt och aktivt läge. Alla polerna är magnetiska så jag antar att något med elektroniken gått sönder och inte själva mickarna. Kan tillägga att den fick smaka orimligt mycket svett på senaste turnén så det skulle inte förvåna mig om det har ställt till det lite. Har öppnat och kollat och ser inget direkt konstigt men allt är ju ytmonterat och i miniatyr... Någon som har en gissning på felet?
Följdfrågan är om det går att köpa ny elektronik? Hittar tvåbands-eq men inte med switch för split så jag fattar inte om det är samma, och Sandbergs hemsida är ett skämt.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Mickarna klipper, vad är felet?

Inlägg av Danne »

Ja det troligaste är ju att du har något problem med preampen, antingen en dålig lödning eller potentiometer eller annat komponentfel. Kanske vibrationerna från b-strängen avslöjar ett kontaktfel? Du kan ju picka lite på potar/elektronik med lämplig plast- eller träpinne och se om du kan lokalisera vidare. Det är ju inte så troligt att båda mickarna är dåliga.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Mickarna klipper, vad är felet?

Inlägg av hitman »

Jag menar absolut inte att vara oförskämd, men har du provat att byta batteriet?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Mickarna klipper, vad är felet?

Inlägg av Danne »

Om det vore batteriet skulle den nog vara ok i passivt läge. :wink:
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Mickarna klipper, vad är felet?

Inlägg av KNA »

@Danne

Tycker också det känns rimligast. Ska testa att peta lite på grejerna, tack för tips!
hitman skrev: fre 20 sep 2019, 09:33 Jag menar absolut inte att vara oförskämd, men har du provat att byta batteriet?
Alla förslag är välkomna! Jag kom på mig själv med att testa den utan att ha kabeln ikopplad igår så lite påminnelser skadar aldrig :D Den funkar dock i passivt läge och batteriet är fräscht, men jag ska testa ett annat för säkerhets skull.
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Mickarna klipper, vad är felet?

Inlägg av KNA »

Testade att koppla ur allt aktivt och körde stallmicken direkt till jacket och då funkar det utmärkt. Tror jag ska koppla om alltihop passivt och känna på det ett tag innan jag eventuellt köper en ny eq.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Mickarna klipper, vad är felet?

Inlägg av hitman »

Danne skrev: fre 20 sep 2019, 09:47 Om det vore batteriet skulle den nog vara ok i passivt läge. :wink:
Hmmm... tror du kan ha en poäng där! :nickar:
Skriv svar