Polaritet

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Polaritet

Inlägg av Svento »

Jag tänkte att jag en gång för alla faktiskt skulle
ge mig på att försöka fatta hur det där med polaritet fungerar. När två magnetiska spolar reducerar varandras brus och när dom fasar ut varann.

Jag har två stycken helt vanliga splittade hbpb. Dom respektive parena skiljer sig åt på en specifik punkt, dock. I det ena paret har båda samma magnetiska polaritet, men i det andra motsatt.

• Jag har fått för mig att man reducerar bruset ENDERA genom att vända den magnetiska polariteten ELLER den elektriska.

• Två identiska blir helt enkelt två singlecoils.

• Två HELT motsatta blir motfas.

-

Jag har ju nämligen förstått att gitarrister som vill låta som Peter Green vänder den elektriska polariteten i humbuckern. Jag utgår därmed från att dom två spolarna har samma magnetiska polaritet.

Men i ett sånt här humbucker-par då... Vad skulle ske i respektive fall om man vände den elektriska polariteten i den ena halvan?

• Den som har två spolar med samma magnetiska polaritet blir till två separata singlecoils?

• Om den magnetiska polariteten är motsatt, så kommer dom två halvorna att fasa ut varann?

-

Ifall man skulle montera båda par i ett och samma instrument... Hur skulle dom förhålla sig till varann? Skulle ALLA FYRA spolarna hamna i motfas då?
Senast redigerad av Svento den ons 02 okt 2019, 07:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Polaritet

Inlägg av Danne »

Svento skrev: tis 01 okt 2019, 22:51
• Jag har fått för mig att man reducerar bruset ENDERA genom att vända den magnetiska polariteten ELLER den elektriska.

• Två identiska blir helt enkelt två singlecoils.

• Två HELT motsatta blir motfas.
Man reducerar störningar genom att fasvända samt polvända ena mickhalvan. På så sätt återger båda mickhalvorna strängens vibrationer i samma fas, medan störningarna som inte påverkas av magneterna släcker ut varandra då de hamnar i motfas i spolarna. Enligt sägnen så monterades halsmicken ur från Peter Greens Les Paul och under hanteringen hamnade ena magneten upp-och-ner.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

Men det skulle ju innebära att den här splittade humbuckern i så fall inte är nån humbucker.

Endera bildar dom två halvorna en singlecoil, eller så fasar dom ut varann.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Polaritet

Inlägg av Danne »

Japp.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

Märkligt... Faktiskt.

Nu är det ju inte säkert att jag ska använda dom till bas. Dom kan mycket tänkas bli sc till mandolin.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Polaritet

Inlägg av Danne »

Ja single coil funkar ju det också. Kanske kan du vända på polerna i värsta fall ?
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

Inga svårigheter att pilla loss magneten, visa det sig.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Polaritet

Inlägg av Danne »

:tummenupp:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Polaritet

Inlägg av mrbaloo »

Man kan ju även köpa sig en Music Man Reflex Game Changer. Då kan man labba hur mycket som helst, nästan.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Världens bästa elbas-modell https://www.blocket.se/vi/87236424.htm

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

Ja den där verkar ju i allra högsta grad förtroende-ingivande. I och för sig helt och hållet fel prisklass...

Just nu handlar det mycket om att jag redan har två stycken olika projekt på gång.

-

1. Det första har stranda en aning p g a svårigheter att få till ett passande stall, som dock nu verkar vara lite på väg att kanske lösa sig.

Den kommer ha en lågpris-humbucker av MusicMan-typ väldigt nära stallet. Tanken är att ha en tre-läges switch: Aktiv/Parallell; Passiv/Serie; Aktiv/Serie/Motfas. Har en Varitone-pot också som jag har tänkt använda.

Eventuellt så småningom en scpb vid grepp-brädans slut. 24-bands, så dom hamnar rätt nära varann.

-

2. Dessutom har jag fått delar till skänks som räcker till ett komplett instrument. Jazz-kropp som jag har förbättra lite, samt hals, skruvar och stall.

Har tänkt mig en inverterad splittad hbpb ungefär där den södra micken normalt sitter på en jazz-bas. Eventuellt en till sån något norr om ordinarie hål.

Ska nog få förbli o-lackad. Lätt bränd olja bara. Har en del rostfri pissoar-plåt med diamant-struktur som jag gärna vill göra plektrum-skyddet av.

Hitta av en slump en rostfri hundmat-skål i perfekt storlek för bara en tia. Så det blir resonator på den dessutom.

-

Just nu handlar det således mest om att få användning för delar.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Polaritet

Inlägg av Danne »

Svento skrev: tor 10 okt 2019, 20:41
Hitta av en slump en rostfri hundmat-skål i perfekt storlek för bara en tia. Så det blir resonator på den dessutom.

-

Just nu handlar det således mest om att få användning för delar.
Jag älskar galna genialiska projekt! Bara tvärtom-tänket är ju hur gött som helst, dvs "vad kan jag göra med den här hundskålen och pissoarplåten?" vs "nu behöver jag en resonatorbalja och plåtplektrumskydd" :tummenupp:
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

Just hundmatskålarna är rätt uppenbara faktiskt, i och med att dom liksom är 'dubbel-bockade'. Stallet behöver ju vara i kontakt med resonatorns diafragma.

Det här blir lite av en bastard-variant av Dopyeras olika varianter.

På National är det en skål utan botten till att börja med en resonator-brunn. En skål utan botten som är fixerad i locket på instrument-kroppen. I den står en uppåner-vänd kon löst, som är själva resonatorn.

Den ursprungliga varianten har två resonatorer på bas-sidan och en på diskant-sidan. Stallet är format som ett liggande T. Taket går mellan dom två på bas-sidan, och foten är i mitten av diskant-konen.

Efter att Dopyera gjorde solo-karriär och utvecklade sin Spider bridge med bara en kon, utformade även National en singlecone-modell, som har det där platta och plåtiga ljudet som brukar förknippas med blues-musik.

Även här projicerar resonator-burken neråt, men den uppåtvända botten är platt, så att hela stallet får plats där.

Stallet vilar i båda fallen direkt mot botten på resonatorn eller resonatorerna, och ljudet projiceras alltså inåt, ner i resonans-kroppen. Sett från sidan så har konstruktionen lite som en W-profil. En burk i burken.

På Dobro däremot vände han burken utåt, hängde den direkt i locket på instrumentet. Stallet är lite som ett gryt-underlägg som står över hålet, vilande på resonator-burkens kant.

För att få bättre kontakt mellan stall och resonator, så är det en väldigt radikal form på diafragman. Den är spetsig, och diafragmans centrum är i nivå med skålens kanter, och kommer därmed i kontakt med stallet. I det här fallet har alltså själva resonatorn som sådan en W-profil, mer regel-rätt dessutom.

Även här dinns en resonator-brunn, men den är en ring inne kroppen, fixerad i både botten och lock. Resonatorn är inte monterad i den, utan hänger ju direkt i locket på instrumentet.

-

Matskålen har den här W-profilen och är utåtriktad så som på Dobro. Dock är diafragman trubbig som på Nationals Biscuit Bridge-koner.

Har för övrigt mycke riktigt visa sig att såna här skålar inte alls är ovanliga i såna här sammanhang.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

Men hur som helst.

Det här innebär således att det är svårt att få en sån här att samsas med en singlecoil?

Den adderade spolen bara kommer rena halva den ljudbild som hbpb tar upp. Närmare bestämt från den spole som är dess egen motsats. Det som kommer från den andra spolen kommer den endera att ignorera eller fasa ut.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Polaritet

Inlägg av Danne »

Svento skrev: tis 15 okt 2019, 12:14
Det här innebär således att det är svårt att få en sån här att samsas med en singlecoil?
Om du menar att du kan rätta till humbuckern så den andra spolen har omvänd lindning + omvänt magnetfält så vidarebefordrar ju båda spolarna strängarnas vibrationer i fas och då behöver du bara koppla singlecoilen i fas också. Om du menar att du inte kan rätta till ena spolen så den agerar som en single coil kommer den fungera ihop med den tillagda micken på samma sätt, sålänge båda är i fas. Är det dessutom omvänd lindning + omvänt magnetfält på den tillagda singlecoilen får du en viss brumutsläckning när du kör båda a'la Jazzbas.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

Nej.

En hbpb består ju av två halvor som släcker varandras brus. Den ena spolen ansvarar för E och A, den andra för D och G.

Magneten har en vis polaritet, spolen har en viss polaritet.

En hbpb kan vara +/+ och -/- eller +/- och -/+.

Säg att det är det tidigare, +/+ och -/-.

Addera en singlecoil...

• +/+ interagerar inte alls med den spole som är +/+, så den kommer brusa för fullt. Däremot, så snart man spelar på D- och G-strängarna, så blir det brus-fritt.

• Om singlecoilen är -/- så blir E och A brusfria, men D och G brusar som vanligt.

• Om singlecoilen är +/-, så kommer den att fasa ut båda spolarna.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Polaritet

Inlägg av Danne »

Svento skrev: ons 16 okt 2019, 00:57
En hbpb kan vara +/+ och -/- eller +/- och -/+.
Ööhh, du får nog förtydliga lite där. Menar du när den är seriekopplad från fabrik och bara har två trådar? I så fall är ju mickhalvorna ur fas när du har en +/+ eller -/-. Är den +/- väljer du ju själv med vilken polaritet du löder den på poten, - till jord eller + till jord.

Om du menar att du har båda spolarnas kablar att koppla med, dvs fyrtråds så kan vardera halvorna endast ha +/- ut från sig. Det innbär ju att det återigen är du som bestämmer med vilken polaritet resp halva kopplas.

Det är därför jag skrev att om du kopplar (alt vänder magnet beroende på behov) pbhb:n så den agerar som singlecoil, dvs du har två mickhalvor med samma polaritet på både lindning och magnetfält och för enkelhets skull kopplar dessa seriellt (+ från första spolen till - på andra spolen) så har du en + och en - att koppla med.

Om du då har en singlecoil tillagd och den är motsatt lindad med motsatt magnetifält är den i fas med pbhb:n med avseende på strängens vibrationer och kommer agera till viss del som en humbucker tillsammans, eftersom de yttre störningarna lägger sig i motfas från respektive mick, eftersom störningen plockas upp i spolarna och ej påverkas av magneten.

Om du har en pbhb som är korrekt kopplad och är en humbucker får du ju tyvärr problem eftersom du lagt till en singlecoil som inte har en kompis att jobba bort störningen med, vilket jag misstänker är det du menar, fast jag nog är lite för trög för att riktigt uppfatta. Dock behöver det inte bli bekymmer. Jag har tre st basar med hb/sc-konfiguration och det är ytterst sällan jag har något vidare störande brum med båda mickarna igång.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

I det tänkta fallet sitter en vanlig splittad hbpb i stall-position. Normalt fabriks-kopplad, så att dom två halvorna släcker varandras brus.

Därefter adderar men en ytterligare mick. Exempelvis en scpb i hals-position. Vet inte hur en sån normalt är kopplad, men antag att den har samma magnetiska och elektriska polaritet som humbuckerns vänstra spole och därmed motsatt mot den högra.

Ifall man då spelar på båda mickarna samtidigt, så kommer ju hals-micken att interagera med stall-mickens respektive två halvor. Den kommer att förhålla sig till den vänstra halvan som singlecoil till singlecoil, utan att reducera bruset. Den kommer dock att utgöra en humbucker tillsammans med stall-mickens högra spole.

Brus-reducering på dom tunna strängarna, ingen brus-reducering på dom tjocka.

-

Det blir inte riktigt samma som ifall man skulle ha en vanlig humbucker i stall-position, exempelvis en sån av MusicMan-typ.

I det fallet täcker ju humbuckerns respektive spolar alla strängarna. Visserligen förlorar man brus-reducering när man spelar på både hals- och stall-mick samtidigt, men det blir ändå samma på alla strängar.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Polaritet

Inlägg av Danne »

Japp, så blir det. Jag tänker dock mer i banorna att scpb:n tillför samma brum oavsett om man kör den solo eller tillsammans med hbpb:n. Interagerandet blir liksom mest om man har möjligheten att använda humbuckerns resp spole enbart, men det är ju inte så lockande med en split humbucker.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Polaritet

Inlägg av hitman »

Tack för en mycket intressant genomgång av tekniken kring Dobro-typ av gitarr, Svento! har försökt googla men inte hittat en så pedagogisk förklaring. :tummenupp:
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

1. Kan man få en singlecoil att fasa ut sig själv? Vad händer ifall man från var och en av mickens två kablar drar en till utgångs-jackets plus och en till minus...? Båda signalerna kommer ju då att ha samma magnetiska polaritet, dock kommer ju den elektriska att vara omvänd.


2. Hur blir det ifall en och samma sträng svänger mellan två magnetfält med olika polaritet?

Jag tänker mig nu en mick som har individuella magneter, placerade mellan strängarna -- typ JB.

Skillnaden i det här tänkta exemplet är, att varannan pol är plus och varannan minus... När strängen svänger vänster laddas den positivt, när den svänger höger laddas den negativt (eller tvärtom).

Det blir ju i princip två olika signal-mönster från varje sträng. Dock kommer dom ju i praktiken att överlappa varandra på grund av strängens utklingning. Skulle dom respektive två signalerna i så fall mest sannolikt helt enkelt fasa ut varann?

Jag kräver INTE svar -- efterlyser snarare spekulationer...
Senast redigerad av Svento den tor 26 dec 2019, 15:31, redigerad totalt 1 gånger.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

Det finns en specifik anledning till att jag undrar.

En typisk gitarr-mick brukar ju kallas elektromagnetisk. Dock finns en besläktad princip, som brukar betecknas 'elektro-dynamisk'. Principen användes bland annat på en av dom absolut första elgitarrerna som överhuvudtaget byggdes. I Norge faktiskt.

Där har man magneter men inga spolar. Eller -- man använder själva strängarna som spolar. Man kopplar strängens ena ände till plus och den andra till minus. Eftersom strängen rör sig i ett eller två magnetfält, så genereras en elektrisk signal när den vibrerar.

Signalen är visserligen svag som fan, men den kan göras hanterbar endera aktivt med en förförstärkare, eller passivt med rätt transformator.

__

Det finns ett danskt system för stråk-instrument kallat Stringamp® som bygger på den här principen. Har för mig att han heter Michael Edinger eller nåt sånt.

Han använder en förförstärkare för att få upp volymen på signalen. Så vitt jag vet så har en eller två av strängarna motsatt polaritet, vilket tydligen släcker bruset.

Det innebär dessutom att man inte behöver dra nån jord-kabel från över-sadeln under grepp-brädan. I stället serie-kopplar man alltså strängarna, så att en eller två av dom alltså i praktiken blir jord-kabel. På exempelvis gitarr kan jag dock se potentiella problem där, bland annat på så vis att man kortsluter ifall man spelar med en slide-hylsa...

Marknadsförs som den mest exakta återgivningen av det akustiska ljudet. Dessutom är det inte i kontakt med nån vibrerande del -- förutom magneternas påverkan på strängarnas svängningar då.

Inte minst är det eller mindre osynligt. För snobbar som inte för sitt liv kan acceptera att spela på två olika fioler.

Dyrt utav bara helvete naturligtvis, som allt som gäller stråk.

__

Han som bygger/byggde instrumentena åt Fläskkvartetten har experimentera med liknande varianter.

Dock är hans system passiva och processas i stället med transformator. Han har dessutom sagt att man antagligen skulle kunna serie-koppla systemet med en piezo och få rätt typ av signal bara genom det -- utan transformator.
Senast redigerad av Svento den tor 26 dec 2019, 15:40, redigerad totalt 2 gång.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

I princip kan man ju hämta signal från vilken som helst vibrerande del som bara låter sig magnetiseras.

__

Stroh-fioler t ex har ju ett stift som kittlar ett membran. Där skulle man kunna placera en pickup.

Har lite idéer där... En fiol som i princip bara är en strut av plåt. Så plockar man vibrationer från några strategiska ställen, på så vis att en nål får reta ett membran. Vill man spela akustiskt så fäster man en resonator-burk över membranet. Vill man förstärka elektriskt, så sätter man i stället dit en magnetisk pickupp. Vill man öva i lönndoms tystnad, så kopplar man inte på nånting alls.

__

Resonans-strängar kan man ju också förstärka. Användbart på bland annat stråk. Detta på grund av att strängarnas exklusivt horisontella rörelse-mönster gör det svårt att använda vanliga elektro-magnetiska system direkt på dom strängar man spelar med stråken. Det behövs i så fall flera enskilda spolar, placerade mellan strängarna.

Fender experimentera med ett liknande system på nån Teletubby. Då var det stallet som var löst, och så var det en spole placerad under det.

__

Har fundera runt olika varianter där man förstärker en resonator-kon på det viset. Alternativt om man har några spiral-fjädrar inne i kroppen -- typ som ett mekaniskt fjäder-reverb alltså, eller som resonans-strängar för den delen -- och hämtar signal från dom. Utmaningen där, blir i så fall framförallt att få kontakt mellan fjädrarna och stallet.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

Svento skrev: tor 26 dec 2019, 15:30 1. Kan man få en singlecoil att fasa ut sig själv? Vad händer ifall man från var och en av mickens två kablar drar en till utgångs-jackets plus och en till minus...? Båda signalerna kommer ju då att ha samma magnetiska polaritet, dock kommer ju den elektriska att vara omvänd.
Det finns en specifik anledning till att jag frågar.

Ifall det fungerar, så kanske man kan göra en humbucker av bara en spole, genom att lägga den ner. Sidewinder.

Magneten/järn-kärnan kommer ju då att ha motsatt polaritet i respektive ände, vilket borde resultera i magnetisk motfas. Men ifall man dessutom tar två motsatta signaler från den enda spolen, så borde man få elektrisk motfas också, och då borde väl slut-resultatet bli brus-reducering?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Polaritet

Inlägg av Danne »

Svento skrev: mån 27 jan 2020, 10:55
Svento skrev: tor 26 dec 2019, 15:30 1. Kan man få en singlecoil att fasa ut sig själv? Vad händer ifall man från var och en av mickens två kablar drar en till utgångs-jackets plus och en till minus...? Båda signalerna kommer ju då att ha samma magnetiska polaritet, dock kommer ju den elektriska att vara omvänd.
Det finns en specifik anledning till att jag frågar.

Ifall det fungerar, så kanske man kan göra en humbucker av bara en spole, genom att lägga den ner. Sidewinder.

Magneten/järn-kärnan kommer ju då att ha motsatt polaritet i respektive ände, vilket borde resultera i magnetisk motfas. Men ifall man dessutom tar två motsatta signaler från den enda spolen, så borde man få elektrisk motfas också, och då borde väl slut-resultatet bli brus-reducering?
Om du drar en kabel till plus och en kabel till minus och kopplar samman dem med en spolände så har du kortslutit utgångsjacket = inget ljud alls. Gör du dessutom så med den andra spoländen så har du inte bara kortslutit jacket utan även spolen så då blir det liksom lite dubbelfel.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Polaritet

Inlägg av Svento »

Fan också... Bra idé annars!

Det man dock ändå borde kunna göra är att fasa ut sig själv magnetiskt. Ifall man som jag sa lägger spolen så att det är plus i magnetens ena ände och minus i den andra.

Egentligen behöver ju inte spolen ens ligga. Man kan ju placera en magnet i varje ände bara.
Skriv svar