Mikrofon till Kala U Bass

Prata om mickar och elektronik
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Mikrofon till Kala U Bass

Inlägg av 5string »

Har en Kala U bass 5 strängad, (solid body). Fast stall med piezo. Nu vill jag byta stall så att jag kan intonera basen. Jag har Kalas stålsträngar på den. Halssadel är bytt och anpassad till stålsträngarna. Skulle vilja montera ett stall från t.ex Fender Ibanez eller liknande, men hur gör man med piezon????? Några bra förslag? Jag har andra "riktiga" basar, så det behöver jag inte fler av.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mikrofon till Kala U Bass

Inlägg av mrbaloo »

Bra fråga. Jag har inte så mycket bra tips om piezon. Men Magnus Sjöqvist labbar med Lace Ultra Slim micken till u-bass med stålsträngar. https://lacemusic.com/collections/8/pro ... ustic-bass

Kanske kan det vara ett alternativ?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Mikrofon till Kala U Bass

Inlägg av 5string »

Tack för tipset, det verkar intressant. Har skickat ett mail till Magnus för att få veta mera.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Mikrofon till Kala U Bass

Inlägg av hitman »

Piezomickar fungerar dåligt med ett vanligt stall, tror det beror på att ett metall-stall dämpar vibrationerna för mycket. Förr i världen fanns det bas-stall med inbyggda piezo-element i stallsadlarna, men jag tror de har "dött ut" på grund av för liten efterfrågan?

https://www.bestbassgear.com/hipshot-pi ... ridges.htm
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Mikrofon till Kala U Bass

Inlägg av 5string »

Jag har monterat ett Ibanez 5 strängat stall, och Lace Ultra Slim Mick. Tycker att diskanten är för framträdande trots ivrigt skruvande på förstärkaren.Nästa problem är strängarna! E och B strängarna går av vid stämskruvarna. Strängarna är ju gjorda för längre halsar. Har provat RotoSound och Elixir o ngn mer, med samma resultat. Tips på strängar med kort mensur önskas.
Har försökt bifoga bilder, men tyvärr jag lyckades inte.
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Mikrofon till Kala U Bass

Inlägg av 5string »

Bild

Bild
Skriv svar