Fetast scpb?

Prata om mickar och elektronik
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Fetast scpb?

Inlägg av Hellbum »

Vad ska man ha? Nån som har nåt kul liggande?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Fetast scpb?

Inlägg av BBQV »

Lundgren Hot, Seymour Duncan SCPB II eller QP t.ex. De två första har mer tråd på spolen än standardvarianterna och därmed högre resistans och output. QP har större magneter (1/4”) och kraftigare bas och diskant, lite hängmattekaraktär.

Jag har en Rio Grande Muy Grande ’51 (deras QP-variant) till salu.
8,5 kOhm.
400kr inkl. Postnords blå påse

Bild Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Fetast scpb?

Inlägg av bootsy »

QP och Muy Grande-varianterna är högljudda och lite scoopade – låter med "modernt" liksom. I min smak tar det bort lite av SCPB-mickarnas råa charm med stor botten och lite oregerlig mid, men det är självklart upp till var och en att avgöra.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Fetast scpb?

Inlägg av BBQV »

Samma här, det är därför jag säljer just den... :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Fetast scpb?

Inlägg av hitman »

Jag har just sålt min QP. Älskade ljudet, men det blev lite för ofta problem med brum när jag spelar live.

Nu har jag lött i en rails-humbucker från en Stratocaster-kopia i min P51-bas. De första testerna verkar lovande. Micken hade rejäl output (13,0 k) i serieläge. Funderar på att sätt i en switch så jag även kan få parallellt ljud - kanske rentav singelcoil?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Fetast scpb?

Inlägg av Hellbum »

BBQV skrev: tis 28 jan 2020, 19:11 Lundgren Hot, Seymour Duncan SCPB II eller QP t.ex. De två första har mer tråd på spolen än standardvarianterna och därmed högre resistans och output. QP har större magneter (1/4”) och kraftigare bas och diskant, lite hängmattekaraktär.

Jag har en Rio Grande Muy Grande ’51 (deras QP-variant) till salu.
8,5 kOhm.
400kr inkl. Postnords blå påse

Bild Bild
Pm
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Fetast scpb?

Inlägg av Markooo »

hitman skrev: ons 29 jan 2020, 14:44 Jag har just sålt min QP. Älskade ljudet, men det blev lite för ofta problem med brum när jag spelar live.

Nu har jag lött i en rails-humbucker från en Stratocaster-kopia i min P51-bas. De första testerna verkar lovande. Micken hade rejäl output (13,0 k) i serieläge. Funderar på att sätt i en switch så jag även kan få parallellt ljud - kanske rentav singelcoil?
Jag kan säga som så att det funkar alldeles utmärkt då jag har samma upplägg i min P51:a!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Fetast scpb?

Inlägg av lekamen »

Jag har en Nordstrand 51P4S som ska säljas. En humbucker som låter nästan lika kaxigt som original Fender singlecoil men håller sig tyst. Jag gav en tusing här på PB och tänkte mig nog detsamma när jag säljer den.
https://nordstrandaudio.com/products/51 ... cancelling
Skriv svar