Signalvägsbrum försvinner när...

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Signalvägsbrum försvinner när...

Inlägg av Stempa »

Har störning i signalvägen. Hajar inte riktigt vad som gör att det kommer och går. Har en koppling enl. skissen nedan. När patchbay'en är med i kedjan är det ett helvetiskt oväsen. Bättre sen jag tog bort led belysning med trafo, (trafo knatter försvann) så nu är det mest digital fizzel som måste komma från min Boss GT-001 effektbur/ljudkort. Sätter jag effektpedalens chassi i elektrisk kontakt med patchbayens chassi blir det tyst. Hajar inte varför, varför slocknar oljudet? Effektpedalens chassi har kontakt med signaljord men Patchbayens chassi har ingen kontakt med signal eller signaljord.

Bild
Senast redigerad av Stempa den lör 08 feb 2020, 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Signalvägsbrum försvinner när...

Inlägg av Riboe »

Se här https://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

Om buren inte är ansluten till signaljord blir effekten den motsatta,
effektiv koppling till innanmätet för det som finns utanför.

(Begrepp som kan vara bra att känna till: signaljord, chassijord, skyddsjord.)

Edit:
Eftersom chassiet troligen inte flyter gentemot efterföljande enhet ("Boss"), så gissar jag nu att problemet egentligen är störningar via pedalens hölje/signaljord och i synnerhet instrumentsträngar/musiker (störningar som kommer att finnas på ena halvan av den "balanserade" signalen).
Då borde det helt enkelt fungera med en vanlig telekabel dvs så att chassiet kommer med via "sleeve" (jag misstänker att du bara kopplat balanserat dvs "tip" och "ring", eller? ).


Det gäller att läsa noggrannt :oops: . Det står faktiskt "obalanserad patchbay" inte "balanserad". Eftersom det är en låda avsedd för rack gissar jag att höljet lämnats flytande för att förebygga jordströmmar.
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Signalvägsbrum försvinner när...

Inlägg av Stempa »

Riboe skrev: lör 08 feb 2020, 11:24 (Begrepp som kan vara bra att känna till: signaljord, chassijord, skyddsjord.)
Tack, rätt terminologi är viktigt.
Ok, oavsett vad som orsakar störningarna så går de att släcka genom att sätta patchpay chassit i kontakt med signaljord. dra en tåt från patchbay chassit är inga problem, frågan är var den andra änden ska ta vägen. Provade temporärt detta med multimeterns mätsladd, P.bay chassi till signaljord och det blev tyst. Inga störningar. Något känns riktigt fel här. Kan det vara patchbay'en i sig? En Behringer som sett bättre dagar.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Signalvägsbrum försvinner när...

Inlägg av Riboe »

Jag måste erkänna att jag aldrig kommit närmare en sådan här tingest än armlängds avstånd, om ens det.

Jag tror jag förstår hur de tänkt. Monterad i rack får höljet en godtagbar potential via andra enheter, mest flexibelt även om det är en kompromiss. Att internt koppla ihop jackarnas sleeve mellan de olika kanalerna skulle kunna leda till större problem.

Hur du skall koppla "andra änden" är väl mest en praktisk fråga. Hos Behringer hittade jag PX1000 och PX3000. De är båda balanserade dvs med TRS-jack. Det kan ju vara så att sleeve enbart är sammankopplade per kanal och inte med chassiet (annars hade det automatiskt blivit rätt vid anslutning av TS-pluggar). Det kan du ju kolla med multimetern. I så fall kanske du kan ansluta chassiet via en extra teleplugg i en oanvänd jack (hörande till kanalen du använder).
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Signalvägsbrum försvinner när...

Inlägg av Stempa »

Tja, den här enhetens hölje har ingen elektrisk förbindelse med varken signal signal eller signaljord på någon in eller utgång. Det är väl rätt tänkt med tanke på ground loops ifall den skulle monteras i ett metallrack med annan elektronik. Enda jag kan komma på är att höljet fungerar som en antenn och tar upp vad nu min digitala Boss burk emitterar (och led lampor tydligen) i radiofrekvens och på något sätt skitar ned signalkedjan när den går genom enheten. Satt en testkabel med krokodilklämmor mellan höljet och sleeven på en telesladd som visar lite metall och störningen är borta. En tuggummi-och-snöre lösning tills jag kommer på något bättre.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar