Bytte ut tonkontrollen mot switch serie/parallell/single

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Bytte ut tonkontrollen mot switch serie/parallell/single

Inlägg av hitman »

Jag använder aldrig tonkontrollen och brukar löda bort den på mina basar.

Sålde min fina SD QP singelcoil-mick som jag hade i min hembyggda P51-bas. Den lät läckert, men jag fick lite för ofta problem med brum när jag spelade live :oops:

Satte istället i en rails-humbucker från en Stratocaster o-bas. Den hade hög utsignal, 12,6 K. Så jag gissade att det skulle kunna fungera att koppla om den till parallell.

Hittade en plastig roterande 4-läges omkopplare i mina skrotlådor. Den passade, med lite milt våld, i kontrollutrymmet. Jag tog bort tonkontrollen och kopplade micken till switchen istället så jag kan köra av/serie/parallell/singelcoil.

Jag vore inte mig om jag inte hade klantat mig, så även denna gång. När allt var lött och färdigt upptäckte jag att det inte satt nån mutter på switchen. Givetvis så passade inte någon mutter jag hade. Men eftersom det var plast så gick det att med mera våld få dit en lite för liten mutter på plastgängorna.

Det fungerade faktiskt. Det går att höra en tydlig skillnad mellan alla tre kopplingarna, även om skillnaden i utsignal mot seriekopplingen gör att man inte lär kunna köra olika lägen live.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Bytte ut tonkontrollen mot switch serie/parallell/single

Inlägg av hitman »

Min tråd firade just 500 visningar! :-D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Bytte ut tonkontrollen mot switch serie/parallell/single

Inlägg av lowfreq »

P-bas utan tonkontroll... Brrrrr....!! :-?

Skulle inte spela bas om jag inte hade tonkontroll på basen.
Jag drar ALLTID av/bort ca 95% på tonratten! Tycker det låter apa annars. IMO.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Bytte ut tonkontrollen mot switch serie/parallell/single

Inlägg av hitman »

lowfreq skrev: sön 30 aug 2020, 09:09 P-bas utan tonkontroll... Brrrrr....!! :-?

Skulle inte spela bas om jag inte hade tonkontroll på basen.
Jag drar ALLTID av/bort ca 95% på tonratten! Tycker det låter apa annars. IMO.
Där är vi alltså olika :) Men jag kör ju mest med flatspunna strängar, där gör inte tonkontrollen llka mycket?

Passar på att varna för billiga plastiga omkopplare, nu har min pajat. Ska köpa en med lite bättre kvalitet.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Bytte ut tonkontrollen mot switch serie/parallell/single

Inlägg av lowfreq »

hitman skrev: mån 09 nov 2020, 20:11
lowfreq skrev: sön 30 aug 2020, 09:09 P-bas utan tonkontroll... Brrrrr....!! :-?

Skulle inte spela bas om jag inte hade tonkontroll på basen.
Jag drar ALLTID av/bort ca 95% på tonratten! Tycker det låter apa annars. IMO.
Där är vi alltså olika :) Men jag kör ju mest med flatspunna strängar, där gör inte tonkontrollen llka mycket?
.....
Jag kör också nästan enbart med flats. Att rulla av tonratten är IMO lika viktigt med Flats.
Vill VERKLIGEN påpeka att detta givetvis är en smaksak. Inget är fel.

Alltså...
Med tonratten på fullt låter det ju fruktansvärt hårt och vasst, det är ju fastslaget av tonkontroll-institutet i Schweiz. :wink:

50% avdraget KAN räcka beroende på setup osv.

Here's the deal (the secret sauce)...
För att få det här supersköna "P-bas-sjunget", svårt att förklara i ord.. men det händer något riktigt najsigt i mellanregistret när tonratten rullas av på en P-bas.. oavsett strängtyp. Basljudet blir rundare och fetare och det tränger igenom väldigt bra i bandsättning... det är som att basen får en egen fil (frekvensområde). Basljudet i sin helhet hörs bättre också, oavsett hur högt gitarristerna spelar med sina Marshall-stackar. - - Viktigt i detta fall är.. att man oftast får boosta lite i mellanregistret på stärkaren och dra av en aningen på baskontrollen på stärkaren, det varierar beroende på vilken stärkare/låda man spelar på OCH akustiken i lokalen. Det är ju många faktorer som spelar in såklart.

För många år sedan undrade jag ibland hur-i-helvete somliga basister hade så rusktigt bra P-basljud.
Nu vet jag svaret.


Här är ett klipp där Scott Divine får fram ljudet...

Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar