Hjälp med tonkontroller på Stingray med Bartolini TC3

Prata om mickar och elektronik
johan_nkpg
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 25 mar 2020, 12:52

Hjälp med tonkontroller på Stingray med Bartolini TC3

Inlägg av johan_nkpg »

Hej!

Köpte nyligen en Stingray 4 från 1978 som låter och spelar alldeles underbart. Dock så är originalpreampen utbytt mot en Bartolini TC3, och (troligen) som en konsekvens av det så är tonkontrollerna inte anslutna. Frågan är om det går att koppla in dem på nåt sätt? Har lusläst dokumentationen (https://bartolini.net/docs/tc-preamps-wiring-diagram/) men hittar ingen lösning där som ser ut som i min bas. Finns en 3-läges switch som bara är inkopplad som på/av. Nån som är vass på sånt här, går det att göra nåt för att ge mig lite kontroll över bas och/eller diskant?

Fick även med originalpreampen på köpet, men den är eventuellt trasig. Ser bla. ut som en kondensator har gått av litegrann. Går det att funktionskontrollera den med multimeter?

Elektronik är inte min starka sida, så all eventuell hjälp uppskattas!

Mvh Johan
Bilagor
image1.jpeg
image1.jpeg (761.24 KiB) Visad 2673 gånger
image2.jpeg
image2.jpeg (768.01 KiB) Visad 2673 gånger
image3.jpeg
image3.jpeg (852.64 KiB) Visad 2673 gånger
johan_nkpg
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 25 mar 2020, 12:52

Re: Hjälp med tonkontroller på Stingray med Bartolini TC3

Inlägg av johan_nkpg »

Originalpreamp.
Bilagor
Originalpreamp
Originalpreamp
image0.jpeg (606.92 KiB) Visad 2670 gånger
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Hjälp med tonkontroller på Stingray med Bartolini TC3

Inlägg av bt »

Oj. Drygt att originalpreampen är inbäddad i guck.

Jag hittade det här diagrammet iaf : https://www.bestbassgear.com/wiring-dia ... ne-tc3.pdf
Hoppas det kan hjälpa. Jag skulle nog letat på nåt proffs som kan laga originalgrejorna också.



bas
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med tonkontroller på Stingray med Bartolini TC3

Inlägg av YZZ »

Som jag ser det så har du ett problem för en Bartolini TC3 är en booster-preamp... dvs den boostar ton och output generellt. Switchen är troligen on/off på preamp.
Original-preampen på en 78' Stingray är en 2-bands EQ dvs diskant och bas-kontroller.

Då är frågan vad du vill ha egentligen eftersom det är två olika saker, men dina tonkontroller dvs diskant/bas kommer inte att fungera med Bartolini-preampen. Vill du ha en 2-bands EQ eller en booster?
Jag hade kollat för det första om original-preampen fungerar eller ej. Ja, du kan mäta den med en multimeter, bäst att googla hur du gör :)
Men du behöver klä av den dvs bli av med epoxyn för att göra det. Kan du pilla av den möjligtvis?
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hjälp med tonkontroller på Stingray med Bartolini TC3

Inlägg av Danne »

Om du vill ha tonkontroller tror jag inte du kan använda originalen till TC3. Den vill nog ha 250k potentiometrar medan du har 25k. Dessutom som sagt så är det en boost och då kan du ju för all del tex använda en reguljär tonkontroll som rullar av diskant.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Hjälp med tonkontroller på Stingray med Bartolini TC3

Inlägg av maxoges »

Har basen även borrat för hål för inputjack på sidan?
Jag har en seymour duncan mm-preamp med 4 rattar (volym, bas, mellanregister, diskant) du kan få köpa.
https://www.seymourduncan.com/pickup/mu ... nd-4-knobs
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Hjälp med tonkontroller på Stingray med Bartolini TC3

Inlägg av maxoges »

Skriv svar