Lundgrens Jazzbass-90

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Matte Öberg »

Nån här möjligen som använder en Lundgrens ”Jazzbass-90” som stallmik tillsammans med en p-basmik? Tycker det är för mycket obalans mellan original 1963 Precision-miken och QP jazzstallmiken på min PJ. P-basmiken har så mycket mer output än single coil jazzmiken så det blir å kompensera på stärkarn när man vill switcha mellan dom. Skulle vilja eliminera obalansen...
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Håcke »

Prova skruva ner P-micken och höja upp J-micken med justerskruvarna så borde du kunna få bättre balans.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av hitman »

P- och Jazz-mickarna brukar vara så pass olika i karaktär att det är svårt att få dom att låta någotsånär jämlikt.

En typisk P-mick brukar ligga nånstans 11-13 kOhm i utsignal och jazzbasmickar nånstans kring 6-7 kOhm. P-mickar, där halvorna bildar en seriekopplad humbucker, brukar dessutom ha mer mellanregister än en singelcoil som jazzbasmicken så P-micken tenderar att tränga igenom ljudbliden bättre.

Men din QP stallmick har, enligt Basslines hemsida, en utsignal på över 13 kOhm vilket borde ge en utsignal jämförbar med P-micken?

Du skulle kunna testa att parallell-koppla P-micken, då får du ner utsignalen en del.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Matte Öberg »

Håcke skrev: tor 16 apr 2020, 07:47 Prova skruva ner P-micken och höja upp J-micken med justerskruvarna så borde du kunna få bättre balans.
Tack. Det va det första jag provade men skillnaden är alldeles för stor mellan QP’ns ekelspole och P-miken för att det ska bli märkbart/acceptabelt.
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Matte Öberg »

hitman skrev: tor 16 apr 2020, 08:57 P- och Jazz-mickarna brukar vara så pass olika i karaktär att det är svårt att få dom att låta någotsånär jämlikt.

En typisk P-mick brukar ligga nånstans 11-13 kOhm i utsignal och jazzbasmickar nånstans kring 6-7 kOhm. P-mickar, där halvorna bildar en seriekopplad humbucker, brukar dessutom ha mer mellanregister än en singelcoil som jazzbasmicken så P-micken tenderar att tränga igenom ljudbliden bättre.

Men din QP stallmick har, enligt Basslines hemsida, en utsignal på över 13 kOhm vilket borde ge en utsignal jämförbar med P-micken?

Du skulle kunna testa att parallell-koppla P-micken, då får du ner utsignalen en del.

Tack. Skulle kunna testa att paralellkoppla p-mikspolarna. Vet inte om P-bastonen/karaktären blir lidande och det är ju det sista man vill.
Hade dialog med Johan Lundgren nyss och han kände till fenomenet. Hans lösning va just en sån Jazzbass-90, så vi får se vad som händer. Om jag provar en sån så meddelar jag resultatet 👍
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Matte Öberg »

En aspekt är ju faktiskt placeringen på Jazzmiken.. Den bör ju sitta på nån form av ”sweet spot” och jag är inte säker på om föregående ägare som karvade ur basen va införstådd med det. Trixigt..


Bild
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av hitman »

Jag har, efter flitigt experimenterande, kommit fram till att mickens placering påverkar betydligt mindre än vad jag trott. Så att karva om den skulle nog inte ge märkbar skillnad. Din mick ser ut att sitta där de flesta eftermonteringar hamnar.

Skillnaden mellan parallell och serie är märkbar men inte dramatisk tycker jag, låter som ett mellanting mellan humbucker och singelcoil för mig.
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Matte Öberg »

hitman skrev: tor 16 apr 2020, 09:44 Jag har, efter flitigt experimenterande, kommit fram till att mickens placering påverkar betydligt mindre än vad jag trott. Så att karva om den skulle nog inte ge märkbar skillnad. Din mick ser ut att sitta där de flesta eftermonteringar hamnar.

Skillnaden mellan parallell och serie är märkbar men inte dramatisk tycker jag, låter som ett mellanting mellan humbucker och singelcoil för mig.

Bra där Hitman, perfekt med sån input. Tack. 👍
Nä, karva nå mer gör jag inte.

Nu föll det sig så att Johan Lundgren lyckades kränga på mig en sån Jazz-90 stallmik så han skulle tillverka en åt mig.
Återkommer när den sitter på plats å då ska jag prova att koppla p-mikspolarna parallellt medans jag ändå ”har brallorna nere” för utvärdering. 👍
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av hitman »

Ser med spänning fram till resultatet, håll oss uppdaterade!

:tummenupp:
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Matte Öberg »

Sådär! Lundgrens Jazz-90 bridge installerad istället för QP’n. Nu har jag så bra balans mellan original P-mik och stall-mik man kan önska sig och inget mer fibblande men nån volym när man swichar mellan dom. Kopplad som en Telecaster gitarr med trevägsswich. Hur nöjd som helst👍

Hitman: Brydde mig aldrig om att koppla om original P-miken till parallellt för det blev rätt direkt nu.


Bild
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av hitman »

:tummenupp:

Lundgren vet uppenbarligen vad han gör!
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av N Röding »

Coolt. Den ser ut som en Model J.
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Matte Öberg »

hitman skrev: tor 23 apr 2020, 07:58 :tummenupp:

Lundgren vet uppenbarligen vad han gör!
Ja, det verkar helt klart så. De va lixom inget snack när jag luftade problemet. Trevlig och lättsam kille dessutom.
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Matte Öberg »

N Röding skrev: tor 23 apr 2020, 08:05 Coolt. Den ser ut som en Model J.
Ok. Vet inte vad en Model J är förnåt, men den här har en kraftig magnet i botten och stålpoler. Ser ut som DiMarzio’s poler uppifrån. Duktigt med oomph i denna och tonen är klar och distinkt med botten som matchar original P-miken (1963).
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av N Röding »

Matte Öberg skrev:
N Röding skrev: tor 23 apr 2020, 08:05 Coolt. Den ser ut som en Model J.
Ok. Vet inte vad en Model J är förnåt, men den här har en kraftig magnet i botten och stålpoler. Ser ut som DiMarzio’s poler uppifrån. Duktigt med oomph i denna och tonen är klar och distinkt med botten som matchar original P-miken (1963).
Model J är er annat namn på DiMarzio DP123. Den har långa magneter undertill och stålpoler som kan justeras i höjd. Ser ut så här:
Bild
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Matte Öberg »

N Röding skrev: tor 23 apr 2020, 11:41
Matte Öberg skrev:
N Röding skrev: tor 23 apr 2020, 08:05 Coolt. Den ser ut som en Model J.
Ok. Vet inte vad en Model J är förnåt, men den här har en kraftig magnet i botten och stålpoler. Ser ut som DiMarzio’s poler uppifrån. Duktigt med oomph i denna och tonen är klar och distinkt med botten som matchar original P-miken (1963).
Model J är er annat namn på DiMarzio DP123. Den har långa magneter undertill och stålpoler som kan justeras i höjd. Ser ut så här:
Bild
Klart närbesläktade med magneten i botten. Har du använt en sån tillsammans med en p-mik?
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av hitman »

DiMarzio-mickarna är humbuckers av typ sida-vid-sida, det finns ju också jazz-humbuckers som är stackade, alltså två spolar ovanpå varandra.

DiMarzio är alltså i princip P-mickar inklämda i ett jazz-skal, så de borde också kunna fungera bra ihop med en "vanlig" P-mick.

Jag testade att koppla stallmickens spole för E- och A-sträng till halsmickens spole för D- och G-sträng. Trodde jag skulle få perfekt harmoni med en lite tydligare E-sträng och en lite fetare G-sträng. Men skillnaden blev knappt hörbar, vilket förvånade mig.

viewtopic.php?f=3&t=90209
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av N Röding »

Matte Öberg skrev:
N Röding skrev: tor 23 apr 2020, 11:41
Matte Öberg skrev:
N Röding skrev: tor 23 apr 2020, 08:05 Coolt. Den ser ut som en Model J.
Ok. Vet inte vad en Model J är förnåt, men den här har en kraftig magnet i botten och stålpoler. Ser ut som DiMarzio’s poler uppifrån. Duktigt med oomph i denna och tonen är klar och distinkt med botten som matchar original P-miken (1963).
Model J är er annat namn på DiMarzio DP123. Den har långa magneter undertill och stålpoler som kan justeras i höjd. Ser ut så här:
Bild
Klart närbesläktade med magneten i botten. Har du använt en sån tillsammans med en p-mik?
Jo, jag har en Model J stallpickup på min PJ-bas. Har testat en massa olika mikar och denna är den enda som låtit bra ihop med en p-mik. Den är brumfri, har hög output men lite mindre diskant än andra mikar, vilket passar mig bra.

Jag har provat bl.a. Aguilar, EMG Geezer Butler, Haeussel, SD QP, Tonerider m.fl.
Men jag har inte provat Lundgrens variant så jag vet inte hur de skiljer sig åt. Hade varit kul att jämföra.
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Matte Öberg »

N Röding skrev: fre 24 apr 2020, 14:06
Matte Öberg skrev:
N Röding skrev: tor 23 apr 2020, 11:41
Matte Öberg skrev:
N Röding skrev: tor 23 apr 2020, 08:05 Coolt. Den ser ut som en Model J.
Ok. Vet inte vad en Model J är förnåt, men den här har en kraftig magnet i botten och stålpoler. Ser ut som DiMarzio’s poler uppifrån. Duktigt med oomph i denna och tonen är klar och distinkt med botten som matchar original P-miken (1963).
Model J är er annat namn på DiMarzio DP123. Den har långa magneter undertill och stålpoler som kan justeras i höjd. Ser ut så här:
Bild
Klart närbesläktade med magneten i botten. Har du använt en sån tillsammans med en p-mik?
Jo, jag har en Model J stallpickup på min PJ-bas. Har testat en massa olika mikar och denna är den enda som låtit bra ihop med en p-mik. Den är brumfri, har hög output men lite mindre diskant än andra mikar, vilket passar mig bra.

Jag har provat bl.a. Aguilar, EMG Geezer Butler, Haeussel, SD QP, Tonerider m.fl.
Men jag har inte provat Lundgrens variant så jag vet inte hur de skiljer sig åt. Hade varit kul att jämföra.
Ja, jämföra mikar blir man ju inte less på. Lundgrens Jazz-90 har inte justerbara poler fastän det ser ut så. Som en insex-stoppskruv som på DiMarzion du visade. Och det är en enkelspole. Inte stackad eller två skilda spolar. Jag skärmade av och jordade i mikläget för att va säker på att den inte brummade och den är lika tyst som P-miken. Hade kanske vart det ändå men jag chansade inte. Nöjd blev jag. Har fibblat med volymen på stärken i över 20 år så nu slipper jag det 👍
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Matte Öberg
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 20:35

Re: Lundgrens Jazzbass-90

Inlägg av Matte Öberg »

hitman skrev: fre 24 apr 2020, 08:15 DiMarzio-mickarna är humbuckers av typ sida-vid-sida, det finns ju också jazz-humbuckers som är stackade, alltså två spolar ovanpå varandra.

DiMarzio är alltså i princip P-mickar inklämda i ett jazz-skal, så de borde också kunna fungera bra ihop med en "vanlig" P-mick.

Jag testade att koppla stallmickens spole för E- och A-sträng till halsmickens spole för D- och G-sträng. Trodde jag skulle få perfekt harmoni med en lite tydligare E-sträng och en lite fetare G-sträng. Men skillnaden blev knappt hörbar, vilket förvånade mig.

viewtopic.php?f=3&t=90209
Ja, det är ju facit på att placeringen av miken inte hade så stor inverkan på karaktären, precis som du skrev förut. Hade nog trott det va mer skillnad än så, men alltid lär man sig nåt 👍
1963 Precision, 1963 Precision,1991 Stingray.
Trace Elliot Series 6 715, Ampeg SVT-7 pro, Ampeg PF210 HE. Ampeg PF115 HE, Ampeg BA300.
Skriv svar